جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 12 خرداد 1393     
اعلام اسامی خودروهای مجاز تردد در خطوط ویژه

به گزارش شهرداری نیوز، معاون عملیات پلیس راهور گفت: خط ویژه مسیر سریع السیر سرعت نیست که رانندگان اتوبوس با هر سرعتی می خواهند در آن تردد کنند.

سرهنگ علیرضا جهانگیری اظهار داشت: توسعه خطوط ویژه و جداسازی معابر برای وسایل نقلیه عمومی در شهرها موجب تسهیل تردد و عدم تجاوز خودروهای غیرمجاز به خطوط عبوری وسایل نقلیه مجاز می شود. متاسفانه برخی رانندگان متخلف بدون توجه به حقوق مردم و رانندگان اقدام به عبور از خط ویژه می کنند و ضمن ارتکاب تخلفات رانندگی تصادفات ناگواری را به وجود می آورند.

وی ادامه داد: حداکثر سرعت وسایل نقلیه مجاز در مسیرهای ویژه نباید از حداکثر سرعت مجاز تعیین شده در معابر بر اساس ماده 126 آیین نامه راهور و تابلوهای نصب شده بیشتر باشد. برخی رانندگان فکر می کنند چون به این مسیرها سریع السیر گفته می شود می توانند با هر سرعتی تردد کند در حالی است که عنوان سریع السیر به این دلیل به این خطوط داده می شود که مسیری اختصاصی است و وسایل نقلیه غیرمجاز در آن وارد نمی شوند.

به گفته معاون عملیات پلیس راهور ممنوعیت تردد از خطوط ویژه در تمامی ساعات شبانه روز اجرا می شود و هنگامی که پلیس تشخیص دهد وضعیت ترافیکی سنگین است می تواند با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اجازه تردد سایر خودروها را در خطوط ویژه بدهد.

وی با بیان اینکه در مسیرهایی که با نصب علایم راهنمایی و رانندگی و موانع فیزیکی مانند نرده به عنوان مسیر ویژه تعیین شده است اگر خودرویی وارد آن شود مرتکب تخلف عبور از محل ممنوع شده  تاکید کرد:این در حالی است که برخی وسایل نقلیه که به لحاظ نوع ماموریت و ضرورت دارای مجوز از پلیس راهور است می تواند در این خطوط حرکت کند.

جهانگیری در مورد تردد برخی خودروها با پلاک شخصی در خطوط ویژه گفت: اتوبوسها و مینی بوسهای شرکت واحد که در حال جابجایی مسافر هستند می توانند از این مسیر تردد کنند. ضمن اینکه خودروهای آتش نشانی که به وسایل اطفای حریق مجهز هستند و در حال ماموریت می توانند از این مسیر تردد کنند. همچنین آمبولانسهای ویژه فوریتهای پزشکی نیز اجازه تردد از خط ویژه را دارند. این در حالی است که خودروهای خدمات انتظامی پلیس که مجهز به دستگاه های اخباری سمعی و یا بصری فعال هستند به همراه اتومبیل های خدمات امنیتی که مجهز به چراغ گردان و آژیر هستند می توانند در این خطوط تردد کنند.

وی در مورد تصادفات در خطوط ویژه گفت: اگر دو وسیله نقلیه غیرمجاز هر دو در جهت موافق مسیر ویژه حرکت کرده و با هم تصادف کنند با در نظر گرفتن تخلف عبور از محل ممنوع برای هر دو راننده علت اصلی تصادف توسط کارشناسان راهنمایی  و رانندگی مشخص می شود.

جهانگیری در پایان گفت: خودرویی که به منظور تغییر مسیر حرکت خط ویژه را قطع کند چنانچه که با وسیله نقلیه ای که به صورت غیرمجاز از مسیر ویژه حرکت می کند تصادف کند مقصر در حادثه نیست و وسیله نقلیه غیرمجاز که در حال عبور از مسیر خط ویژه است، به عنوان مقصر شناخته می شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: