جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 9 تير 1394     
کاشف «غار علیصدر» درگذشت

باشگاه خبرنگاران: یوسف نجایی عضو گروه 4 نفره کوه نوردی سینا ی همدان است که در سال 1342 موفق شدند طی یک دوره غار نوردی در غار علیصدر لایه زیرین آن که قابل قایرانی است را کشف کردند و امروز پیکر وی بر دوش مردم نوع دوست و ورزشکاران و پژوهشگران غار شناسی استان تشیع شد و در باغ بهشت همدان به خاک سپرده شد.

این گروه 4 نفره به سرپرستی مرحوم محمد طاهر همایونی و مرحوم یوسف نجایی ، عین الله بختیاری و عباس رئوفی با ورود به غار علیصدر و افتادن اتفاقی یک سنگ صخره ای به درون آب مسیر آب زیرین این غار را شناختند و با استفاده از وسایل ابتدایی مانند نردبان و کلکی های ساده و وابتدایی 3 کیلومتر از این مسیر را شناسایی کردند.

عباس رئوفی یکی از اعضای گروه سینا امروز در حاشیه تشیع یوسف نجایی از دلاوری ها و سختی های این شناسایی غار گفت : در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند و همین موضوع باعث شده بود تا سطح آب در قسمت شرقی غار تا ارتفاع ۲٫۲۰ متر یعنی تا نزدیکی دهانه ورودی غار بالا بیاید و امکان دسترسی به غار را تا سالها غیر ممکن کند.

وی با بیان اینکه با وقوع زلزله مخرب فارسینج در ۲۲ آذر ۱۳۳۶، و ایجاد شکاف در کف غار ، طی ۶ سال یعنی حدود سال ۱۳۴۲ سطح آب غار علیصدر به ارتفاع طبیعی خود رسید افزود: از آن پس ورود به غار میسر گشت و به تدریج پای کوهنوردان به درون غار باز شد و ما موفق به شناختن این غار شدیم.

رئوفی افزود: بعدها هم ما به همراه گروه های غار نوردی ایرانی و آلمانی برای شناسایی قسمت های ناشناخته غار علیصدر رفتیم و به همراه مرحوم نجایی در نخستین کلاس سنگ نوردی و مربیگری کوهنوردی کشور شرکت کردیم.

 مرحوم یوسف نجایی در اولین صعود گروه کوه نوردی کشور به قله دماوند از جبهه شمالی و صعود به قله هیمالیا حضور داشته است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: