جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 مرداد 1394     
آخرین آمار فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار

 

فارس: کوروش پرند، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا در سازمان فنی حرفه‌ای برنامه‌ای برای ارائه مهارت‌ مرتبط با تحصیلات دانشگاهی برای فارغ‌التحصیلان بیکار وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور وجود دارند که یکی از مهمترین مشکلات آنان هرم دانشجویی کشور است، یعنی 66 درصد در حوزه کارشناسی و کمتر از 23 درصد در حوزه کاردانی هستند، یعنی به ازای هر یک کاردان، 3 کارشناس حضور دارند که این نسبت باید برعکس باشد.

وی افزود: این کارشناسان نمی‌توانند وارد بازار کار شوند چرا که فضای کار کشور در حوزه صنعت و کشاورزی های‌تک نیست که این افراد را به خود جذب کنند؛ در این زمینه کشاورزان ما اکثراً افرادی هستند که به صورت سنتی کار می‌کنند.

پرند با اشاره به اینکه کارشناسان فارغ‌التحصیل مهارت‌های لازم را برای حضور در بازار کار ندارند، گفت: از 2 هزار و 157 رشته و گرایش که شناسایی شده است، 21 رشته و گرایش یک و نیم میلیون دانشجو را به خود جذب کرده است، یعنی رشته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار کشور نیست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: بر اساس طرحی به نام توانمندسازی و ارائه آموزش‌ مهارتی برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان با تاکید بر اشتغال پایدار که توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تهیه شده است، در شورای عالی اشتغال مصوب شد.

وی گفت: بر اساس این طرح بیش از 10 زیرمدل برای اینکه فارغ‌التحصیلان و دانشجویان توانمندی‌ها را دریافت کنند که این امر در حال برنامه‌ریزی است و آمادگی برای اجرای آن وجود دارد، این طرح ادعایی برای حل تمام مشکلات اشتغال کشور را ندارد، اما مطمئن هستیم که بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کند.

پرند با بیان اینکه در حوزه کامپیوتر 27.2 فارغ‌التحصیلان بیکار هستند، گفت: 27 نفر از 100 فارغ‌التحصیل دانشگاهی رشته کامپیوتر در کشور بیکار هستند و جالب اینکه رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال 1394، فضای کاری طوری پیشرفت کرده که به 100 هزار نفر برنامه نویس در حوزه نرم‌افزار احتیاج دارد.

وی یکی از علت‌های بیکاری در جامعه را نبود مهارت‌های لازم مورد نیاز متناسب با بازار کار در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و گفت: برخی از فارغ‌التحصیلان در علوم کامپیوتر تخصص‌های خوبی دارند، اما در حوزه مهارت‌های فنی و کاربردی توانایی‌های لازم را نداشته باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه دنیای فعلی در حال تغییر و تحول است و در این زمینه روی تبلت و موبایل یا فضای مجازی نگاه ویژه‌ای وجود ندارد، گفت: در هند روی فناوری اطلاعات به صورت حرفه‌ای کار می‌شود و هم در حوزه برنامه‌ریزی یا پشتیبانی برنامه‌ریزی‌های دقیقی وجود دارد.

وی افزود: در حوزه کشاورزی هم 27 درصد فارغ‌التحصیلان دچار مشکل بیکاری هستند که این فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های کشاورزی، جنگلداری و شیلات بودند. بنابر این در حوزه مدیریت منابع آب و بهره‌وری بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

پرند به لزوم افزایش توانمندی و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار تأکید کرد و گفت: در سازمان فنی  حرفه‌ای کشور از سال 1390، روی استانداردهای آموزشی کار شد، به طوری که در حال حاضر 6 هزار استاندارد آموزشی تدوین شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این استانداردها بر اساس فناوری‌های نو و پیشرفته تدوین شده و در اختیار کارآموزان قرار خواهد گرفت. این استانداردها 2 ماه پیش با حضور معاون علمی فناوری رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رونمایی شد که بر اساس آن استانداردهای جدید در حوزه انرژی‌های نو، زیست محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه‌های های‌تک مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه علاوه بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تخصصی افراد به آموزش‌های نرم هم نیاز دارند، گفت: آموزش‌های نرم همانند کارآفرینی، تهیه طرح‌های کسب و کار تجاری یا آشنایی با قوانین کار، بیمه و تأمین اجتماعی برای تأسیس شرکت و ثبت آنان است. بنابر این مجموعه آموزش‌ها از زمان یادگیری تا تولید و بازاریابی محصولات به متقاضیان ارائه می‌شود، تا به همان هدف اصلی اشتغال پایدار برسیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: