جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 22 تير 1394     
شناسایی ژن‌های مرتبط با تومور مغزی

ایسنا: درمان تومورهای مغزی درجه بالا موسوم به گلیوم دشوار است و بیمارانی که به دلیل داشتن گلیوم ابتدایی درمان می‌شوند، بیماری آن‌ها وارد گلیوم ثانویه می‌شود که اغلب همواره مرگبار است.

هر توموری می‌تواند میزبان جهش‌های مختلفی باشد و علی‌رغم پیشرفت‌های بدست آمده در پرتودرمانی و شیمی‌درمانی، هم‌اکنون هیچ راهکار درمانی موثری برای درمان این تومورهای متنوع وجود ندارد.

دانشمندان حاضر در این تحقیق نخست تومورهای مغزی را با استفاده از سلول‌های بنیادی داخل مغز مدلبندی کردند. آن‌ها از نوعی شیوه لبه تیغ مدلبندی سریع استفاده کردند که می‌تواند تا پنج مدل تومور مجزا را ظرف 45 دقیقه تولید کند.

پس از مدلبندی موثر تومورهای مغزی، محققان گروهی از ژن‌های Ets را به عنوان ژن‌های دخیل در بروز تومورهای مغزی گلیوم شناسایی کردند.

عوامل Ets با کنترل‌کردن بیان ژن‌های لازم برای رشد تومور، رفتار سلول‌های تومور را تنظیم می‌کنند. زمانی که بیان این ژن‌ها مسدود شد، محققان توانستند رویکردهای درمانی جدیدی را برای آن‌ها شناسایی کنند.

این موفقیت می‌تواند به درمان‌های جدید برای درمان تومورهای مغزی بدخیم بینجامد.

با استفاده از این یافته‌های ژنتیکی، محققان امیدوارند داروهای هدفنمندی را ارائه دهند که روزی بتوان از آن‌ها در درمان بیماران دارای تومورهای مغزی درجه بالا استفاده کرد و شانس زنده‌ماندن آن‌ها را افزایش داد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Cell Reports ارائه شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: