جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 31 تير 1394     
چندنکته درباره رژیم‎غذایی پس ازروزه‌

 

ایسنا: یک کارشناس تغذیه گفت: با توجه به حساسیت سیستم گوارش بدن، پس از یک ماه روزه‌داری، بهتر است روش پخت بیشتر به صورت آب​پز و بخارپز باشد و از ادویه​جات کمتر استفاده شود.

مهنوش صاحبدل اظهار کرد: توصیه می​شود پس از ایام روزه‌داری، در انتخاب تعداد وعده​های غذایی و استفاده از مواد غذایی بیشتر دقت شود.

وی ادامه داد: آب​پز و بخارپز کردن غذا نسبت به سرخ کردن و کبابی، روش مناسب​تری برای پخت است؛ سرخ کردن بدترین روش تهیه غذا است زیرا مواد غذایی با این روش با روغن و کالری بالا به بدن وارد می‌شوند. به دلیل حساس بودن سیستم گوارش بهتر است از روش کبابی که آب مواد غذایی در آن تبخیر می‌شود، کمتر استفاده شود زیرا غذای خشک برای دستگاه گوارش مشکل​ساز خواهد بود.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: همچنین توصیه می​شود در این زمان از ادویه‌ها به ویژه ادویه​جات تند تا حد امکان کمتر استفاده شود. خانم​هایی که به آشپزی با طعم تند عادت دارند، سعی کنند در پایان ماه رمضان آرام آرام به مقدار ادویه​جات در غذاها اضافه کنند تا همان بدو مصرف، فرد دچار مشکل نشود.

صاحبدل بیان کرد: در این ایام تاکید بسیاری بر استفاده از گروه​های اصلی غذایی می​شود. گروه​های اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزی​ها، شیر و لبنیات و گروه گوشت، حبوبات، تخم​مرغ و مغزها است. از آنجا که حبوبات میزان فیبر غذایی خوبی دارند، توصیه می​شود در وعده​های غذایی مورد استفاده قرار گیرند؛ وعده ناهار می​تواند وعده مناسبی برای استفاده از حبوبات در غذا باشد.

این کارشناس تغذیه، رعایت تعداد وعده​های اصلی غذایی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: وعده​های اصلی صبحانه، ناهار و شام هستند. تاکید می​شود صبحانه به عنوان یک وعده اصلی فراموش نشود. البته چون در تابستان کودکان دیرتر از خواب بلند می​شوند احتمال دارد وعده صبحانه از وعده​های غذایی حذف شود ولی ضرورت دارد که مانع حذف این وعده اصلی و مهم شوید.

صاحبدل افزود: در نظر گرفتن دو میان‌وعده در میان وعده​های اصلی غذایی کافی است. توصیه می​شود در تابستان در میان‌وعده​ها بیشتر از میوه​ها و سبزیجات آب‌دار استفاده شود.

وی بر لزوم استفاده از شیر کم​چرب پاستوریزه تاکید کرد و گفت: متاسفانه شائبه​ای درباره مصرف لبنیات وجود دارد و آن این‌که شیرهای پاستوریزه و استرلیزه دارای مواد افزودنی هستند. لازم است بدانید شیر وقتی حرارت داده شود، پاستوریزه یا استرلیزه می​شود و بنابراین نیاز به مواد افزودنی ندارد اما میزان حرارت شیرهای استرلیزه بیشتر از پاستوریزه است و بنابراین بهتر است از شیره​های پاستوریزه کم​چرب که با حرارت کمتری تهیه شده​اند، استفاده شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: