جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 مرداد 1394     
دستور ویژه برای بررسی آب‌ معدنی

ایسنا: دکتر حسین رستگار با بیان اینکه مقام عالی وزارت اعلام کرده‌اند که برای آب‌های بسته‌بندی اعم از آشامیدنی و معدنی باید بررسی‌های جامع‌نگر صورت گیرد، اظهار داشت: چندی پیش در بررسی برنامه‌های سال جاری وزیر بهداشت به ما اعلام کردند که در زمینه آب‌های معدنی، آشامیدنی و بسته‌بندی بررسی کاملی صورت گیرد و اعلام شود که بالاخره آب‌ها چه وضعیتی دارند.

وی گفت: خوشبختانه از زمانی که وزیر بهداشت بر این موضوع تاکید کردند، ریاست سازمان غذا و دارو آن را در اولویت برنامه‌های ما قرار دادند، لذا پیرو همین برنامه تمامی آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور جمع‌آوری و مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند.

رستگار افزود: با توجه به اینکه این آب‌ها ازجنبه‌های مختلف در حال بررسی هستند، بنابراین امیدواریم بسیار سریع‌تر از زمان مقرر، نتیجه را اعلام کنیم تا در صورت وجود مواردی خاص که نیاز به تقویت جنبه نظارتی و کنترلی دارد آنها را به دانشگاه‌ها اطلاع دهیم تا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: آب‌ها دو نوع هستند؛ یکی آب‌های معدنی و دیگری آشامیدنی. آب‌های معدنی باید طی چهار فصلی که از منابع برداشت می‌شود، از نظر شرایط مواد معدنی، کیفیت و دیگر عوامل یکسان باشد. بنابراین این آب‌ها در چهار فصل بررسی می‌شود و نباید شرایط این بررسی‌ها تغییری داشته باشد.

رستگار ادامه داد: آب آشامیدنی آبی است که می‌تواند تغییر فصلی داشته باشد و همینطور تغییراتی را در آب‌های آشامیدنی ایجاد می‌کنند که می‌توانند یک‌ سری املاح آن کم و زیاد شود. بنابراین آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت‌هایی دارند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: آب‌های معدنی و آشامیدنی از لحاظ کنترل کیفیت استانداردهای متفاوتی دارند که برای آنها صادر شده است و بر اساس این استانداردها بررسی می‌شوند، به طوری که هر کدام باید مشخصات خود را داشته باشند.

رستگار خاطر نشان کرد: آب‌های معدنی که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد نباید زیر نور آفتاب قرار گیرد، چون احتمال دارد نور آفتاب باعث تغییر کیفیت آب در طعم آن شود و باید در محل و مکان مناسب و درجای خنک نگهداری شود تا کیفیت آب در حد مطلوب باشد و به هیچ‌وجه نباید آب معدنی در زیر نور خورشید قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرد که هر تغییری که در تولید آب‌ها معدنی و آشامیدنی صورت می‌گیرد طبق استانداردهای مربوطه است. نظارت‌ها و بازدیدها از کارخانه‌های تولید آب معدنی به صورت برنامه‌ریزی شده توسط کارشناسان ما صورت می‌گیرد. علاوه بر آن مسئول فنی با حضور مداوم در کارخانه مسئولیت تایید کیفیت آب را از همه جنبه‌ها بر عهده دارد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مراکز تولید آب معدنی و آشامیدنی باید در محل مناسب باشند. اگر در مجاورت فاضلاب باشد باید فاضلاب‌ها کاملا استاندارد بوده و فاصله آن نیز رعایت شود یا استفاده از کود در زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز صورت نگیرد. این عوامل در صدور مجوزها تاثیر بسزایی دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، رستگار در پایان گفت: تا به امروز در بررسی‌ها هیچ‌گونه مشکلی دیده نشده است و اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما اعلام می‌شود و برخوردها نیز از طریق مسیر قانونی صورت می‌گیرد و مردم هیچ نگرانی را در این زمینه نداشته باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: