جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 11 خرداد 1393     
شرایط دریافت پول هنگام ثبت‌نام درمدارس

تسنیم: اسفندیار چهاربند در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه طرح مشترک آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور پیشگیری از سوءمصدف از مواد مخدر به کجا رسید، اظهار داشت: این طرح شروع شده است که یک دوره آن مخصوص دانش‌آموزان با هدف آگاهی دادن به آن‌ها بود، دوره دوم برای والدین دانش‌آموزان از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مدارس کشور و دوره سوم نیز ویژه آموزش کارکنان مدارس برای اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه به آن‌ها بود که این طرح مشترک در 3 محور با رویکرد توانمندسازی اجرا شد. البته معتقدیم حجم دوره‌های برگزار شده با توجه به جمعیت دانش‌آموزی کافی نیست.

وی در خصوص ترک تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: در دوره ابتدایی گزارشی برای ترک تحصیل نداشتیم وقتی دانش‌آموز تا آذر به مدرسه رفته و بعد مدرسه را ترک می‌کند و دیگر قادر به ادامه تحصیل نیست به عنوان ترک تحصیل شناخته می‌شود، در دوره راهنمایی نیز میزان ترک تحصیل‌ها نامحسوس است.

*در دوره متوسطه کم‌تر از 76 نفر ترک تحصیل کرده‌اند

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: در سطح شهر تهران از جمعیت 350 هزار نفری دانش‌آموزان دوره اول متوسطه ترک تحصیل کم‌تر از 150 هزار نفر از دانش‌آموزان گزارش شده است. همچنین در دوره متوسطه مقایسه ثبت‌نام شدگان مهر 92 با دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در اردیبهشت 93 حکایت از آن دارد که از مجموع حدود 320 هزار نفر از دانش‌آموزان کم‌تر از 76 نفر ترک تحصیل کرده‌اند. البته آمار قطعی ترک تحصیلی‌ها شهریور اعلام می‌شود.

*دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر و پسر

وی در خصوص دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که فقر خانواده بیکاری و اعتیاد پدر، طلاق و تعداد فرزندان در یک خانواده تأثیر می‌گذارد البته ترک تحصیل دختران با پسران نیز متفاوت است دختران از سنین 14 و 15 سال به بالا به خاطر ازدواج و مسائل فرهنگی ترک تحصیل می‌کنند اما در پسران عمده ترک تحصیل‌ها به دلیل مسائل اقتصادی است.

حکایت دریافت پول در مدارس هنگام ثبت‌نام

چهاربند در خصوص دریافت پول توسط مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام عنوان کرد: در این خصوص باید به تنوع مدارس توجه کرد. مدارس غیردولتی برای ثبت‌نام، پول دریافت می‌کنند اما مشکلی که در این حوزه داریم اضافه دریافت وجه از اولیاست که باید با آن مقابله کرد، امسال براساس الگوی شهریه تلاش کرده‌ایم تا هزینه‌های دریافتی از خانواده‌ها واقعی شده و زمینه توجیه برای دریافت شهریه‌های اضافی از بین برود.

وی با اشاره به این‌که در مدارس دولتی خاص مانند مدارس شاهد، نمونه دولتی و سمپاد تعرفه‌های مصوب وجود دارد، گفت: این مدارس به دلیل خدمات آموزشی و پرورشی مازاد بر ساعت رسمی و خدمات متفاوتی که ارائه می‌دهند هزینه‌هایی را از مردم دریافت می‌کنند در این حوزه نیز باید نظارت داشته باشیم تا هزینه‌ای مازاد بر نرخ مصوب از مردم دریافت نشود.
 

*شرایط دریافت پول در مدارس هیئت امنایی


مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: مدارس هیئت امنایی که کلاس فوق برنامه برگزار می‌کنند بر اساس ضوابط مشخص شده از مردم هزینه دریافت می‌کنند. صرف نظر از این‌که یکی از تفاوت‌های نمونه دولتی با هیئت امنایی این است که در مدارس نمونه دولتی آزمون ورودی برگزار می‌شود اما در سایر موارد تفاوت آن‌ها در چیست باید گفت که در مدارس نمونه دولتی 8 ساعت برنامه فوق‌العاده با برنامه درسی در هم تنیده شده است اما در مدارس هیئت امنایی 8 ساعت فوق برنامه وجود دارد که در ساعت درسی رسمی در هم تنیده نیست چرا که در غیر این صورت این کلاس‌های فوق برنامه الزامی می‌شد. در مدارس هیئت امنایی حضور دانش‌آموز در فعالیت‌های فوق برنامه اختیاری است و الزامی وجود ندارد. بنابراین در مدارس هیئت امنایی زمانی هنگام ثبت‌نام، پول دریافت می‌شود که اولیای دانش‌آموز داوطلبانه و فوق برنامه‌ها را انتخاب کنند.

وی در خصوص دریافت پول هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی افزود: مدارس دولتی عادی تا قبل از شروع سال تحصیلی اجازه ارائه برنامه فوق‌العاده ندارند و هر وقت سال تحصیلی شروع و انجمن مدرسه تشکیل شد و انجمن این فعالیت‌های فوق برنامه را تأیید کرد اجازه دارند خارج از ساعات برنامه رسمی این فوق برنامه‌ها را اجرا و از والدینی که تمایل دارند پول دریافت کنند.

*مدارس دولتی عادی غیر از پول کتاب و حق بیمه اجازه دریافت وجه هنگام ثبت‌نام ندارند

چهاربند بیان کرد: در سال گذشته در خصوص اخذ اجباری وجه در مدارس دولتی 69 گزارش مستند داشتیم که با آن‌ها برخورد شد. مدارس دولتی عادی غیر از پول کتاب و حق بیمه اجازه دریافت هیچ وجه دیگری را در تابستان و هنگام ثبت‌نام ندارند.

*هر شرایطی که منجر به اخذ وجه اجباری در مدارس دولتی شود، تخلف است

وی با طرح این سوال که آیا هر اخذ وجهی در مدارس خلاف قانون است؟ گفت: اگر اولیا داوطلبانه پول پرداخت کنند غیرقانونی نیست و این‌که اعلام می‌شود مدارس دولتی اجازه دریافت وجه ندارند نادرست است. این مدارس اجازه دریافت وجه اجباری را ندارند و هر شرایطی که منجر به اخذ وجه اجباری در مدارس دولتی شود از جمله ارائه ندادن کارنامه و یا ممانعت از حضور دانش‌آموز در امتحانات تخلف است.

*در خوشبینانه‌ترین حالت 5 درصد از هزینه‌های مدارس دولتی توسط کمک‌های مردمی تأمین می‌شود


مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: هم اکنون یک مدرسه ابتدایی دولتی 12 کلاسه با میانگین هر کلاس 30 دانش‌آموز در منطقه 10 مجموع هزینه‌ای که دولت در یک سال تحصیلی به صورت نقد پرداخت می‌کند 600 میلیون تومان است در حالی که در این مدرسه مجموع کمک‌های داوطلبانه مردمی 2.7 درصد کل پولی بوده که دولت داده است یعنی متوسط 35 هزا ر تومان در خوشبینانه‌ترین حالت 5 درصد از کل هزینه توسط مردم تأمین می‌شود یعنی هنوز 95 درصد مدارس دولتی توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی با طرح این پرسش که آیا کمک‌های داوطلبانه به مدارس ضرورت دارد گفت در اکثر کشورها دریافت کمک‌های داوطلبانه در مدارس دولتی جزو منابع مالی است اما مشکلی که ما در ایران داریم روش اجرای این کمک‌های داوطلبانه است. در یک مدرسه شاهدیم که مدیر مدرسه والدین هر کلاس را صدا زده و اعلام می‌کند که این برنامه‌ها را برای سال تحصیلی دارد که اگر اجرا شود به کیفیت آموزش در مدرسه منجر می‌شود. در این شرایط والدین به مدرسه کمک می‌کنند اما در برخی دیگر از مدارس شاهدیم که مدیر مدرسه به خانواده‌ها نامه می‌فرستد که کمک‌های مردمی به مدرسه چه شد که این بدترین شکل دریافت کمک‌های داوطلبانه است. معتقدیم اگر خانواده‌ها به درستی توجیه شوند داوطلبانه به مدرسه کمک می‌کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: