جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
«آدیسون» چه بیماریست؟

ایسنا: عبدالله دیدبان اظهار کرد: هیپوفیز در زیر مغز جای دارد و فعالیت آن توسط بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس تنظیم می‌شود. این غده مهم‌ترین غده درون‌ریز بدن است، زیرا ترشحات آن فعالیت سایر غدد درون‌ریز را تنظیم می‌کند و همچنین باعث رشد و تکامل می‌شود.

به گفته وی، به کم کاری غده فوق کلیوی، بیماری «آدیسون» گفته می‌شود و زمانی این بیماری اتفاق می‌افتد که بیش از 90 درصد بافت آدرنال به طریق جراحی، بیماری گرانولوماتوز (سل، هیستوپلاسموز، کوکسیدیوئیدومایکوز، کریپتوکوکوز) یا با مکانیسم‌های خودایمنی، تخریب شود.

دیدبان با تاکید بر اینکه علائم بالینی، شامل خستگی، ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، درد شکم، پیگمانتاسیون جلدی و مخاطی، میل به نمک، هیپوتانسیون و گاهی، هیپوگلیسمی است، خاطرنشان کرد: ممکن است پارامترهای آزمایشگاهی روتین طبیعی باشد.

وی اضافه کرد: در اغلب موارد سدیم سرم کاهش یافته و پتاسیم آن افزایش می‌یابد که کاهش حجم خارج سلولی، هیپوتانسیون را تشدید می‌کند. تشخیص کم کاری غده فوق کلیوی با بررسی‌های آزمایشگاهی فوق تخصصی بر روی خون بیمار صورت می‌گیرد، امکان‌پذیر است.

وی درمان این بیماری را شامل جایگزینی گلوکوکورتیکوئید (هیدروکورتیزون) دانست و گفت: به طور معمول در نارسایی اولیه، آدرنال نیاز به جایگزینی مینرالوکورتیکوئید (فلودروکوتیزون) خوراکی روزی یک بار و حفظ مصرف کافی Na است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: