جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 مرداد 1394     
ذوق زدگی خودرویی ممنوع!

 

 

اخبار ورود خودروسازان بزرگ جهان به ایران، این روزها مردم را امیدوار کرده است که کیفیت خودروها بهتر شود و قیمت ها کمی کاهش یابد.ازسوی دیگر چشم بادامی ها نیز این روزها احساس خطر می کنند و به نظر می رسد بساط خودروهای چینی در ایران به ...

 

 ذوق زدگی ممنوع!/ این روزها چشم بادامی ها در بازار خودرو چه می کنند؟4 شنبههه


 شفاف: اخبار ورود خودروسازان بزرگ جهان به ایران، این روزها مردم را امیدوار کرده است که کیفیت خودروها بهتر شود و قیمت ها کمی کاهش یابد.ازسوی دیگر چشم بادامی ها نیز این روزها احساس خطر می کنند و به نظر می رسد بساط خودروهای چینی در ایران به زودی محدود خواهد شد چرا که  با دستيابي به توافق هسته‌ای و مذاكرات گسترده خودروسازان اروپايي براي حضور در ايران، فرايند كاهش سهم خودروسازان چيني از بازار خودروي ايران آغاز شده است.
 
 سال‌های 1391 و 1392 شركت‌هاي توليدكننده خودروهاي چيني در ايران تحت تاثير تحريم‌هاي خارجي و كاهش بيش از 50 درصدي توليد خودروهاي داخلي توانستند جای پای خود را در بازار ايران محكم كرده و توليد خود را افزايش دهند.  
 
 چشم بادامی ها در بازار خودرو چه می کنند؟
 
اگرچه روند رشد توليد خودروسازان چيني در ايران در چند سال گذشته ادامه داشت اما در سال جاري با به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي و احتمال بالاي ورود خودروسازان اروپايي به ايران، كارشناسان از آغاز دوره كاهش سهم و خروج برخي خودروسازان چيني از بازار ايران مي‌گويند. در جديدترين رويداد در اين زمينه مدير شركت خودروسازي چري چين از كاهش سهم بازار اين شركت در ايران خبر داده است.
 
 جانگ گويي بينگ در اين زمينه اظهار كرده كه هرچند در سال گذشته شاهد استقبال خوب از محصولات توليدي خود در ايران بوديم اما امسال به دليل روند تاثيرگذاري مذاكرات هسته‌اي، شاهد كاهش تمايل ايرانيان به اين محصولات هستيم.  
 
 البته پيش از اين نيز يك كارشناس صنعت خودرو پيش‌بيني كرده بود كه با ورود خودروسازان اروپايي به بازار خودروي ايران، برخي از خودروسازان چيني كه محصولات بي‌كيفيت توليد مي‌كنند از اين بازار حذف خواهند شد.
 
 شهرام آزادي در اين زمينه اظهار كرده بود: «با به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي خودروسازان بزرگ جهاني وارد ايران شده و به توليد مشترك با خودروسازان داخلي خواهند پرداخت». به گفته عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي، «با اين روند برخي از خودروسازان چيني كه محصولاتشان كيفيت پاييني دارد قطعا از بازار خودروي ايران حذف خواهند شد و اگرخودروسازان اروپايي بتوانند محصولاتي با قيمت پايين و اقتصادي در ايران توليد كنند، عرصه بيش از پيش بر خودروسازان چيني تنگ خواهد شد».  
 
البته حضور خودروسازان بزرگ جهاني تنها خودروسازان چيني حاضر در ايران را تهديد نمي‌كند بلكه كارشناسان معتقدند كه ايران خودرو و سايپا نيز اگر در جهت بهبود كيفي محصولات خود حركت نكنند در آينده بخشي از بازار خود را به رقباي اروپايي واگذار خواهند كرد. كيفيت پايين خودرو در ايران، چه خودروهاي توليد داخل و چه خودروهايي كه از برخي از كشورها مانند چين به ايران وارد مي‌شده است، اعتماد عمومي به بازار خودرو را از بين برده و مشتريان ايراني اغلب به دنبال خريد خودروهاي ساخت كشورهاي اروپايي هستند و انتظار دارند با لغو تحريم‌ها قيمت تمام شده اين خودروها پايين بيايد.  
 
تويوتا و ميتسوبيشي در راه بازار ايران
 
در هر حال اخبارخوش خودرویی در راه است و به عنوان مثال خبر رسیده که در چند روز آينده، خودروسازان ژاپني، مانند تويوتا و ميتسوبيشي با خودروسازان، فعالان و سرمايه‌گذاران ايراني اين حوزه، ويدئو كنفرانس مشتركي خواهند داشت.  
 
عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تهران گفت: در چند روز آينده قرار است در اتاق تهران، خودروسازان ژاپني، مانند تويوتا و ميتسوبيشي با خودروسازان، فعالان و سرمايه‌گذاران ايراني اين حوزه، ويدئو كنفرانسي داشته باشند و به بررسي تعاملات و فرصت‌ها بپردازند.  
 
سيده فاطمه مقيمي افزود: سفارت ايران در ژاپن و اتاق بازرگاني تهران در اين ويدئو كنفرانس نقش دارند و چنانچه اين تعاملات به نتيجه برسد و از ديگر سو مشكلات بانكي و جابه‌جايي پول نيز برطرف شود، مي‌توان انتظار داشت چشم‌انداز عمومي اقتصاد و خصوصا صنعت حمل و نقل و ترانزيت روشن‌تر از قبل شود.  
 
اروپایی ها در راه ایران
 
در این بین زمزمه های ورود خودروسازان خارجی به ایران نیز شدت گرفته است. در این میان براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، دو خودروساز بزرگ آلمانی جزو پیشگامان این عرصه بوده و نمایندگان آنها برای مذاکره در این زمینه هم‌اکنون در تهران به سر می‌برند.
 
نمایندگان این دو شرکت خودروساز آلمانی همراه با هیات بلندپایه اقتصادی آلمان به سرپرستی معاون صدراعظم این کشور وارد ایران شده‌اند و مذاکراتی با مسوولان صنعتی کشور خواهند داشت.
 
حضور نمایندگان این دو شرکت در ایران در حالی است که شرکت فولکس‌واگن تجربه حضور و تولید محصولاتش را در ایران دارد به‌گونه‌ای که حدود یک دهه پیش برخی از محصولات این شرکت در یکی از خودروسازان داخلی تولید می‌شد.
 
البته آلمانی‌ها تنها مشتاقان حضور در بازار خودروی ایران نیستند به‌گونه‌ای که پیش از آنها رقبای فرانسوی‌شان تقریبا به توافق نهایی برای حضور در صنعت خودروی ایران دست یافته‌اند.
 
مذاکرات فشرده بین خودروسازان داخلی و دو شرکت پژو و رنو در ماه‌های گذشته در جریان بوده و آنها آنطور که خودروسازان داخلی اعلام کرده‌اند، به توافقات نهایی برای آغاز همکاری‌های مشترک نیز دست یافته‌اند.
 
در این زمینه دو خودروساز فرانسوی پذیرفته‌اند که برای حضور مجدد در بازار ایران باید نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و به‌روز و صادرات محصولات از سایت‌های تولیدی ایران اقدام کنند.   
 
البته گذشته از آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها، خودروسازان آمریکایی نیز علاقه‌ای به واگذار کردن بازار ایران به رقبای خود ندارند به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر با ارسال پیام‌هایی علاقه خود را برای حضور در بازار ایران ابراز کرده‌اند.
 
ذوق زدگی ممنوع!
 
در ای میان هر چند اخبار خوب هر روز روی خط رسانه ها می روند و هر چند بسیاری  از مردم نیز تصور می‌کنند با برداشته شدن تحریم‌ها و ورود خودرو‌های قدر اروپایی و آمریکایی به کشور و حتی به تولید رسیدن آن‌ها در کشور، اوضاع خودرویی بهتر می‌شود و گرانی‌ها ارزان خواهد شداما به نظر می رسد  تا تعرفه‌های بالای ورود خودرو به کشور وجود دارد و تا زمانی که بازار خودرو در کشور انحصاری است، گشایشی در این موضوع صورت نخواهد گرفت و در واقع با حضور غول های خودروسازی جهان نیز سهم مردم همین پراید و 206 خودمان خواهد بود!  
 
درواقع لغو تحریم ها تنها به رونق خودروسازان سرمایه دار و واردکنندگان پول دار کمک می کند و در عمل تفاوتی برای قشر متوسط و ضعیف کشور ایجاد نمی شود و این ذوق زدگی ها بی مورد به نظر می رسند و نتیجه ای جز دلزدگی به همراه نخواهند داشت پس باید هشیار بود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: