جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 5 مرداد 1394     
رَپر سوسن‌خانم خواننده اهنگ‌ خندوانه

هفت‌راه: بعد از گذشت چند هفته از انتشار موزیک‌ویدئوی هسته‌ای امیر تتلو، همچنان بحث این ویدئو و کلیت ماجرای مجوز گرفتن یا نگرفتن رپرها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ است و کار حتی به ایجاد دوگانه‌ی تتلو- شجریان هم کشیده است.

در این بین اما چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند تناقض‌های پررنگی است که سیستم فرهنگی رسمی کشور در برخورد با موسیقی زیرزمینی و به‌خصوص رپرها از خود نشان می‌دهد.

پیش از این در مطلبی (اینجا) بحث کردیم که رپرها در ایران در حالیکه به دلیل فرم و قالب کارشان امکان دریافت مجوز ندارند و اساسا پدیده‌ای ممنوع به حساب می‌آیند، همزمان تصاویرشان عکس جلد نشریات رسمی کشور می‌شود و با سیاستمداران عکس یادگاری می‌گیرند و درواقع به جز مجوز وزارت ارشاد، شمایل یک خواننده رسمی را دارند.

این تناقض اما جایی پررنگ‌تر می‌شود که ببینیم در حالیکه ظاهرا در کلیت سیستم مدیریت فرهنگی دولتی ایران «رپ» اساسا قابلیت دریافت مجوز ندارد، تلویزیون جمهوری اسلامی بصورت کاملا رسمی و پررنگ در برنامه‌های خود از اهنگ‌های رپ خوانندگان غیرمجاز استفاده می‌کند.

به جز بحث تیتراژهای رپ سریال‌های رضا عطاران که پیش از این بارها در رسانه‌ها در موردشان بحث شده، این روزها مردم شاهد پخش اهنگ‌هایی از برنامه پربیننده «خندوانه» هستند که اکثرشان در تقسیم‌بندی انواع موسیقی قطعا زیرمجموعه «رپ» قرار می‌گیرند و فضایی متفاوت از باقی ترانه‌های صداوسیما دارند.

اما نکته مهم و تامل‌برانگیز ماجرا- به جز اجازه پخش اهنگ رپ از برنامه خندوانه- این است که بدانیم سازنده و خواننده‌ی این قطعات «هومن گامنو»، رپر اهنگ غیرمجاز و البته معروف «سوسن خانم» است که همکاری‌های دیگری را نیز با گروه زیرزمینی «بروبکس» انجام داده است.



«هومن گامنو» در یکی از موزیک ویدئوهای گروه «بروبکس»

البته به دلیل اینکه خندوانه تیتراژ اولیه ندارد و رسما اسمی هم از این خواننده اعلام نشده است، تا امروز بحثی در مورد حضور رپر غیرمجاز اهنگ «سوسن خانم» به عنوان سازنده‌ی بسیاری از اهنگ‌ها و میان‌برنامه‌های «خندوانه» انجام نشده است، اما پررنگ شدن بحث نحوه مواجهه با پدیده رپ در رسانه‌ها فرصت مناسبی است برای اشاره به این تناقض بزرگ در سیستم رسمی فرهنگ ایران.

سوال اصلی اینجا این است که اگر «رپ» اساسا قابلیت رسمی و مجوزدار شدن را ندارد پس چطور تلویزیون بصورت پررنگ در یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌هایش از موسیقی رپ استفاده می ‌کند و به جز این اگر بحث مجوز گرفتن خوانندگان است، باز سوال این است که «هومن گامنو»، رپر غیرمجاز، که تا امروز هیچ مجوزی از هیچ یک از نهادهای فرهنگی ایران دریافت نکرده است می‌تواند بدون هیچ نظارت و مشکلی چندین اهنگ را برای صداوسیما تولید کند؟



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: