جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 21 مرداد 1394     
43درصد از بزرگراه‌های تهران در 10 سال اخیر ساخته شده است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،محاسبات معاون فنی و عمرانی شهردار تهران نشان می‌دهد که 43 درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل 231 کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است.

مطابق طرح جامع شهر تهران که در سال 1348 تدوین شد، تهران نیاز به 555 کیلومتر رینگ بزرگراهی داشت. گسترش تهران در طول 4 دهه اخیر از یک سو و از سوی دیگر افزایش جمعیت در این کلانشهر نیاز تکمیل رینگ بزرگراهی را در پایتخت بیشتر از گذشته کرده بود. با توجه به نیاز شهر تهران در توسعه معابر و بزرگراه‌ها آمارهای موجود نشان می‌دهد که از ابتدای تشکیل بلدیه تا شهریورماه سال 84 ، چیزی در حدود303 کیلومتر بزرگراه ساخته شد که معادل 57 درصد از کل طول بزرگراه‌هایی می‌شود که باید مطابق اسناد بالادستی در تهران ساخته می‌شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به نیاز پایتخت به تکمیل شبکه بزرگراهی به خبرنگار شهرنوشت می‌گوید: هرچند در دهه‌های گذشته بزرگراه‌های مهمی همچون حکیم، همت غرب، رسالت، مدرس، صدر و... ساخته شد اما با توجه به سرعت رشد تهران این بزرگراه‌ها جوابگوی نیازهای پایتخت نبودند و اگر در یک دهه اخیر مدیریت شهری تهران در تکمیل رینگ بزرگراهی پایتخت مانند دوره‌های قبل کوتاهی می‌کرد، تهران به پارکینگی بزرگ تبدیل می‌شد.

علیرضا جاوید می‌افزاید: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد سرعت در ساخت بزرگراه‌ها و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های عمرانی در تمامی مراحل ساخت، آسفالت و تجهیز بزرگراه‌ها از مهمترین دستاوردهای شهرداری تهران در بخش عمران در یک دهه اخیر بوده است.

یکی از شاخص‌های توسعه شبکه بزرگراهی شهر تهران در یک دهه اخیر تکمیل پروژه‌های بزرگراهی‌ای بود که در دوره‌های گذشته توسط شهرداران پیشین آغاز شده بود اما هیچ وقت فرصت تمام شدن نیافته بود و همین مساله مشکلاتی را برای پایتخت‌نشینان ایجاد کرده بود. علیرضا جاوید با تایید این مساله بیان می‌کند: طرح‌های نیمه‌کاره‌ای مانند بزرگراه امام علی(ع)، امتداد بزرگراه یادگار امام(ره)، شهید زین‌الدین، شهید شوشتری و... باعث شده بود تا در برخی از نقاط حساس شهر با گره‌های کور ترافیکی روبه‌رو شویم.

شهریور ماه سال 84 بود که محمدباقر قالیباف، ‌شهردار تهران  با بررسی وضعیت شبکه راه‌ها و معابر پایتخت تصمیم گرفت تا با هدف اجرای طرح جامع شهر تهران  و تکمیل 556 کیلومتر رینگ بزرگراهی شهر تهران، برای گام اول پروژه‌های نیمه کاره بزرگراهی که قدمت برخی از این طرح ها به دو تا سه دهه می‌رسید را تکمیل کند.

به جرات می‌توان گفت که اوج نهضت بزرگراه‌سازی در تهران از سال 89 آغاز شد و تا سال 92 بخش زیادی از رینگ بزرگراهی شهر تهران ساخته و کابوس طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی در پایتخت برای همیشه به پایان رسید.

معاون فنی و عمرانی شهر تهران دلیل این موفقیت را در مدیریت جهادی، اعتماد به توان مهندسان داخلی می‌داند و به خبرنگار شهرنوشت تاکید می‌کند: اوج اجرای طرح‌های عمرانی و بزرگراه‌سازی در زمان تحریم‌های بین المللی بود در نتیجه تنها راهی که می‌توانست مدیریت شهری تهران را در تکمیل این بخش از طرح‌های عمرانی موفق کند، اتکا به مدیریت جهادی بود. روحیه جهادی بود که باعث شد تا شهرداری تهران در سرعت ساخت پروژه‌های سنگین و بزرگی مانند امام علی(ع)، صدر، شهید زین‌الدین و... رکوردهای بی نظیر بین‌المللی را به ثبت برساند.

علیرضا جاوید ادامه می‌دهد:  عامل دیگری که در این موفقیت دخیل بود؛ اتکا به توان مهندسان جوان ایرانی در اجرای چنین پروژه‌هایی بود. به عبارتی زمانی که کشور در اوج شرایط تحریم‌های بین‌المللی قرار داشت، تهیه تمامی تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های عمرانی بسیار مشکل بود در نتیجه شهردار تهران می‌دانست که برای حل بخشی از این مشکل باید به توان مهندسان جوان ایرانی اعتماد کند و همین اعتماد باعث شد تابسیاری ازتجهیزات مورد نیاز در داخل کشور توسط مهندسان ایرانی ساخته شد، جالب اس بدانید که اکنون امکان صادرات این تجهیزات به سایر کشورها وجود دارد.

نکته دیگری که در بررسی میزان موفقیت مدیریت شهری تهران در ساخت پروژه‌های عمرانی اهمیت دارد، اجرای مهندسی مقاومتی در راستای اطرح اقتصاد مقاومتی‌ای بود که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند. به عبارت دیگر معاون فنی و عمران وقت شهرداری تهران به این نتیجه رسید که مطابق با منویات مقام معظم رهبری برای اینکه چرخ پروژه‌های عمرانی شهر تهران از حرکت باز نماند، اجرای مهندسی مقاومتی بهترین گزینه است. علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تایید این مساله می‌گوید: اجرای مهندسی مقاومتی ابتکازی بود که برای نخستین بار توسط مدیریت شهری تهران و معاونت فنی و عمرانی شهرداری در سال‌های اوج تحرین‌های بین‌المللی باعث شد تا ضمن کاهش هزینه‌های پروژه‌های عمرانی، تجهیزات مورد نیاز در ساخت بزرگراه‌ها، تونل‌های شهری و به طور کلی تمامی پروژه‌های عمرانی پایتخت تامین شود. در زمانی که به دلیل تحریم‌ها بسیاری از پروژه‌های دولتی مسکوت مانده بود اما همچنان پروژه‌های عمرانی شهر تهران در حال اجرا بود و همین مساله تعجب دولتمردان وقت، مشاوران بین المللی و حتی جهانیان را به همراه داشت. در یک دهه اخیر هر مهمان بین‌المللی‌ای که وارد تهران شد از سرعت پیشرفت این شهر شگفت‌زده بود و این نشان می‌داد که مدیریت شهری تهران راه را در این حوزه به درستی انتخاب کرده بود.

معاون شهردار تهران ادامه می‌دهد: اکنون شهر تهران 535 کیلومتر شبکه بزرگراهی دارد، که نزدیک به 50 درصد از این میزان در 10 سال اخیر ساخته و به بهره‌برداری رسیده است همین اعداد و ارقام خود زبان گویای تمامی تلاش‌های مدیریت شهری تهران در یک دهه اخیر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: