جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 19 مرداد 1394     
ایران و روسیه چالش نفتی عربستان

ایسنا: عربستان متعهد شده که از بازار نفت خود دفاع کند که به این امر منجر به این شد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت در مواجهه با افزایش تولید نفت آمریکا و کاهش قیمتها، سقف تولید خود را حفظ کند.

به گزارش روزنامه گلف تایمز، در حالیکه آغاز این تغییر سیاست رقابتی با تحول در صنعت نفت شیل آمریکا شروع شد، بازگشت نفت صادراتی ایران آزمون دیگری برای عربستان خواهد بود.

سوشانت گوپتا، رئیس تحقیقات پایین دستی آسیا در موسسه وودمکنزی سنگاپور گفت: هیچ منطقه دیگری در جهان بیش از آسیا اقیانوسیه در آینده به نفت نیاز نخواهد داشت. این منطقه قطعا یک بازار مهم برای عربستان خواهد بود.

وودمکنزی می‌گوید، آسیا بزرگترین مقصد صادرات نفت خام عربستان است و سهم این کشور در این بازار در سال گذشته میلادی 65 درصد بوده است.

روسیه و عراق به عنوان دو تامین کننده رقیب عربستان در چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان پس از آمریکا ظهور کرده اند.

اگرچه عربستان در چین با رقبای سرسختی روبرو است، اما ریاض جایگاه محکمی در کره جنوبی دارد و یک سوم بازار این کشور در اختیار دارد و مابقی اعضای اوپک برای باقیمانده بازار کره رقابت می‌کنند. در بازار نفت کره جنوبی قطر و کویت برای جایگاه دوم رقابت میکنند و ایران از جمع پنج کشور اول خارج شده است.

در ژاپن نیز عربستان مثل کره جنوبی یک سوم بازار در دست دارد ولی امارات در حال کاهش دادن فاصله خود با عربستان است. ایران در سال 2012 از جمع پنج تامین کننده اصلی نفت ژاپن خارج شده و روسیه سهم خود را افزایش داده است. کویت نیز سهم ثابت و مشخصی را در بازار این کشور حفظ کرده است.

پس از اجرایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریمها، ایران احتمالا نقش بیشتری در بازار نفت آسیا ایفا خواهد کرد. در حالیکه تحلیلگران افزایش صادرات نفت ایران را در طولانی مدت می‌دانند اما ایران صرف‌نظر از تاثیر این بازگشت روی قیمت‌ها، مشتاق به افزایش هرچه سریع تر عرضه نفت خود است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: