جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 30 تير 1394     
دانشگاهی برای پولدارها!

 

دانشگاه آزادی که می شوی باید پیه افزایش شهریه های ترم به ترم و سال به سال را به تن خود بمالی. اصلا دانشگاه آزادی شدن یعنی پول داردن و هزینه کردن و اگر افزایش شهریه های این دانشگاه به همین ترتیب ادامه دار شود به زودی جای قشر متوسط در این دانشگاه خالی و خالی تر می شود.

 

دانشگاهی برای پولدارها!/ هزینه گران علم آموزی در دانشگاه آزاد زیر سایه عدم نظارت
 
 شفاف: دانشگاه آزادی که می شوی باید پیه افزایش شهریه های ترم به ترم و سال به سال را به تن خود بمالی. اصلا دانشگاه آزادی شدن یعنی پول داردن و هزینه کردن و اگر افزایش شهریه های این دانشگاه به همین ترتیب ادامه دار شود به زودی جای قشر متوسط در این دانشگاه خالی و خالی تر می شود.
 
با این حال هر سال در آستانه مهر ماه و حتی در برخی موارد در اواسط سال دانشجویان دانشگاه آزاد با تغییرات شهریه ای مواجه می شوند که همواره نیز رو به صعود است نه نزول!
 
البته داستان افزایش شهریه دانشگاه آزاد، داستان جدیدی نیست که دانشجویان دانشگاه آزاد از آن متعجب شوند چرا که از زمان تأسیس دانشگاه تا به امروز، هر ساله شهریه ثابت و متغییر آنها افزایش یافته است.  
 
هنوز از یادها نرفته است که در شهریور سال 93، شوک جدید افزایش 15 درصدی شهریه ثابت بر پیکر اوضاع مالی دانشجویان دانشگاه آزاد وارد شد. رسم افزایش شهریه ثابت دانشجویان دانشگاه آزاد از زمان مدیریت فرهاد دانشجو باب شد و حال هیأت امنای دانشگاه آزاد با تصمیماتی که اتخاذ کرده اند بار دیگر برای دانشجویان تمام مقاطع افزایش شهریه ثابت را تصویب کرده اند.
 
بر اساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارائه داد، میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد اما در کل میانگین نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد! و با واحدهای متخلف برخورد می شود.
 
امسال نیز در آستانه مهر ماه طبق رسم دیرین، اخبار حکایت از افزایش شهریه دانشگاه آزاد دارند  تا دانشجویان برای ترم جدید سال 94 نیز بی‌دغدغه نباشند.  
 
البته رئیس دانشگاه هم که سال گذشته افزایش شهریه را برای جبران افزایش نیافتن شهریه در دوره قبل از آن اعلام کرده بود هنوز دلیلی را برای افزایش شهریه امسال عنوان نکرده است.   
این در حالی است که هنوز چند ماهی از بحث رشته‌های غیرمجاز سال گذشته دانشگاه آزاد در مقاطع تحصیلات تکمیلی نگذشته است که دانشگاه آزاد در شوک جدید خود به دانشجویان، شهریه مهرماه را افزایش داده است.
 
روایت آقای رئیس از افزایش 15 درصدی شهریه ها
 
حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد در جدیدترین اظهارنظر خود درباره چگونگی افزایش شهریه دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید گفته است: شهریه ثابت دانشگاه آزاد برای دانشجویان فعلی این دانشگاه تغییر نمی‌کند اما شهریه متغیر برای این دانشجویان در سال تحصیلی جدید 15 درصد افزایش می‌یابد.
 
به این ترتیب،  دانشجویان جدیدالورود نیز که با دیدن رتبه خود در کنکور از رفتن به دانشگاه‌های دولتی ناامید شده و دانشگاه آزاد را برای بازنماندن از کورس ادامه تحصیل انتخاب کردند باید نسبت به ورودی‌های سال گذشته 15 درصد شهریه ثابت و متغیر بیشتری پرداخت کنند.
 
 این در حالی است که سال گذشته در همین حول و حوش زمانی که خبر افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اعلام شد، رئیس دانشگاه آزاد در توضیحات خود نسبت به افزایش شهریه این دانشگاه با بیان اینکه برخی دانشجویان دانشگاه آزاد رایگان تحصیل می‌کنند، افزایش کم ‌شهریه دانشگاه در 2 سال دوره ریاست گذشته را سبب افزایش شوک‌آور شهریه دانست و با این توجیهات تمام زیان‌ها و همچنین افزایش شهریه را بر گردن فرهاد دانشجو، رئیس سابق دانشگاه آزاد انداخت.
 
در هر حال،  امسال افزایش شهریه دانشگاه آزاد در حالی اتفاق می افتد که رئیس دانشگاه آزاد فروردین ماه سال 94 با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام کرده بود تا مهرماه سال 94 شهریه دانشجویان این دانشگاه افزایش نمی‌یابد.
 
این یعنی دانشگاه آزادی ها از فروردین سال 94 تا مهرماه که فقط شاید دانشجویان ترم تابستانی داشته باشند قصد افزایش شهریه نداشته‌اند!
 
دانشجویان دانشگاه آزاد بدهکار هم هستند!
 
هر چند شهریه های بالای دانشگاه آزاد همواره دانشجویان را نقره داغ کرده و حتی در برخی موارد دیده شده خانواده های انها را دچار دردسرهای جدی می کند اما میرزاده معتقد است، دانشگاه آزاد برای بسیاری از دانشجویان رایگان است.
 
او سال گذشته در این خصوص گفته: گر هزینه‌هایی که دانشگاه آزاد برای دانشجویان مصرف می‌کند، حساب کنیم و در مقابل شهریه‌های دانشجویان قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که در عمل بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به صورت رایگان تحصیل می‌کنند، زیرا میزان شهریه، مابه‌التفاوت سوبسیدهای دانشگاه برای غذا و سایر خدمات و هزینه خوابگاه‌ها را هم پوشش نمی‌دهد که با این وجود می‌توان گفت دانشجویان به دانشگاه آزاد بدهکار هم هستند!
این در حالی است که همواره انتقاد به امکاناتی که این دانشگاه به دانشجویان ارائه می دهد و گاهی حتی در وسایل گرمایشی و فرمایشی نیز ضعیف ظاهر شده، چه برسد به امکانات علمی! همواره به این دانشگاه وارد بوده است.
 
در هر حال، همیشه این انتقاد بر دانشگاه آزاد وارد بوده و هست که هزینه های مالی دانشگاه بر خلاف امکاناتی که به دانشجویان ارائه می شود بسیار زیاد است و از طرف دیگر قرار دادن دانشجو به عنوان منبع تغذیه و منبع مالی نمی تواند روش مناسبی برای رفع حاجت دانشگاه آزاد باشد.   
در این میان کماکان این سوال مطرح است که آیا نهادی برای نظارت بر اقدامات دانشگاه آزاد که در تمام زمینه‌های علمی، آموزشی، مالی و عمرانی وجود دارد یا خیر؟
 
به هر حال دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان باید منتظر بمانند تا ببینند که زمان برایشان چه چیزی را رقم می زند و هر ترم و هر سال چقدر دیگر باید پول بدهند تا علم  بیاموزند؟



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: