جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 25 مرداد 1394     
زونا ترسناک‌تر از آبله

باشگاه خبرنگاران: محمدعلی فرهمند، متخصص پوست گفت: بیماری زونا (Herpes Zoster) یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد راش‌های دردناک بر روی پوست می‌شود. هرچند راش‌های پوستی ناشی از بیماری زونا در هر قسمت از بدن ممکن است ظاهر شوند، اما اغلب به شکلی نواری از تاول در سمت راست یا در سمت چپ نیم‌تنه بالایی ظاهر می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ بیماری زونا در نتیجه آلوده شدن به ویروسی به نام واریولا زوستر (ویروسی که باعث آبله‌مرغان نیز می‌شود) به وجود می‌آید. بعد از ابتلا به آبله‌مرغان، ویروس به شکل غیرفعال در نزدیکی نخاع و مغز باقی می‌ماند، که در سال‌های بعد به شکل زونا فعال می‌گردد.

این متخصص پوست در ادامه گفت: با اینکه زونا یک بیماری کشنده نیست، اما می‌تواند بسیار دردناک بوده و با استفاده از درمان‌های دارویی عوارض آن را تا حد زیادی کاهش داد.

علائم بیماری زونا
محمدعلی فرهمند، اضافه کرد: این بیماری یکسری علائم عمومی دارد از جمله:
1- درد، سوزش، بی‌حسی و یا سوزن‌سوزن شدن
2- راش‌های سرخ که چند روز بعد از درد ظاهر می‌شود.
3- تاول و خارش
علائم دیگری نیز وجود دارد که در برخی از افراد تجربه می‌شود مثل: تب و لرز، درد و خستگی عمومی، سردرد و خستگی

گاهی اوقات بیماران به دلیل دردهای ناشی از راش‌ها این بیماری را با بیماری‌های قلبی و ریوی اشتباه می‌گیرند و تشخیص نهایی زونا باید توسط پزشک صورت گیرد.

وی تصریح کرد: احتمال ابتلا به این بیماری در افراد بالای 50 سال بیشتر است و از عوارض این بیماری نورالژی بعد از زونا می‌باشد یعنی فرد مبتلا به این بیماری تا مدت‌ها بعد در قسمت راش‌ها حتی زمانی که محو شده‌اند، احساس درد می‌کند. در افراد مسن و بالای 50 یا 60 سال نیز با گرفتن یک دوز واکسن می‌توان از بروز این بیماری جلوگیری نمود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: