جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 23 تير 1394     
توضیحات درویش درباره فیلم رستاخیز

فارس:  احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» بعد از نمایش فیلم در باغ موزه دفاع مقدس در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت:‌ این فیلم سینمایی محصول سینمای ایران است و باید تلاش کرد که نظراتمان را با خود اثر تطبیق بدهیم. همانطور که کتاب می‌خوانیم و در مورد زاویه آن کتاب حرف می‌زنیم باید زاویه فیلم آن را بیابیم و در مورد آن با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

نقد باید منطبق با یک روش اصولی، علمی و همچنین متاثر از سیره مرام و روش خود امام حسین(ع) باشد

وی در ادامه افزود: ماجرای عاشورا و آئین کربلا قصه معرفت، فرهنگ و آئین و تاریخ کشور ما محسوب می‌شود. به همین دلیل هم حساسیت برانگیز است. تربیت و هویت ما با واقعه کربلا شکل گرفته است پس نمی‌توان از این اثر به راحتی گذشت و البته نمی‌توان حرف‌های سطحی زد. این طبیعی است که باید به نظر مردم توجه کنیم اما منطبق با یک روش اصولی و علمی و همچنین متاثر از سیره مرام و روش خود امام حسین(ع). صحنه عاشورا پر از اخلاق و ادب است و باید از این نکته استفاده کرد و آن را در نقد و نظر خود نیز رعایت کنیم. ابتدا باید دقت کرد فیلمی که در این رابطه ساخته می‌شود خدایی ناکرده از حیطه ادب و همچنین معرفت خارج نشود.

بابت اشتباه‌ام عذر خواهی کردم اما نیمه پرلیوان را ببینیم

او همچنین درباره تصویری که پیش از این در فیلم وجود داشت که خون حضرت علی اصغر (ع) به زمین ریخته می‌شود اما در نسخه اصلاح شده به آسمان می رود، گفت: نباید به سازندگان فیلم برای اثبات نقد خود مواردی را روا داشت که از دایره انصاف و همچنین آنچه در فیلم است به دور است؛ این صحنه در نسخه جدید اصلاح شده و اعلام می کنم که ما در ارتباط با این مورد اشتباه کردیم و بابت آن نیز عذر خواهی کردم. آیا اشتباه وجود ندارد آن هم در هیچ گسترده ای همانند این کار و به همین دلیل هم آن را اصلاح کردیم. همچنین باید نیمه پر لیوان را نیز نگاه کنیم. یکی از آفت‌های دنیای مجازی که باید از آن نیز پرهیز کرد این است که همواره شرایط خارج شدن از عدل و انصاف را به سهولت فراهم می‌کند. طبیعی است که باید انتقاد و اعلام نظر کرد و از طرفی به نظرها و انتقادها نیز توجه داشت اما دقت کنیم که هر دو باید در ساحت اخلاق و ادب حسینی و عاشورایی شکل بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» گفت: این رویداد عظیم و ماندگار آنقدر بزرگ است که نمی‌توانیم همانند آن چیزی در تاریخ بیابیم و در حقیقت عظیم بودن واقعه عاشوراست که باعث ماندگاری آن شده است. تمام این موارد باعث می‌شود زمانی که می‌خواهیم به این عرصه نزدیک شویم حساسیت‌هایی به وجود بیاید.

زبان ارتباط و تاثیرگذار در دنیا در حال حاضر زبان رسانه است

احمدرضا درویش با تاکید بر اینکه باید زبان ارتباط‌گیری و مدرن را نیز بیابیم اظهار داشت: زبان ارتباط و تاثیرگذار در دنیا در حال حاضر زبان رسانه است. جوامعی که دارای فرهنگ و تاریخ هستند اگر قرار باشد که حرفی برای تاریخ داشته باشند باید از زبان رسانه استفاده کنند تا آن را تاثیرگذار و جهانی کنند. باید با صدا و تصویر حرف بزنیم. اسلام دین رحمت است پیامبر ما نیز پیامبر رحمت است و پیامی هم که آورده است از این قاعده خارج نیست. این ویژگی از جانب دشمنان اسلام به گونه‌ای دیگر معرفی شده است در حقیقت آنها رحمت اسلام را به اسلام‌هراسی تبدیل کرده‌اند. چگونه می‌توان با این شرایط مواجه شد و پاسخگوی این هجمه از تبلیغات منفی بود؟! آیا پاسخ جنگ، درگیری و خشونت است. این‌ها موارد و گزینه‌های دشمن معرفتی ماست.

باید سیره امام حسین(ع) را به جهان از طریق رسانه مخابره کنیم

وی در ادامه افزود: ما زبان برتر دیگری داریم به نام زبان رحمت و مدارا. حضرت امام حسین(ع) تا لحظه آخر دشمن را به مذاکره دعوت می‌کرد. صلاح ما نیز در گفت‌وگو است. باید با منطق، عقلانیت و معرفت و رحمت دشمن را به زانو درآوریم. کما اینکه پیروز میدان عاشورا کسی نبود که شمشیر داشت. کسی که صدایش و کلامش در طول تاریخ ماندگار شد امام حسین (ع) بود. توجه داشته باشید این رفتار و نگاه باید از طریق رسانه به جهان مخابره شود اما زمانی که در داخل خود با مشکل مواجه هستیم چگونه می‌توانیم قدم در عرصه بزرگ‌تری بگذاریم.

فیلم در چهارچوبی ساخته شد که خارج از نظرات مرجعیت نباشد

درویش با تاکید بر اینکه هر کاری که در حوزه تاریخ و مباحث دینی صورت می‌گیرد نیاز به پژوهش و تحقیق دارد‌، اظهار داشت:‌ نمی‌توان به طور کلی بدون تحقیق و پژوهش به سراغ این موارد رفت. در این جایگاه وقتی می‌خواهیم فیلمی چون «رستاخیز» را بسازیم کارشناسان اصلی و کسانی که می‌توانند در تحقیق و پژوهش به ما کمک کنند نگاه مراجع و سخن آنهاست. علما بزرگوار ایران و دیگر کشورها افرادی بودند که همواره در مسیر ساخت فیلم نگاهشان مورد توجه بوده است. همه مبانی این فیلم به طور کلی و اصولی در چارچوبی پرداخت شده است که با نظرات مرجعیت مطابقت داشته باشد. توجه کنیم که در مورد سلیقه شخصی صحبت نمی‌کنیم.

در خصوص نمایش چهره حضرت عباس(ع) به مراجع مراجعه کردیم

او همچنین گفت: درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع) که همواره یکی از موضوعات مطرح شده است باید بگویم در این زمینه نیز لحظه‌ای از نظرگاه مرجعیت خارج نشوید اما در این مورد دیدگاه‌های مختلفی نیز وجود دارد. ما برای هر موضوعی به متخصص آن مراجعه می‌کنیم و طبیعی است که در این خصوص هم به مراجع مراجعه کردیم. بسیاری از مراجع نظرگاه‌های و نگاه‌های مختلفی دارند و در این میان ما چه کار باید بکنیم؟ من موظف هستم که ابتدا به نظر مرجع تقلید خود نیز دقت کنم. بنده در این فیلم به نظرگاه مرجع تقلید خود تکیه کردم. این در شرایطی است که به نظرگاه مراجع دیگر در مبحث تشبه دقت شده و در دیدگاه برخی از آنها نیز در صورت تشبه شرط وجود دارد. مثلاً اینکه خدایی ناکرده در نمایش آن تعرض و توهینی صورت نگیرد.

این کارگردان در ادامه افزود: این در شرایطی است که باید به مباحث زیباشناسی و رویدادها و ظاهر چهره‌ها نیز توجه شود. در این زمینه نیز متخصصین وارد کار شدند؛ متخصصینی که به نظرات مراجع دقت کردند.

«رستاخیز» بارها توسط نمایندگان برخی مراجع دیده شد

درویش در ادامه با اشاره به نمایش نسخه ابتدایی فیلم سینمایی «رستاخیز» در جشنواره فیلم فجر گفت: همانند سایر جشنواره‌های دنیا بعد از اینکه فیلمی به نمایش درمی‌آید منتقدین وارد عمل می‌شوند. این فیلم نیز از این قاعده مستثنی نبوده. ما نظرات را جمع‌آوری کرده و آنها را اعمال کرده‌ایم مخصوصا نظرات مراجع تا جایی که برخی از مراجع بزرگوار نمایندگانی را فرستاده‌اند و فیلم بارها دیده شده است. به این ترتیب نظرات علمی و فقهی از سوی مراجع در این فیلم اعمال شده است.

او در ادامه گفت: مسئله دیگری که در کوتاه کردن فیلم موثر بود، در نظر گرفتن سالن‌ها و ظرفیت محدود سینمایی ما بود. زمان فیلم آنقدری طولانی بود که باید ملاحظه سینماداران را نیز می‌کردیم اما دقت داشته باشید که درام نیز مسئله تخصصی دیگری است که باید به آن توجه داشت. در یک اثر سینمایی وزین برای تاثیرگذاری که کار آسانی هم نیست نمی‌توان به راحتی به حذف موارد روی آورد. دقت کنید که درام بر شخصیت تکیه می‌زند و البته شخصیت در درام شکل می‌گیرد و هر کدام شرایطی را برای کامل شدن طی می‌کنند تا بتوانند تاثیرگذار باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: