جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 6 مرداد 1394     
مهم‌ترین علامت آرتروز زانو

فارس: خسرو خادمی کلانتری در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره علل آرتروز زانو، اظهار داشت: آرتروز نزد مردم به عنوان سائیدگی مفصل شناخته شده است که از منظر علمی با کاهش ضخامت غضروف مفصلی همراه است.

وی افزود:‌آرتروز معمولا در سنین بالا دیده می‌شود که طی آن بافت‌های نرم مفصلی به نام مینیسک تحلیل رفته و کیفیت و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

* علائم آرتروز زانو

استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علامت عمده آرتروز زانو را کاهش ضخامت غضروف مفصلی دانست و اظهار داشت:‌ آرتروز زانو موجب می‌شود تا فاصله بین مفاصل کم شود معمولاً قسمت داخل مفصل زانو شایع‌ترین قسمت مفصل زانو است که دچار آرتروز می‌شود.

وی با بیان سایر علائم آرتروز زانو تصریح کرد: زایده‌های استخوانی اضافی که اطراف مفصل ایجاد می‌شود و گاهی اوقات آنقدر بزرگ است که از روی پوست نیز قابل لمس است نشان دهنده آرتروز زانو است همچنین در این اختلال استخوان زیر غضروف مفصلی دچار تغییرات شده و تراکمش افزایش می‌یابد و حفره‌هایی درون آن ایجاد می‌شود.

* درد مهم‌ترین علامت بالینی آرتروز زانو

معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  اظهار داشت: مهمترین علامت بالینی زانو درد است که موجب محدودیت حرکتی و ضعف عضلانی اطراف مفصل زانو می‌شود.

وی ادامه داد: مفاصل بدن به گونه‌ای هستند که در طول عمر انسان بدون مشکل کار می‌کنند، علت عمده آرتروز زانو بارها و فشارهای زیادی است که در طول زندگی روی مفاصل وارد می‌شود.

*‌ فشارهای کوچک و مداوم موجب آرتروز زانو می‌شود

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: گاهی فشارهایی که روی مفاصل وارد می‌شود ناگهانی و حاد است که معمولاً‌ این فشارها در آرتروز نقشی ندارند اما می‌توانند به طور غیر مستقیم عامل ایجاد آن باشند. آنچه موجب آرتروز زانو می‌شود فشارهای کوچک‌تر و مداوم است.

وی افزود: در سنین جوانی بافت‌های بدن قدرت ترمیم بالایی دارند و در صورت آسیب می‌توانند ترمیم شوند اما با افزایش سن قدرت ترمیم بافت‌ها به دلایل مختلف کاهش می‌یابد و اگر فشارها با همان فاصله‌های زمانی دوران جوانی وارد شود بافت‌ها را تخریب می‌کند.

معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: تغذیه غضروف مفصلی از طریق عروق خونی نیست و قدرت ترمیم‌پذیری کمتری دارد زیرا از طریق مایع مفصلی تغذیه نمی‌شود بنابر این فشارهای مداوم بر مفاصل آنها آسیب وارد می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود افراد از فشارهای کوچک و مداوم روی مفاصل زانو بپرهیزند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: