جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 4 تير 1394     
جگر خام نخورید

مهر: رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در پی مشاهده چند مورد از بیماری تب کریمه کنگو، ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌های صنعتی ممنوع است، ضمن اینکه مردم از خرید گوشت از اماکن غیربهداشتی و خوردن جگرخام خودداری کنند.

،مهدی خلج با اشاره به اینکه بازرسان سازمان دامپزشکی از ذبح سنتی دام خارج از مراکز کشتارگاه‌های صنعتی جلوگیری می‌کنند، افزود: از آنجا که بیماری تب کریمه کنگو در دام هیچ‌گونه علایم مشهودی ندارد و از طرف دیگر ویروس در محیط خارج از بدن و لاشه دام پایداری دارد بنابراین باید از ذبح سنتی دام در خارج از کشتارگاه‌های صنعتی و خرید گوشت از اماکن غیربهداشتی و غیرمجاز و از خوردن جگرخام خودداری شود.

وی گفت: براساس دستورالعمل و اطلاعیه سازمان دامپزشکی در سراسر کشور و استان تهران کشتارگاه‌ها موظفند لاشه گوشت را تا ۲۴ ساعت در سردخانه با دمای مناسب صفر تا ۴ درجه نگهداری و پس از آن در خودروهای یخچال دار ویژه حمل گوشت توزیع کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در چند هفته گذشته ۲ تا ۳ مورد ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو در یکی از استان‌های شمالی کشور (منطقه چالوس) گزارش شد که یکی از مبتلایان نیز فوت کرده است.

خلج از کارگران کشتارگاه‌ها خواست در زمان کشتار از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنند و گفت: روستائیان و دامداران هنگام شیردوشی باید مراقب کنه‌ها باشند و از له کردن کنه‌ها با دست و سنگ خودداری کنند زیرا با خارج شدن خون از کنه‌ها خطر ابتلا به بیماری وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از دامداران خواست در هنگام پشم‌چینی از دستکش استفاده کنند و افزود: کودکان و نوجوانان روستایی از بازی کردن با کنه‌ها خودداری کنند و تخم این حشرات را فوت نکنند زیرا احتمال انتقال بیماری از طریق چشم و بینی وجود دارد.

خلج افزود: چوپانان شب‌ها از خوابیدن در نزدیکی دام خودداری کنند تا دچار گزش حشرات و انتقال بیماری از این طریق نشوند.

وی تاکید کرد: مصرف گوشت قرمز در صورتی که دام در کشتارگاه‌های مجاز ذبح و در دمای مناسب نگهداری شده و همچنین لاشه گوشت نیز به تایید سازمان دامپزشکی کشور رسیده باشد هیچ مشکلی ندارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: