جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
آغاز اکتشافات نفت و گاز ایران در خزر

مهر: با گذشت حدود ۴ سال از کشف اولین میدان نفت و گازی ایران در آب‌های عمیق دریای خزر، دور جدید فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز ایران در این حوزه هیدروکربوری آغاز شد.

بر این اساس در نشست ویژه‌ای با حضور رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت، مسئولان برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت نفت و مدیران شرکت نفت خزر، دستور آغاز فعالیت‌های حفاری در یک بلوک جدید اکتشافی در دریای خزر صادر شد.

در این نشست با توافق سه جانبه بین مدیرعامل شرکت نفت، مدیریت برنامه‌ریزی شرکت نفت و شرکت نفت خزر انجام گرفته، مقرر شد مقدمات انجام فعالیت‌های حفاری در دریا و خشکی شامل تعیین شرح کار، برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار به این منظور اجرای این طرح اکتشافی در دستور کار قرار بگیرد.

علی اصولی مدیرعامل شرکت نفت خزر همچنین درباره توسعه فعالیت‌های اکتشافی در استان‌های حاشیه دریای خزر و به ویژه استان گلستان با بیان اینکه آخرین چاه نفت و گازی ایران حدود ۴۵ سال قبل در منطقه قزل تپه گلستان حفاری شد، گفت: نتایج حاصل شده باعث شد تا دیدگاه مناسبی به لحاظ وجود پتانسیل‌های هیدروکربوری وجود نداشته باشد، همانند دیدگاه حاکم بر بخش خزر جنوبی در دریای خزر که همیشه این منطقه فاقد هیدوکربن معرفی می شد.

این مقام مسئول با اشاره به کشف و شناسایی میدان نفتی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، تصریح کرد: براساس رسالت و ماموریت شرکت نفت خزر در سه استان گلستان، گیلان و مازندران در طول چند سال اخیر با بازنگری و به روزرسانی مطالعات انجام شده حدود یکهزار و ۲۵۰ کیلومتر عملیات لرزه نگاری اکتشافی انجام گرفته است.

اصولی با بیان اینکه پس از پردازش داده‌ها، تعبیر و تفسیر اطلاعات لرزه نگاری و تشخیص ساختار مشترک با جمهوری ترکمنستان، برنامه‌ریزی لازم به منظور انجام حفاری اکتشافی در منطقه صوفیکم انجام گرفت، اظهارداشت: حتی در صورت نرسیدن به ذخایر تجاری نفت، این مخزن از قابلیت ذخیره سازی گاز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به ضرورت شناسنامه دار کردن ساختارهای هیدروکربوری در استان گلستان، تاکید کرد: از این رو فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه ادامه می یابد.

از سوی دیگر، یوسف اعتمادی مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر هم درباره توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت در استان گلستان، گفت: تجهیز کارگاه در منطقه صوفیکم در حال انجام و نیروی انسانی مورد نیاز در حال تامین بوده و بلافاصله بعد از احداث جاده دسترسی، آماده سازی محل کمپ و محوطه چاه اکتشافی، عملیات حفاری آغاز خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: