جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
درخواست جدید اوباما از ترکیه

ایسنا: ترکیه از اواخر ژوئیه جنگی را در دو جبهه علیه پ.ک.ک و گروه داعش آغاز کرد اما خیلی زود تمرکز حملات نظامی خود را بر اهداف متعلق به پ.ک.ک در داخل ترکیه و شمال عراق تغییر داد و این سوظن را به وجود آورد که دولت ترکیه کمپین علیه داعش را بهانه ای برای مقابله با کردها کرده است.
به گزارش روزنامه تودی زمان، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در جریان انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال 2002 اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و علت شکست این حزب نمایش قدرتمند حزب دموکراتیک مردم متعلق به کردها بوده است. این سوظن نیز وجود دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امیدوار است دور جدید خشونتها علیه کردها موجب تضعیف محبوبیت حزب دموکراتیک مردم در جریان انتخابات زودهنگام احتمالی در پاییز سال جاری شود.
در همین حال باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به خبرنگار پایگاه هافینگتون پست درباره این که آیا نگران است رجب طیب اردوغان جنگ با داعش را بهانه ای برای هدف قرار دادن پ.ک.ک قرار دهد، گفت: ما با مقام های ترکیه این دیدگاه قاطع خود را مورد بحث قرار داده ایم که داعش بزرگترین تهدید علیه منطقه است و ما باید بر مقابله با این گروه متمرکز باشیم اما دیدگاه ما این است که این نیز مشروع است که ترکها تا آن میزانی که پ.ک.ک دست به حمله علیه اهداف ترکیه می زند، ترکها نیز از خودشان دفاع کنند.
اوباما افزود: توافقی که ما در حال کار به روی آن هستیم به شکلی دقیق مشخص شده است: چطور ما مرز را به روی شبه نظامیان خارجی که می خواهند وارد سوریه شوند، ببندیم؟ هر کاری که ما انجام می دهیم مبتنی بر این مساله است.
اوباما این اظهارات را خطاب به جمعی از خبرنگاران در کاخ سفید ایراد کرد و مساله سیاست خارجی محور اکثر سخنان وی را تشکیل می داد.
حملات ترکیه علیه داعش و پ.ک.ک به دنبال توافقی میان آنکارا و واشنگتن در خصوص استفاده آمریکا از پایگاه های هوایی ترکیه به منظور حمله به مواضع داعش شروع شدند. روز دوشنبه گذشته آمریکا نخستین حمله پهپادی خود را علیه اهداف داعش در شمال سوریه با استفاده از پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه انجام داد.
آمریکا نگران است حملات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک جنگ ائتلاف تحت رهبری این کشور علیه داعش را پیچیده سازد.مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن این انتظار خود را که ترکیه نباید به روی نیروهای کرد آتش گشوده یا آنها را آزار دهد، به آنکارا منتقل کرده است.
تونر تاکید کرد مقام های ترکیه تقاضای آمریکا را مبنی بر این که نیروهای کرد سوری هدف حمله قرار نگیرند، پذیرفته است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: