جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 6 تير 1394     
داعش مانع صدور گاز ایران به عراق

مهر: علیرضا کاملی درباره مهمترین دلایل تاخیر در صادرات گاز طبیعی ایران به عراق، گفت: صادرات گاز طبیعی را به عراق، به برقراری امنیت در خاک این کشور وابسته است و هم اکنون ایران برای آغاز صادرات گاز به عراق مشکلی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه به دلیل نبود امنیت کافی در عراق و حضور داعش در این کشور، صادرات گاز را به این کشور با تاخیر همراه کرده است، درباره زمان آغاز صدور گاز به عراق، تصریح کرد: این موضوع بستگی به اوضاع امنیتی این کشور همسایه دارد. اگر عراق بتواند مناطق دریافت گاز از ایران را پاکسازی کند ایران آماده ارسال گاز به این کشور است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه قرارداد میان ایران و عراق زمانی آغاز می شود که تجهیزات دوطرف تکمیل شده باشد، درباره پرداخت جریمه اظهار داشت: براساس قرارداد دو طرف در یک سال ابتدایی قرارداد از جریمه معاف هستند.

کاملی با تاکید بر اینکه عراق با کمبود شدید برق مواجه است، به تعداد زیادی نیروگاه آماده در این کشور اشاره کرد و افزود: عراق تعداد زیادی واحد نیروگاهی آماده از آمریکا خریداری کرده که هم اکنون بدون استفاده مانده است، ضمن اینکه از سه نیروگاهی که در مسیر خط بغداد قرار دارند، تقریبا دو نیروگاه برای دریافت آزمایشی گاز آماده هستند.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه نیروگاه المنصوریه به عنوان نخستین نیروگاهی که قرار بود گاز ایران را دریافت کند هم اکنون در شرایط حاد قرار دارد از احتمال جایگزین کردن نیروگاه دیگری با این نیروگاه خبر داد و درباره تاثیر این قرارداد بر قرارداد بصره خاطرنشان کرد: این قرارداد هیچ تاثیری بر قرارداد بصره ندارد.

تاریخچه روند امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

به گزارش مهر، با افزایش صادرات برق ایران به عراق، شمارش معکوس به منظور آغاز صادرات گاز طبیعی و به ویژه گازهای ترش پارس جنوبی به عراق هم آغاز شده است.

بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده در وزارت نفت تابستان دو سال قبل اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران از غرب کشور به بغداد با ظرفیت نهایی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شد.

از این رو اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی بین ایران و عراق تا یکشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۲ بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد امضا شد.

در همین حال، وزارت نیرو عراق اعلام کرده بود: این وزارتخانه توافقنامه اولیه‌ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تامین سوخت نیروگاه‌ها امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تامین خواهد کرد که این گاز برای تامین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.

عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس یک قرارداد و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

با این توافق، قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه نفت شهر گاز به عراق صادر شود، هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، علاوه بر این با بهره‌برداری از ۵ فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی مشکلی هم در تامین این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: