جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
تسهیلات جدید برای خبرنگاران

مهر: حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز شنبه (۱۷ مرداد ماه) در مراسمی که با عنوان «روزی برای خبرنگار» و به همت این معاونت در تالار وحدت در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: خبرنگار نباید مستقیماً با دولت ارتباط داشته باشد و نباید بیمه‌اش را دولت بپردازد، چون این اتفاق موجب خدشه‌دار شدن استقلال حرفه‌ای و آزادی عمل او می‌شود.

وی افزود: شوربختانه باید بگویم که بالاترین گردش نیروی انسانی در صنف روزنامه‌نگاران است؛ هیچ صنفی به اندازه اهالی مطبوعات ورود و خروج ندارد. در حالی که ماده ۴۶ قانون مطبوعات تصریح دارد که همکاران رسانه‌ای باید توسط رسانه خودشان بیمه شوند، اما از آنجا که رسانه‌ها در ایران معمولاً توان پرداخت حق بیمه کارکنانشان را ندارند، ما از سال گذشته به رسانه‌ها گفته‌ایم که اگر خبرنگارانشان را بیمه کنند، ما نیمی از مبلغ مربوطه را به آنها پرداخت می‌کنیم و این اتفاق افتاده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ نفر موفق به دریافت کارت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری از کمیته مربوطه و بر اساس اطلاعات مربوطه سایت «سمان» شده‌اند، تاکید کرد: اگر کسی از ۱۰۰ امتیاز پیش‌بینی شده برای دریافت این کارت، فقط ۳۰ امتیاز را گرفته است، ما بیمه او را هم متقبل می‌شویم، اما به عنوان روزنامه‌نگار غیرحرفه‌ای.

انتظامی ادامه داد: یکی از شروط تعلق یارانه به صاحبان امتیاز این است که حتماً لیست بیمه‌ای همکاران خبرنگارشان را داشته باشند و آن را به ما ارائه کنند. ما برای بحث تکمیلی روزنامه‌نگاران هم اقداماتی کرده‌ایم؛ با این هدف که پوشش این بیمه برای اهالی رسانه تقویت شود.

وی موکداً از رسانه‌ها خواست که روزنامه‌نگارانشان را بیمه کنند و این کار را هم با درج عنوان خبرنگار یا روزنامه‌نگار برای آنها انجام دهند، نه اینکه از عناوین شغلی مانند کارمند و موارد مشابه استفاده کنند.

انتظامی با بیان اینکه سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال جاری این است که به هیچ رسانه‌ای چنانچه لیست بیمه‌ای خبرنگارانش را نداشته باشد، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نکند، گفت: این خدمات صرفاً در مقوله یارانه مطبوعات خلاصه نمی شود، بلکه مسائل دیگر مانند آرم طرح ترافیک و مواردی نظیر این را هم شامل می‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصحاب رسانه و خبرنگاران خواست تا چنانچه خبرنگاری را می‌شناسند که به صورت تمام وقت با یک رسانه کار می‌کند اما هنوز زیر پوشش بیمه نرفته است و یا خبرنگاری را که بیش از شش ماه در یک رسانه کار کرده اما با این مشکل مشابه دست به گریبان است، به این معاونت معرفی کنند تا اقدامات لازم برای پوشش بیمه‌ای او انجام شود.

به گفته وی، از زمان آغاز سیاست جدید معاونت مطبوعاتی که از اواخر سال گذشته در راستای بیمه کردن خبرنگاران اجرایی شده است، ۵۶۰۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند و حتی در میان آنها نشریاتی هستند که تا سال گذشته تنها ۱۰ نفر را بیمه می‌کردند اما الان لیست ۷۰ نفره همکارانشان را برای پوشش بیمه به ما داده‌اند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه‌، کار خبرنگاران که در لحظه وقوع رویدادها در محل حضور دارند، بسیار دشوارتر از خبرنگاران به گفته او پشت میزنشین، عنوان کرد.

انتظامی یک خبر جدید هم داد و گفت: ما برای خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که مایلند موضوع خاصی را چه در داخل و چه در خارج از کشور پیگیری کنند، تسهیلات جدیدی در نظر گرفته‌ایم؛ به این ترتیب که آنها اسامی خود را به کمیته هفت نفره که به همین منظور تشکیل شده است، ارائه می‌کنند و پس از تائید این کمیته، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز همه یا بخشی از هزینه مربوط به این ماموریت را پرداخت می‌کند.

وی این اقدام را موجب ارتقای روزنامه‌نگاری در ایران دانست و بر انجام اقداماتی از سوی معاونت متبوعش در جهت ارتقای سطح فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران تاکید کرد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که ارزیابی شما از پاسخ‌ها و توضیحات افراد و دستگاه‌های سخنگو در این وزارتخانه در خصوص ابهامات و چالش‌های مرتبط با عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به وجود می‌آید، چیست؟ گفت: نه فقط وزارت ارشاد که همه دستگاه‌هایی که خدمات عمومی ارائه می‌کنند، باید به این سمت بروند که اطلاعات را پیشدستانه در اختیار مطبوعات بگذارند، نه اینکه زمانی که درخواستی از آنها می‌شود، این اطلاعات را منتشر کنند.

انتظامی با اشاره به کارکردهایی که اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات دارد و امکاناتی که از این طریق در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد، افزود: بیشترین ابزار سازمان‌ها و موسسات عمومی و دولتی و حتی خصوصی، می‌تواند همین باشد که اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

وی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی برای اصحاب رسانه در خصوص نحوه دریافت و استفاده از اطلاعات دستگاه‌های دولتی و عمومی برای استفاده در کارویژه‌های خبری خود از سوی این معاونت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مسئولان باید بدانند که اطلاعاتی که در اختیار آنهاست، امانت است. ما معتقدیم تصویب و اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، یک انقلاب است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین زمینه به موردی که هفته گذشته شاهد آن بودیم، اشاره کرد و گفت: در همین بحث صدور مجوز فعالیت به رسانه‌های خارجی که در هفته پیش مطرح شد، ما بلافاصله بعد از اظهارات مقام مسئول (سخنگوی وزارت ارشاد) در خصوص فعالیت یک شبکه خبری در ایران، فهرست رسانه‌هایی را که برای فعالیت خبری در ماه جاری مجوز گرفته‌اند، منتشر کردیم.

انتظامی افزود: تا پیش از این شاید همکاران من فکر می‌کردند ضرورتی ندارد که این قبیل اطلاعات منتشر شود، اما این تلقی غلط بوده است و دیدیم که با انتشار این فهرست، بسیاری از ابهامات برطرف شد.

دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات همچنین گفت: ما برای اجرای این قانون، با همه وزارتخانه‌ها در شورای معاونین آنها جلساتی برگزار کرده‌ایم که مواردی را که این قانون اجازه انتشار آنها را می‌دهد، استخراج و منتشر کنند تا کم‌کم به سمت اجرایی شدن کامل این قانون حرکت کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما همانطور که بحث معافیت مالیاتی رسانه‌ها و مواردی مانند بیمه خبرنگاران را به سرانجام رساندیم و آنها را برطرف کردیم، بحث امنیت شغلی خبرنگاران را هم با یکسری نظامات دقیق، پیگیری می‌کنیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: