جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 17 مرداد 1394     
خبرمجتهدازطرح 4 کشورعربی

فارس:  فعال توئیتری عربستان که طی سال‌های اخیر با افشای وقایع پشت پرده خاندان سعودی شهرت زیادی کسب کرده خبر داد که 4 کشور مصر، امارات، اردن و عمان تلاش دارند تا به حکومت سوریه برای بازسازی در نبرد با گروه‌های تروریستی کمک کنند.

این درحالی است که عربستان با این طرح عربی مخالفت کرده و آنرا پایانی بر آنچه که انقلاب سوریه می‌نامید، می‌داند.

مجتهد در ادامه نوشته که تلاش‌هایی برای اقناع سعودی‌ها برای پذیرش طرح 4 کشور عربی در جریان است و سفر «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در همین راستا بوده است.

براساس این گزارش، محمد بن سلمان مخالف سر سخت بازسازی حکومت سوریه است و به علی مملوک گفته شده بود که در دیدار با محمد بن سلمان کمی نرم برخورد کند تا زمینه تغییر شرایط فراهم شود.

مجتهد مدعی شده که محمد بن سلمان وعده داده که عربستان سعودی در طرح بازسازی نظام سوریه در صورت به تاخیر افتادن پیوستن ریاض به آن، کارشکنی نخواهد کرد.

براساس این گزارش، تردید بن سلمان برای پویستن به ائتلاف 4 کشور عربی به این دلیل است که وی تحت تاثیر گزارش‌های اطلاعاتی امریکا و ترکیه قرار دارد که تاکید می‌کنند حکومت بشار اسد دوام نخواهد آورد و حساب باز کردن روی وی اشتباه است.

مجتهد با اشاره به اختلاف در میان کشورهای عربی در قبال پرونده سوریه می‌نویسد که در مقابل محور مصر، اردن، امارات و عمان برای کمک به دمشق؛ محور دیگری با حضور عربستان، ترکیه، قطر و آمریکا همچنان بر آموزش شبه نظامیان میانه‌رو برای مقابله با دولت سوریه و گروه‌های تکفیری تاکید دارند.

مجتهد می‌افزاید که عربستان و آمریکا باور دارند که نیروهای آموزش دیده برای حضور در سوریه باید با همه گروه‌های جهادی بجنگند ولی قطر و ترکیه تاکید می کنند که تنها باید داعش هدف حمله نیروهای آموزش دیده باشد.

این مطالب در شرایطی مطرح شده که تلاش‌های جدیدی برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه آغاز شده که اولین گام در همین راستا مذاکرات سه جانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه و عربستان در دوحه بود و همچنین اخباری درباره میانجیگری عمان میان عربستان و سوریه نیز منتشر شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: