جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 14 تير 1394     
اهمیت درگیری‌های الزبدانی درسوریه

تسنیم: بعد از درگیری‌ های صورت گرفته در منطقه قلمون و ارتفاعات عرسال که به صورت تقریباً نهایی به حضور گروه ‌های تروریستی در این مناطق پایان داد و بعد از اینکه این گروه‌ ها در تحقق پیشروی هر چند اندک در جنوب سوریه از طریق جنگ درعا و اطراف آن شکست خورده و خسارت ‌های گسترده‌ ای در عِده و عُده دریافت کردند، شکاف ملموسی بین گروه‌ های واگرای سوری ایجاد شد. بعد از این شکست مفتضحانه گروه های تروریستی یکدیگر را به فرار از مسئولیت و از دست دادن فرصتی مهم متهم کردند که حامیان آنها در جنگ بر ضد ارتش سوریه برای آنها محقق کرده بودند. در این شرایط از اوایل ژولای جاری ارتش سوریه ابتکار عمل را در دست گرفته و تصمیم گیری برای آزادسازی و پاکسازی الزبدانی و حومه آن از دست تروریست‌ ها را آغاز کرده است.

جنگ الزبدانی از چندین جهت برای ارتش سوریه و متحدان این کشور اهمیت استراتژیک دارد:

- این جنگ دستاوردهای درگیری‌ ها برای تسلط بر قلمون و ارتفاعات عرسال را تکمیل کرده و ارتباط میدانی جنوب غرب سوریه با عمق لبنان در منطقه المصنع و بخش غربی آن را قطع می ‌کند.

- این درگیری‌ ها باعث می‌‌شود ارتش و متحدان آن بر تمامی مناطق مرزی بین لبنان و سوریه مسلط شوند، این موضوع در نهایت باعث تعیین سرنوشت نهایی استراتژی اتصال قنیطره سوریه با منطقه راشیا در لبنان و شبعا از طریق بلدة حضر و دشت های شمال شرقی و شمال غربی جبل الشیخ می‌شود.

- معرکه الزبدانی به صورت تقریباً نهایی به کارکرد یکی از کانون‌های خطرناک گروه‌‌های مسلح که امکان مسدود کردن مسیر بیروت به دمشق را فراهم می ‌کند، پایان داد.

اهمیت استراتژیک جنگ الزبدانی


به گزارش پایگاه خبری العهد، منطقه الزبدانی – بردی – مضایا و بخش های شمالی آن تا عین الحور بخش ‌های حیاتی برای عناصر مسلح وابسته به جبهه النصره و احرار الشام و جیش الاسلام به شمار می ‌رود که همگی زیر نظر سازمان تروریستی القاعده قرار دارند، این منطقه اهمیت جغرافیایی و نظامی استراتژیکی دارد که ابعاد آن را می‌ توان به صورت زیر تشریح کرد:

الف: اهمیت جغرافیایی

- این منطقه تا دشت زراعی امتداد دارد که در منطقه بلودان و مضایا و الروضه و النمرود قرار دارد و با مجموعه از تپه‌ ها و بلندی ‌ها حمایت می ‌شود.

- این منطقه قلمون غربی را به مسیر بیروت و دمشق متصل می‌کند.

- این منطقه حومه غربی دمشق را از طریق نوار مرزی بخش‌های المرج و عنجر در جنوب تا النبی شیث در شمال و بر الیاس و قوسایا و کفرزبد به مناطق لبنانی متصل می ‌کند.

ب: اهمیت نظامی و استراتژیک:

- این منطقه گذرگاه مهمی برای امدادرسانی به عناصر مسلح از طریق حامیان آنها در اراضی لبنان به شمار می‌رود.

- این منطقه کانون اصلی عملیات هجومی ثانوی بر ضد شهر دمشق است که همراه با تقویت عملیات حمله به دمشق از جنوب از طریق محور درعا و حومه غربی دمشق انجام می شود.

- این منطقه نقطه محوری است که گروه‌های مسلح کمین ‌ها و حملات متعددی را بر ضد کاروان‌ ها و یگان ‌های ارتش سوریه و متحدان آنها بین مناطق بقاع لبنان و دمشق انجام می دهند.

- این منطقه یکی از نقاط مهمی است که عناصر مسلح از طریق آنها خط فرضی برای محاصره کامل حومه غربی دمشق را ترسیم کنند.

در بررسی میدانی درگیری‌‌های کنونی (شدت درگیری ‌ها در حی الجمعیات و الحی الغربی در شهر الزبدانی بیشتر است و نقاط تمرکز پشتیبانی هوایی و توپخانه ‌ای ارتش سوریه بر روی تپه‌ های مضایا در جنوب شرق و الحصن در جنوب و الروضه در جنوب غرب متمرکز است) می‌ توان نتیجه گرفت که تمرکز فشارها در پیشروی ارتش سوریه و متحدان آن در تمامی محورها که از محور شمال ‌شرقی به سمت رنکوس وجود دارد. به نظر می‌ رسد این رویکرد با هدف باز گذاشتن مسیری برای فرار عناصر مسلح اتخاذ ‌شده تا آنها بتوانند از این منطقه عملیاتی از مسیر جراید به سمت صحرای شام فرار کنند.

عملیات باز پس‌‌گیری الزبدانی  و اطراف آن از سوی ارتش سوریه و متحدان آن نقطه عطف مهمی در روند تکمیل تسلط دولت بر مرزهای لبنان و سوریه به شمار می‌ رود. این موضوع می ‌تواند باعث توقف تأثیرات منفی برخی جریان‌‌های موجود در لبنان که دشمن ارتش سوریه و مقاومت هستند، بشود. این یکی از مهم ‌ترین ابعاد استراتژیک مثبت در روند دفاع از دمشق است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: