جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 خرداد 1393     
نقش‌هنرمندان‌درمعرفی‌دستاوردهای‌هسته‌ای

امید هسته ای: بی شک نقش و تاثیر هنر به ویژه هنرهفتم در معرفی فرهنگ یک کشور بسیار مهم و اثرگذار است. به همین خاطر است که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته پیش از هر اقدام مهم بین المللی از سالهای قبل از طریق هنر و هنرمندان خود اقدامات خود را نهادینه و معرفی می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در سالیان اخیر که حرکت در مسیر دستیابی به علوم نوین را در دستور کار خود قرار داده است نیازمند آن است که ارتباط دو سویه ای میان افکار عمومی در داخل و خارج از کشور از یک سو و هنرمندان کشورمان برقرار کند.

خبرنگار با علی نصیریان پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون نشست تا در خصوص نقش هنرمندان در معرفی دستاوردهای هسته ای کشورمان بحث و گفت و گو نماید، که متن آن را در ذیل می خوانید:

علی نصیریان، هنرمند صاحب نام کشورمان با بیان اینکه هنرمندان بر افکار عمومی تاثیر بسیار زیادی دارند، گفت: با توجه به اینکه هنرمندان در داخل جامعه هستند و با درد و مشکلات مردم جامعه آشنا هستند می توانند بسیار تاثیرگذار باشد و نقش مثبتی داشته باشند.به عنوان مثال، مساله هسته ای که در ایران وجود دارد را هنرمندان می توانند به خوبی برای مردم کشور خود و همچنین مردم کشورهای دیگر معرفی کنند تا آنها حق دستیابی ایرانیان به انرژی صلح آمیز هسته ای را به رسمیت بشناسند و اینگونه از تاثیر تبلیغات منفی بین المللی هم رهایی می یابند.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاثیر آن بر جامعه هنری، گفت: با آمدن ایشان فضای فرهنگی کشور نسبت به قبل بازتر شده است اما احساس می شود نیروهایی از خارج در تلاش هستند تا از ایجاد فضای جدید جلوگیری کنند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که در فرهنگ، ممیزی نباید حرفی برای گفتن داشته باشد زیرا همین امر باعث می شود تا بسیاری از باتجربه های کشورمان یا کار نکنند یا به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و آثار حیرت انگیز آنها در کشورهای دیگر به ثبت برسد.

نصیریان همچنین گفت: مسئولان و مدیران فرهنگی باید اوضاع کشور را طوری درست کنند تا به راحتی درگیری ها و مسائل اجتماعی روی صحنه های تئاتر ، قاب تلویزیون و پرده سینما برود.
ایران می تواند با فرهنگ و هنرش به جامعه معرفی شود اما نباید فراموش کنیم که در این راه باید صعه صدر داشته باشم و از نگاه خشک و سرد نسبت به هنر فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه دولت جدید حسن نیت دارد و تاکنون قدم های مثبتی برای فرهنگ برداشته است، افزود: عوامل خارجی وجود دارد که از یک کلمه یا یک حرکت جوسازی غیرواقعی به راه می اندازند که باید جلوی آنها گرفته شود.

نصیریان خاطرنشان کرد: به طور قطع دولت جدید برای تغییر اوضاع فرهنگی سیاست های جدیدی را در پیش گرفته است بنابراین همه به خصوص ما هنرمندان باید با او در این راه همراه شویم.

وی با بیان اینکه هنرمندان در راهیابی دولت به سوی اهدافش نقش مهمی دارند، افزود: ما هنرمندان باید کاری کنیم تا نگرانی دولت در این بخش از بین برود و به او اجازه کار بیشتری بدهیم و در قبال آن هم دولت باید اجازه دخالت هنرمندان در تصمیم گیری ها را بدهد و آنها آزادانه تر کار کنند.

نصیریان با اشاره به اینکه در این سال ها بیشتر در تئاتر فعالیت داشته خاطرنشان کرد: تئاتر مدیومی است که حرف، نقد، چالش و درگیری دارد بنابراین باید آزادی عمل بیشتری به آن داده شود.

نصیریان ادامه داد: یادم می آید چند سال پیش تئاتری را در آلمان اجرا کردیم و بعد از آن نمایش را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. تماشاگران آن مبهوت مانده بودند که این بازیگران کجا تربیت شده اند.

وی ادامه داد: این تعجب آنها نشان می دهد که آنها نمی دانند که ما برای اینکار دانشگاه، وورک شارپ، نویسنده، نوازنده، موسیقیدان و ... ماهر داریم. بنابراین وظیفه خطیری بر دوش هنرمندان است تا بتوانند فرهنگ کشور را به کشورهای دیگر معرفی کنند.

نصیریان با بیان اینکه جامعه ما باید به دنیا معرفی شود گفت: تمدن و تفکر هر جامعه ای با هنرش عرضه می شود . سینما، تئاتر و موسیقی ما می تواند به خوبی کشورمان را به دنیا معرفی کندهمانطور که سینمای ما در سال های گذشته به خوبی در کن و اسکار درخشیده است.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما جامعه متمدن و در حال توسعه است گفت: ایران می تواند با فرهنگ و هنرش به جامعه معرفی شود اما نباید فراموش کنیم که در این راه باید صعه صدر داشته باشم و از نگاه خشک و سرد نسبت به هنر فاصله بگیریم.

وی تاکید کرد: امروز ما باید نسبت به هنر نگاه تازه ای داشته باشیم تا بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم.

نصیریان همچنین خاطرنشان کرد:ما مردم مهربانی داریم که به واسطه آنها می توانیم سایر مردم جهان را از اهداف صلح آمیز هسته ای خود آگاه کنیم تا آنها همواره از ما به نیکی یاد کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: