جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 مرداد 1394     
برگزاری برنامه سراسری کمپین آسمان آبی، زمین پاک در بوستان ها و مساجد از 5شهریور

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری همایش آسمان آبی، زمین پاک گفت: تاکنون 150 مقاله علمی به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این میان 18 مقاله انتخاب و 10 مقاله نیز در روز چهارشنبه ارایه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی در نشست خبری همایش آسمان آبی ، زمین پاک که با حضور مدیرکل اداره آموزش های شهروندی برگزار شد، اظهارداشت: شهرداری تهران در حوزه فرهنگی اقدامات مختلفی انجام داده است که یک دسته از این اقدامات مربوط به ارتقای  رفتارهای شهروندی در سطح رفتارهای معیار است.

وی با بیان اینکه در رویکرد شهرنشینی، شهر تنها بزنگاه است و در رویکرد شهروندی، شهر محلی برای تعامل بین شهروند و شهر محسوب می شود، عنوان کرد: با توجه به تاکید شهرداری تهران و رویکرد شهروندی شهر باید فضایی برای خلاقیت ، کسب و کار حلال ، حمل ونقل و... برای شهروندان فراهم کند. البته طبیعی است در این رویکرد نقش شهروندان برای ساختن شهرمطلوب حرف اول را می زند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشار ه به راه اندازی کمپین آسمان آبی و زمین پاک از سوی شهرداری تهران و ضرورت پرداختن به موضوع خط سفید گفت: درحال حاضر روزانه 17 میلیون سفر در تهران اتفاق می افتد که 7 تا 8 میلیون از این میزان با وسایل نقلیه عمومی انجام می شود.

امرودی افزود: بر اساس آمارهای موجود متاسفانه 30 درصد از بار ترافیک به دلیل عدم رعایت خط سفید است و ده درصد از تصادفات به دلیل بی نظمی در رانندگی اتفاق می افتد .

وی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد افرادی که رفتار ترافیکی را به درستی رعایت می کنند، در زندگی شخصی نیز منظم هستند، گفت: در حال حاضر زیرساخت های شهری برای اجرای طرح خط سفید به طور تقریبی فراهم شده است و خط کشی های لازم انجام شد.

معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه خاطرنشان کرد: شهرداری به حوزه ترافیک و خط سفید پرداخت چرا که حدود 80 درصد از قوانین ترافیکی با تاکید بر مساله خط سفید رعایت می شود.

امرودی همچنین به ایجاد بسترهای لازم برای ایجاد زمین پاک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر روزانه 7هزار و 500 تن زباله در تهران جمع آوری می شود و هر دقیقه 5 تن زباله تولید می شود.

وی با بیان اینکه زباله های امروز برخلاف زباله های خاکروبی گذشته آسیب های زیادی به محیط زیست می زنند و اغلب قابل بازیافت نیستند، گفت: شهرداری تهران درحوزه زباله سه موضوع در تغییر در جنس زباله ، تفکیک زباله ازمبدا و تقلیل زباله را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ضمن تقدیر از سازمان ها و ارگان های مختلف و ساخت سریال ها و برنامه های آموزشی در راستای اجرای کمپین آسمان آبی و زمین پاک عنوان کرد: اگر مردم تنها 10 گرم درطول روز کمتر زباله تولید کنند ما می توانیم از صرفه جویی در این مورد برای تجهیز تمامی آزمایشگاه های مدارس شهر تهران استفاده کنیم .

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه از ارسال 150 مقاله علمی به دبیرخانه همایش علمی آسمان آبی و زمین پاک اشاره کرد و گفت: از این تعداد 18مقاله توسط هیات داوران انتخاب شده اند  و 10 مقاله در رابطه با ترافیک، خط سفید ، پسماند و موانع موجود در تحقق این امور در روز چهارشنبه ارایه می شود.

وی در پایان گفت: همچنین قرار است از 5 تا 15 شهریور برنامه سراسری در بوستان ها ، مساجد و مدارس درخصوص خط سفید و تفکیک زباله برگزار شود . ضمن اینکه ما سعی می کنیم در این  خصوص هر هفته یک کار جدید به شهروندان ارایه دهیم .

اخذ مجوز مجله علمی آموزش های شهروندی و توسعه پایدار؛ بزودی

در ادامه این برنامه کریمی، دبیر همایش علمی آسمان آبی ، زمین پاک با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش تولید ادبیات علمی درحوزه خط سفید و تفکیک زباله است که البته این اتفاق تنها جزیی از اجزای متنوع این کمپین به شمار می رود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر تنها حوزه های موضوعی در دانشگاه ها وجود دارد و ما با مشکل فقدان حوزه های بین رشته ای روبرو هستیم . بنابراین در نظر داریم تا باهمکاری مدیریت شهری و نهادهای شهری حوزه های بین رشته ای را تقویت کنیم .

کریمی با بیان اینکه تغییر رفتار شهروندان فرایند پیچیده ای است، اظهارداشت: یقینا برای رسیدن به این مهم نیازمند پشتوانه علمی هستیم تا بتوانیم به تدریج چارچوب های ذهنی شهروندان را تغییر دهیم .

دبیر همایش علمی آسمان آبی ، زمین پاک در ادامه از همکاری با 8 انجمن علمی و مکاتبه با دانشگاه های مختلف برای برگزاری همایش خبرداد و گفت: قرار است در این همایش نشست رایزنان فرهنگی را برای بررسی موضوعات بین رشته ای و آگاهی از دیدگاه های مختلف برگزار کنیم.

کریمی در پایان گفت: در مراحل نهایی عقد مجوز مجله علمی آموزش های شهروندی و توسعه پایدار هستیم .

مشکلات آلودگی هوا و پسماند تنها مشکلات زیست محیط زیستی نیستند

در پایان این برنامه ابوالفضل رفیع مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه مشکلات آلودگی هوا و پسماند تنها مشکلات محیط زیستی به شمار نمی روند، عنوان کرد: این دسته از مشکلات از جمله مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند و به همین دلیل در بحث کمپین آسمان آبی و زمین پاک اقدامات فرهنگی و اجتماعی باید به شکل مستمر انجام شود تا شاهد تغییر رفتار شهروندان باشیم .

 وی افزود: شهردار تهران بارها تاکید کرده که رویکرد شهرداری علمی و جهادی است. این بدان معناست که ما حتما در اقدامات مان بحث پژوهش را مدنظر قرار می دهیم و با رویکردی جهادی ازظرفیت های فرهنگی موجود در مساجد ، دانشگاه ها و مدارس استفاده می کنیم تا جریان های موثر فرهنگی ایجاد کنیم.

مدیرکل آموزش های شهروندی در ادامه بر اجرای اقدامات زیرساختی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه آموزش های شهروندی شهرداری دارای سند راهبردی است که درهفته گذشته توسط شهردار تهران رونمایی شد .

رفیع در تشریح محتویات این سند بیان کرد: برای اجرای اقدامات آموزشی سازوکارهای مناسبی در این سند تعریف شده است و ما سعی می کنیم سیاست گذاری درستی را در راستای برنامه پنج ساله شهرداری تهران انجام دهیم .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: