جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 10 مرداد 1394     
متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در انتظار سرمایه‌گذار

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،مدیر پروژه متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: برای اجرای طرح متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) 1000میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که در صورت تامین و پرداخت به موقع، ظرف مدت 14 ماه تحویل کارفرما می‌شد، اما تاکنون حدود 200 میلیارد تومان از کل اعتبارات تامین شده است.

کاظمی راد گفت: عملیات عمرانی مسیر ابنیه و ایستگاه‌های 3 گانه متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

وی افزود: چنانچه اعتبارات مورد نیاز به خصوص در بخش تجهیزات تامین شود، مسیر 50 کیلومتری ایستگاه شاهد تا شهر جدید پرند کمتر از یک سال  آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

کاظمی راد با یادآوری اینکه احداث خط متروی فرودگاه امام خمینی(ره) بر اساس توافقنامه وزارت راه و شهرسازی و شرکت متروی تهران در سال 1391 در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: گروه تخصصی سپاسد وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار طرح انتخاب و مقرر شد این پروژه ظرف 14 ماه احداث و تحویل شود.

مدیر پروژه متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه از جمله اهداف اجرای این طرح تامین دسترسی و اتصال به شبکه متروی تهران، نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه بین‌المللی امام (ره) و شهر جدید پرند اعلام شده است، ادامه داد: ظرفیت جابه‌جایی مسافران در این مسیر پرتردد که با هدف کاهش بار ترافیکی منطقه و انتقال بخشی از  جمعیت سرریز تهران به شهرهای اطراف به خصوص شهر جدید پرند انجام می‌شود، 13 هزار نفر در ساعت برآورد می‌شود.

کاظمی راد عنوان کرد: اخیرا این طرح بزرگ در سه فاز ایستگاه شاهد- شهرآفتاب به طول بیش از 4 کیلومتر، ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول بیش از 26 کیلومتر و ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند به طول حدود 20 کیلومتر برنامه‌ریزی شده و در بخش زیرسازی مسیر- پل، گالری و خاکریزی- نیز در فازهای سه گانه 70 درصد پیشرفت فیزیکی صورت پذیرفته است.

پروژه مترو 46 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

وی سرعت قطار در این مسیر را 80 تا 120 کیلومتر در ساعت اعلام و خاطرنشان کرد: عملیات عمرانی و زیرسازی این پروژه تقریبا به اتمام رسیده و در مجموع طرح متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با 46 درصد پیشرفت فیزیکی سیویل و تجهیزات در انتظار تزریق نقدینگی لازم است تا تجهیزات نهایی تهیه شود و مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرد.

مدیر پروژه متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  اضافه کرد: برای اجرای این طرح مهم عمرانی- خدماتی، 1380 متر تونل، 8735 مترگالری زیرزمینی، بیش از 40 کیلومتر مسیر هم سطح ، 19 دهانه پل به طول بیش از 1500 متر و از جمله پل ورودی فرودگاه به طول 672 متر پیش‌بینی و اجرا شده و قرار است؛ 14ست قطار با سر فاصله زمانی 6 دقیقه مسافران را جابه‌جا کند.

کاظمی راد که سابقه مدیریتی در پروژه‌های عظیم سد سازی را داشته است، در خصوص دلایل تاخیر در احداث و بهره‌برداری از این طرح گفت: برای اجرای طرح متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) 1000میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که در صورت  تامین و پرداخت به موقع، ظرف مدت 14 ماه تحویل کارفرما می‌شد، اما تاکنون حدود 200 میلیارد تومان از کل اعتبارات تامین و قرار است؛ دولت و وزارت راه و شهرسازی برای تامین اعتبار، تدابیر ویژه‌ای را به کار بندد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق شود.

راه برای مذاکره با سرمایه­‌گذار خارجی باز شده‌است

وی تصریح کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز طرح به موقع تامین و پرداخت می‌شد، امکان داشت؛ پرونده این پروژه با عدد کمتری از بودجه پیش‌بینی شده بسته شود، اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای دیگر شده و اعتقاد راسخ داریم که اگر دولت تحت فشار مالی نبود، اهتمام ویژه‌ای برای اتمام این طرح به‌کار می‌برد.

مدیر پروژه متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و ترغیب بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در این طرح ملی را به عنوان پیشنهاداتی کاربردی مطرح و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جدید مذاکرات هسته‌ای و تمایل کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، مذاکره با شرکت‌های خارجی برای مشارکت در این طرح از دیگر گزینه‌هایی است که می‌توان مطرح کرد.

کاظمی راد با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی بیش از 1500 نفر نیروی انسانی در زمان پیک کار برای اجرای این طرح، از اشتغال به کار 500 نفر  در شرایط فعلی پروژه خبر داد و گفت: چنانچه بودجه لازم برای ادامه کار تامین شود آمادگی داریم این پروژه را ظرف کمتر از یک‌سال تکمیل  وبه بهره‌برداری کامل برسانیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: