جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 23 تير 1394     
بازسازی شهری باید «خانه به خانه» انجام شود

به گزارش شهرداری نیوز، شهردار تهران با اشاره به اینکه مسکن مهر به بافت‌های آسیب پذیر کشور اضافه کرد، گفت: باید بازآفرینی شهری در مقیاس «خانه به خانه» انجام شود.

محمد باقر قالیباف در نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله‌ های هدف در تهران، اظهار داشت: نگاه و تعریف امروز از بافت‌های آسیب پذیر با دو دهه قبل متفاوت شده است و با تجربه ای که از سمت شهرداری در تهران و تجربه ای که در حوزه های انتظامی داشتم، معتقدم نیاز به این داریم که رویکردی ملایم تر در بافت‌های ناکارآمد شهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبل از آنکه موضوع را اقتصادی، فنی و حقوقی ببینیم باید به عنوان یک پدیده کاملا اجتماعی مورد توجه قرار دهیم، افزود: باید با رویکرد پدیده اجتماعی وارد این بافت‌ها شد و سپس با سیاست‌های اقتصادی این پدیده را مهار کرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید روح حاکم بر آئین نامه بازآفرینی شهری، توجه به پدیده اجتماعی باشد، افزود: بخش مهاجرت و تقسیمات کشوری، کمتر مورد توجه قرار گرفته اما از تاثیرگذارترین بخش‌هایی ‌است که این پدیده اجتماعی را روز به روز تقویت می کند، همچنین رویکرد انضباط اجتماعی هم از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف با بیان اینکه اگر بحث‌های امنیت اجتماعی را وارد بافت‌های ناکارآمد شهری کنیم ساکنان این محلات آن را نمی پذیرند، گفت: انضباط اجتماعی باعث امنیت اجتماعی می شود و بیشتر مورد توجه ساکنان این محلات قرار می‌گیرد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به شکل خانه به خانه این پدیده مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: گاهی در یک پلاک ۱۰ خانه وجود دارد که هر کدام دارای انسان‌هایی با شخصیت متفاوت هستند، بنابراین باید بازآفرینی شهری در مقیاس خانه به خانه بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه محله محوری اساس این کار است، ادامه داد: ۳۷۵ محله در شهر تهران داریم که هیچ کدام شبیه یکدیگر نیستند، بنابراین با یک آئین نامه نمی توان برای همه اینها تعیین تکلیف کرد.

قالیباف با اشاره به اینکه باید در بخش‌های حقوقی، فنی، آموزشی و اقتصادی تسهیل‌گری داشته باشیم، افزود: مشارکت معنی‌دار بخش خصوصی هم از عوامل مهم بازآفرینی شهری است، زیرا تجربه نشان داده است هر کجا اسم دولت و نهادهای دولتی عمومی وجود دارد، این طرح شکست می‌خورد.

شهردار تهران ادامه داد: موفق‌ترین شهر در بحث احیا و نوسازی که با شتاب قابل قبولی در برنامه پنجم توسعه پیش رفته، شهر تهران بوده که رویکرد ما هم محلی و تسهیل گری در قوانین بوده است.

وی با تاکید بر مقررات‌زدایی برای پیشرفت بازآفرینی شهری، گفت: بخش زیادی از مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجه هستیم، ناشی از توسعه‌های نامتوازن در دهه ۶۰ بوده است، بنابراین باید الان هم با اعمال سیاست‌هایی از دوباره اتفاق افتادن این موضوع جلوگیری کرد.

شهردار تهران گفت: امروزه بافت‌های ناکارآمد، مراکز هویتی ما را از بین برده اند. به عنوان نمونه، منطقه ۱۲ که بزرگترین محل تولید معرفت، منزلت، قدرت و ثروت شهر تهران بود اما امروزه به محله ای آسیب پذیر شهر تهران تبدیل شده است.

قالیباف افزود: مسکن مهر هم یکی از پروژه هایی بود که به بافت‌های آسیب‌پذیر کشور اضافه  کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: