جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 20 تير 1394     
صدور راي توقف عمليات اجرايي عشرت آباد از سوی دادسراي نظامي

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران بعد از شروع ساخت بنا در عشرت آباد تلاش زيادي کرد تا نهاد نظامي مربوطه را مجاب کند که اين بنا بايد مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌هاي تاريخي و پهنه G321 احداث شود اما متاسفانه در طول اين سال ها توجهي به اين مساله نشد.

به رغم آنکه حکم دادگاه نظامي مبني بر توقف ساخت و ساز ميدان عشرت آباد براي نهاد نظامي مربوطه صادر و ابلاغ شده است، اما معاون حقوقي و امور مجلس سپاه مدعي شده در انجام ساخت وسازها بر اساس تشريفات خاص نيروهاي مسلح عمل کرده و اقدامات قانوني براي ساخت و ساز در عشرت آباد را انجام داده است.

در اين ميان پژمان پشمچي زاده با  رد ادعاي معاون حقوقي سپاه مي گويد: شهرداري تهران به ويژه شهرداري منطقه7 تلاش زيادي کرد تا نهاد نظامي مربوطه را مجاب کند که اين بنا بايد مطابق با ضوابط ساخت و ساز در محوطه‌هاي تاريخي و پهنه G321 احداث شود که متاسفانه در طول اين سال ها توجهي به اين مساله نشد.

معاون شهردار تهران با بيان اينکه اين نهاد نظامي بيشتر به پروتکل بين شهرداري و مجموعه هاي نظامي درخصوص ساخت و ساز در محدوده پادگان هاي نظامي استناد مي کند تا مکاتبات رسمي شهرداري منطقه درخصوص غير مجاز بودن ساخت و ساز در عشرت آباد، افزود: مسئولان سپاه به مستندات پروتکلي اشاره مي کنند که سال ها قبل بين شهرداري و مجموعه هاي نظامي وجود دارد. مبني بر اينکه اگر يک نهاد نظامي طي نامه اي درخواست ساخت و ساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابي از سوي شهرداري منطقه به اين درخواست داده نشد، اين نهاد مجاز به ساخت و ساز است. اين در حالي است که قبل از ارسال اين درخواست از سوي نهاد مذکور شهرداري منطقه طي يک ابلاغ کتبي هشدار داده بود که هر گونه ساخت و سازي در پهنه G321 با کاربري فضاي سبز و گردشگري غير مجاز است.

*مکاتبات شهرداري منطقه با تاکيد بر کاربري فضاي سبز زمين سازه در حال احداث در ميدان سپاه موجود است

وي با رد ادعاي معاون حقوقي و پارلماني سپاه مبني بر اينکه در 30 مرداد سال 92 با شهرداري تهران مکاتبه شده است و مديرکل پيگيري امور نهادها و سازمان هاي معاونت امور مناطق شهرداري تهران در 13 شهريور سال 92 به شهرداري منطقه 7 اعلام کرده، اين نهاد مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود؛ تاکيد کرد: زماني که به عنوان شهردار منطقه 7 مشغول انجام وظيفه بودم طي نامه اي به شماره 586/15/507 مورخ18/3/89 با امضاي بنده به عنوان شهردار وقت منطقه 7 به معاونت پدافند غير عامل اين نهاد نظامي ارسال شد. مبني بر اينکه  محدوده مورد نظر طبق پهنه بندي طرح تفصيلي شهر تهران داراي کاربري فضاي سبز است و در طرح تفصيلي جديد شهر تهران که به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران و ساير مبادي ذي ربط رسيده، اين پهنه با همان کاربري فضاي سبز تصويب شده است. بنابراين صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز از نظر اين شهرداري ميسر نيست.

وي با بيان اينکه در سال 91 نيز چنين  تذکري به اين نهاد نظامي مبني بر غير مجاز بودن ساخت و ساز در پهنه G321 به صورت کتبي ابلاغ شده است، ادامه داد: نامه اي را دو سال بعد در تاريخ 25/5/91 به شماره نامه 290/5386 دکتر ميرعباسي به عنوان شهردار وقت منطقه 7 در پاسخ به درخواست اين نهاد نظامي نسبت به ساخت و ساز در پادگان ولي عصر(عج) ارسال مي کند، مبني بر اينکه«... در خصوص موضوع فوق الذکر در محدوده پادگان ولي عصر بدين وسيله اعلام مي‌گردد که طبق پهنه بندي  طرح تفصيلي تهران محدوده مورد نظر داراي کاربري فضاي سبز است...» بعد از اين جمله در نامه فوق الذکر توضيحاتي مطرح مي شود مبني بر اينکه هرگونه ساخت و ساز در اين محدوده ميسر نيست، ضمنا  شهرداري آمادگي همکاري در قالب ضوابط و مقررات را دارد.

معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران با بيان اينکه مشابه چنين نامه اي بعد از شروع به ساخت بنا در اين پادگان از سوي شهرداري منطقه و امور نهادها و سازمان هاي معاونت امور مناطق شهرداري تهران دوباره انجام ارسال مي شود، بيان مي کند: در پاييز سال 93 مکاتبات فراواني به شهرداري تهران ارسال مي شود که طي آن  اعلام مي شود در پادگان ولي عصر بنايي خلاف ضوابط  در حال ساخت بود که بايد در چهارچوب ضوابط کار اين بنا پيگيري شود.

*بي توجهي به تذکرات کتبي شهرداري

پژمان پشمچي زاده با تاکيد بر اينکه نهاد نظامي مربوط در طول سال هاي اخير هيچ توجهي به تذکرات کتبي شهرداري مبني بر ساخت غير مجاز اين بنا نداشت، يادآور مي شود: متاسفانه مسئولان نظامي بدون توجه به اين اخطارها همچنان کار ساخت بنا را انجام مي‌دهند. به همين دليل شهرداري موظف بود مطابق ضوابط و مقررات خود اين تخلف را پيگيري کند.

وي تاکيد کرد: در همين زمان شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز صورت جلسه اي را در اين ارتباط تنظيم و به شهرداري تهران ابلاغ مي‌کند مبني بر اينکه تاکيد شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز بر اين است که  ايجاد اين بنا در مجموعه پادگان ولي عصر(عج) بدون آگاهي از حريم ساختمان ميراثي واقع در اين محوطه غيرمجاز است.

معاون شهردار تهران با بيان اينکه هرچند سازمان ميراث فرهنگي با قدري تاخير به بحث ساخت و ساز در حريم بناهاي تاريخي به اين مساله ورود پيدا کردد، يادآور شد:شهرداري بارها در مباحث و جلساتي که به صورت مشترک با سازمان ميراث فرهنگي داشته درخواست اعلام کتبي اظهارنظرهاي کارشناسي را در خصوص حريم بناي تاريخي عشرت آباد داشته است که بالاخره همکاران سازمان ميراث فرهنگي حريم ساخت و ساز در محدوده بناي تاريخي عشرت آباد را به کميسيون ماده 5 اعلام کردند.

*راي کميسيون ماده 5 مبني بر کاهش ارتفاع صادر شد

وي با بيان اينکه در نهايت  کميسيون ماده 5 بعد از بررسي هاي کارشناسي ارتفاع مجاز بناي در حال ساخت پادگان را به صورت کتبي ابلاغ کرد، تصريح کرد: بر اين اساس ارتفاع مجاز بناي در حال ساخت پادگان مشخصا 16 متر از بر شمالي ميدان سپاه مطرح شد. به عبارتي ساخت و ساز در اين محدوده با توجه به موقعيت اين بناي تاريخي حداکثر ارتفاع 16 متر را دارا خواهد بود و برابر اين مصوبه بايد ارتفاع اين بنا کم و طبقات اضافي تخريب مي شد.چرا که اهميت موضوع در همان جلسه کميسيون ماده 5 اتخاذ و تصميم بر اين شد که اين ارتفاع بايد معيار و ميزان ما براي ادامه ساخت اين بنا قرار مي گرفت.

پژمان پشمچي زاده با بيان اينکه تمامي مصوبه هاي کميسيون ماده5 و شوراي عالي شهرسازي براي ابلاغ به مسئولان نظامي به دژباني اين نهاد نظامي داده شده است، يادآور شد: با وجود ابلاغ تمامي تصميمات نهادهاي بالادستي به  اين نهاد نظامي، اما متاسفانه چون توجهي به اين تصميمات نشد، شهرداري تهران مجبور شد تا براي توقف ادامه ساخت بناي پادگان از طريق مراجع قضايي پيگيري ها را انجام دهد. به همين دليل ابتدا از طريق  دادسراي ناحيه 7 اين مساله پيگيري شد که معاونت محترم دادستان تهران حکم توقف عمليات اجرايي را صادر کردند.

وي با بيان اينکه حکم دادستان تهران نيز به دژباني مجموعه نظامي تحويل داده شده تا ابلاغ شود، گفت: اين حکم به مسئولان ذيربط نظامي ابلاغ شد اما متاسفانه روند ساخت و ساز همچنان ادامه داشت.

*شعبه سوم دادسراي نظامي نيز راي به توقف عمليات اجرايي صادر کرده است

معاون شهردار تهران با بيان اينکه در گام بعدي براي توقف ساخت اين پروژه به دادگاه نظامي مراجعه کرديم، توضيح داد: شعبه سوم دادسراي نظامي نيز راي به توقف عمليات اجرايي صادر کرد و اين راي را نيز از طريق دژباني سپاه به مسئولان ابلاغ کرديم که اميدواريم براساس اين دستورات قضايي تمکين کرده و براساس قوانين و مقررات عمل کنند.

به گفته پشمچي زاده، طبق مصوبه هاي بالادستي نه تنها بايد ارتفاع  اين ساختمان کم شود تا به حد مجاز برسد، بلکه بعد از اجراي اين حکم اين نهاد نظامي موظف است تا براي ادامه فعاليت ساخت و ساز خود در چارچوب مقررات براساس ضوابط ساخت بنا درخواست ها و نقشه هاي مربوطه را به شهرداري تهران ارائه کند تا شهرداري نيز براساس ضوابط و مقررات بنا، با رعايت حريم بناي تاريخي و ضوابط پهنه G321 و کاهش ارتفاع مجوز براي ساخت اين بنا را صادر کند.

اين در حالي است که معاون حقوقي و امور مجلس سپاه مطرح کرده که کار ساخت و ساز اين بنا تنها در هفته جاري و در شب هاي قدر با توجه به هماهنگي با بازپرس شعبه 3 دادسراي نظامي متوقف خواهد شد تا نتيجه گيري حاصل شود. چرا که توقف رسمي مستلزم دستور ستاد کل نيروهاي مسلح است. اگر تخلفي صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداري نباشد کار ادامه خواهد يافت. در صورتي که تخلف براي ستاد کل نيروهاي مسلح محرز شود، ساخت وساز متوقف مي شود زيرا اين نهاد نظامي خلاف قانون اقدامي نخواهد کرد.

مستندات نشان مي دهد که شهرداري براي عدم ساخت سازه ميدان سپاه با ارتفاع بالا با توجه به مشکلاتي که به دليل قرارگرفتن در پهنه جي321، نزديکي به عمارت تاريخي کلاه فرنگي و... داشته است، تمام تلاشش را کرده  و با ارسال تذکرات کتبي و درنهايت مراجعه به مراجع قضايي ذيصلاح در جهت احقاق حقوق شهروندي و حفظ ميراث تاريخي پايتخت همت گمارده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: