جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 4 تير 1394     
روش‌های رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

باشگاه خبرنگاران: یکی از مشکلات و معضلاتی که برای روزه داران ایجاد می‌شود، بوی ناخوشایند دهان است. این حالت در اصطلاح پزشکی موسوم به HALITOSIS (تنفس بدبو) است.

علل بوی ناخوشایند دهان
دلایل بوی ناخوشایند دهان تابع دو شرط، سیستمی و محلی است.
در واقع عللی که مربوط به داخل دهان می‌‌شوند به نام علل محلی یاد می‌شوند و دلایلی که به فاکتورها و بیماری ها مرتبط است، مانند دیابت، سیگار کشیدن، بیماری‌های کلیوی و دستگاه گوارش به عنوان دلایل سیستماتیک شناخته می‌شوند.

ما فقط می‌توانیم در علل مربوط به خود دهان تاثیرگذار باشیم و رفع علل سیستماتیک به راحتی و سریعا قابل تغییر نیست.

گفتنی است بوی ناخوشایند دهان در ایام روزه‌داری مسلمانان نزد خداوند ارزش دارد و در این باب می‌فرماید بوی دهان شخص روزه دار نزد خداوند ارزش بیشتر از او مشک است، اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که این مسئله دلیلی بر عدم رعایت بهداشت دهان نخواهد شد و باید در این امر مبادرت ورزید که در این باب حتی پیامبر اکرم (ص) هم توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

همانطور که گفته شد، تنها راه کنترل سریع بوی دهان، کنترل علل محلی است. این عوامل عبارتند از عدم رعایت بهداشت دهان که می‌تواند ناشی از مسواک نزدن و حتی مسواک زدن غیر اصولی باشد، فاکتور بعدی ناشی از تمیز نکردن زبان است و از دیگر موارد وجود دندان خراب و پوسیده در دهان می‌باشد، همچنین بیماری‌های لثه نیز باعث بوی نامطبوع خواهند شد و آخرین عامل تاثیر گذار در بوی ناخوشایند دهان، تمیز نبودن دندان مصنوعی و برخی از لوازمی است که به صورت دائم در دهان قرار دارند.

روش‌های حذف بوی ناخوشایند دهان
بعد از شناخت راه‌های اثر گذار در بوی دهان می‌توان به دفع و درمان آن اقدام کرد.

این راه‌های درمانی و موثر به این شرح است
-مسواک زدن بعد از صرف هر وعده غذایی به ویژه وعده‌ی صبح (سحری)
-استفاده از نخ دندان و خلال دندان برای جلوگیری از باقی ماندن ذره‌ای میان دندان ها که در           صورت وجود منجر به بوی نامطلوب خواهد شد.
-تمیز کردن سطح زبان به کمک مسواک
-استفاده از دهان شویه‌های ضد باکتریال، بهتر است دهان شویه بدون الکل استفاده شود             چرا که الکل باعث خشکی دهان و در نتیجه بروز مشکلات خواهد شد.
-جرم گیری دندان ها توسط دندانپزشک‌ها که توصیه می شود به طور کلی هر 6 ماه یکبار انجام شود
-نوشیدن 2-3 لیوان آب در وعده سحری

شایان ذکر است مشکلات معده هم از علل بوی بد دهان هستند که باید رژیم غذایی در این ماه کنترل شود تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

در پایان این نکته شایان ذکر است؛ مسواک نزدن در زمان روزه‌داری از تصورات نادرستی است که به مرور زمان به وجود آمده است و حفظ و رعایت بهداشت افراد به قدری در اسلام مهم تلقی می شود که پیامبر اسلام (ص) به این موضوع تاکید داشته اند و مردم را به استفاده از Siwak توصیه کرده‌اند که این عبارت معادل مسواک زدن در عصر حاضر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: