جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 24 تير 1394     
اوباما:تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره آورد

فارس: رئیس جمهوری آمریکا در ادامه ادعاهایش درباره مذاکرات هسته‌ای ایران این بار پس از حصول دو طرف گفتگوهای هسته‌ای به جمع بندی مذاکرات مدعی شد «تحریم‌ها بود که ایران را به میز مذاکره آورد».

به گزارش نیویورک تایمز، باراک اوباما ساعاتی پس از پایان مذاکرات وین در مصاحبه ۴۵ دقیقه‌ای با توماس فریدمن خبرنگار ارشد این روزنامه آمریکایی مواضع خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران مدعی شد: «ما این توافق را بر این مبنا که در حال تغییر رژیم داخل ایران باشد ارزیابی نمی‌کنیم و یا اینکه این توافق را بر این اساس که همه مشکلاتی که رد آن به ایران برمی‌گردد را حل کند و یا همه فعالیتهای شرورانه آنها در سطح جهان را از بین ببرد. ما این توافق را بر این اساس ارزیابی می‌کنیم که ایران نتواند به بمب هسته‌ای برسد و این قول اساسی و ابتدایی من در گفتگو با نخست‌وزیر نتانیاهو بود و این همیشه مورد بحث بود».

اوباما افزود: «آنچه من قادر به گفتن درباره آن هستم این است که ما قادریم ثابت کنیم این توافق قاطعترین راه و مسیری است که در آن ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و ما با همکاری کامل جامعه بین‌المللی و بدون درگیر شدن در یک جنگ دیگر در خاورمیانه قادر به حصول به آن خواهیم بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مبنی بر عدم استفاده از همه ابزارها از قبیل تهدید معتبر نظامی علیه ایران جواب داد: «فکر می‌کنم این انتقادات گمراه‌کننده و غلط است. ببینید دقیقا ما چه چیزی بدست آوردیم. ما همه مسیرهای ایران برای سلاح هسته‌ای را مسدود کردیم و دلیل اینکه ما قادر به متحد کردن جامعه جهانی حول موثرترین رژیم تحریمها بودیم، تحریمهایی که اقتصاد ایران را فلج کرد و در نهایت آنها را به میز(مذاکره) کشاند به خاطر موافقت و توافق جهان با ما بود. این موضوع که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خطری بزرگ برای منطقه، متحدان ما و برای جهان خواهد بود. ما چنین نوع اجماعی را نداشتیم. به عنوان عضوی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، استدلال آنها این بود که "ما حق داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را داریم"».

اوباما ادامه داد: «ما به آنها گفتیم با توجه به رفتار گذشته شما و تردید و ظن شدید ما و شواهدی مبنی بر تلاشهایی برای نظامی کردن برنامه هسته‌ای‌تان، فعالیتهای ثبات زدایی که در منطقه دارید و حمایتات از تروریسم، برای ما اینکه به حرف شما اعتماد کنیم، کافی نیست شما باید به ما ثابت کنید که تنها در حال ایجاد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستید. در نتیجه همه این سیستمی که ما ساختیم بر اساس اعتماد نیست بلکه مبتنی بر مکانیسم قابل راستی آزمایی است».

وی گفت: «من اختلافات زیادی با رونال ریگان دارم اما آنچه من  کاملا او را به خاطرش تحسین می‌کنم شناختن این واقعیت بود که شما قادر به راستی آزمایی یک توافق با امپراطوری شیطانی و اهریمنی بودید که مصمم به نابودی ما بود و یک خطر بسیار موجودیتی برای ما بود خطری بسیار فراتر از آنچه ایران قادر به آن خواهد بود. من اختلاف نظرهای بسیاری با ریچارد نیکسون داشتم اما او فهمید که یک احتمال در قبال چین برای اتخاذ مسیر متفاوت وجود داشت. شما این چیزها را آزمایش می‌کنید و تا زمانی که ما ظرفیت و توان امنیتی خود را حفظ می‌کنیم و توانایی خود برای پاسخ قاطع نظامی را زمانی که برای حفاظت از دوستان و متحدانمان ضروری باشد، کنار نمی‌گذاریم، این ریسکی که باید آن را بپذیریم. این یک رویکرد عملگرایانه مبتنی بر عقل سلیم است و احمقانه نیست. این شناختن این موضوع است که اگر ما بتوانیم این اختلافات را بدون توسل به زور حل کنیم برای ما و مردم منطقه بسیار بهتر خواهد بود».




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: