جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 مرداد 1394     
نقاط قوت برجام از دیدگاه کری و مونیز

تسنیم: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در یادداشت‌ مشترکی که برای جلب نظر موافق افکار عمومی آمریکا و البته نمایندگان کنگره این کشور در پایگاه خبری "نورث‌جرسی" منتشر شد، با تکرار هدق غیرضروری‌شان برای جلوگیری ایران از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، می‌گویند: "توافقی که ماه گذشته در وین منعقد شد نه تنها بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است بلکه تنها گزینه پایا و معتبر برای نیل به این هدف است."

دو وزیر درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران در ادامه می‌نویسند: "این راه‌حل دیپلماتیک جامع از حمایت یکپارچه رهبران اصلی جهان برخوردار است. این توافق زمان مورد نیاز ایران برای تولید یک سلاح هسته‌ای را افزایش داده و تمهیدات قوی راستی‌آزمایی فراهم آورده که زمان زیادی را برای واکنش در صورتی که ایران آن مسیر را انتخاب کند در اختیار ما می‌گذارد و همچنین هیچ یک از گزینه‌های ما را از روی میز حذف نمی‌کند."

کری و مونیز با تأکید بر اینکه برجام راه‌های ایران به سمت بمب هسته‌‌ای را مسدود کرده می‌گویند: "بازرسان بین‌المللی، برای جلوگیری از تقلب، دسترسی بی‌سابقه‌ای به تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران، هر سایت دیگر و نیز تمام زنجیره تأمین هسته‌ای، از تولید اورانیوم گرفته تا ساخت و کارکرد سانتریفیوژ."

دو مذاکره کننده ارشد آمریکایی در ادامه به بیان نقاط قوت برجام از دیدگاه خودشان پرداختند:

"بدون این توافق، ایران می‌توانست ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را در زمان کوتاهی دو برابر سازد. بر اساس این توافق، ایران باید ظرفیت خود را به میزان زیاد و فورا کاهش دهد."

"بدون این توافق، ایران می‌توانست به سرعت سانتریفیوژ‌های پیشرفته را توسعه دهد. بر اساس این توافق، این برنامه باید به میزان زیادی محدود شود."

"بدون این توافق، ایران می‌توانست ذخایر کنونی اورانیوم غنی‌شده را افزایش دهد. بر اساس این توافق، این ذخایر باید 98 درصد کاهش یابد، و به مدت 15 سال در همین سطح نگه داشته خواهد شد."

"بدون این توافق، ایران می‌توانست هر سال برای یک یا دو سلاح هسته‌ای پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید کند. بر اساس این توافق، ایران هیچگاه پلوتونیوم سطح تسلیحاتی تولید نخواهد کرد."

"بدون این توافق، ایران می‌توانست گام‌های لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را بردارد. بر اساس این توافق، ایران از پیگیری این گام‌ها منع شده است."

وزرای خارجه و انرژی آمریکا در ادامه می‌گویند: "عقب نشستن آمریکا از این توافق یک اشتباه تاریخی خواهد بود. از متحدین‌مان منزوی خواهیم شد، با فروپاشی رژیم تحریم‌ها مواجه خواهیم شد و به ایران توانایی نامحدودی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش ارائه خواهد کرد."

"ما تأیید می‌کنیم که ایران به عنوان تهدیدی برای خاورمیانه باقی مانده است. به خاطر همین خطر است که این توافق بسیار ضروره بوده و به همین دلیل است که به سختی تلاش کردیم تا تحریم‌های تسلیحاتی چند وجهی به مدت پنج سال و تحریم‌های موشکی برای هشت سال ادامه یابد. تحریم‌های آمریکا در ارتباط با تروریسم، حقوق بشر و موشک‌ها نیز ادامه خواهند یافت."




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: