جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
۹ نکته مهم از افشای اسناد سعودی

 

تسنیم: اسناد افشا شده دیپلماتیک و اطلاعاتی عربستان توسط ویکی‌لیکس واقعیت‌هایی را نشان داد که پیشتر نیز برای بسیاری شناخته شده بود ، اما اهمیت این اسناد در نتیجه دلایل متقنی است که در این رابطه ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه عربی العهد لبنان، در بررسی اجمالی و سریع نتایج و مفاهیم انتشار اسناد ویکی لیکس می ‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1- انتشار این اسناد توجه دولت‌ ها و سازمان‌ ها برای استحکام بیشتر امنیت اطلاعاتی و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تهدید نفوذهای خارجی را بیشتر خواهد کرد، ‌به‌ ویژه اینکه انتشار اسناد دولتی باعث آسیب دیدن اهمیت استراتژیک و تلاش‌ های اطلاعاتی شده و اعتبار و وجهه کشور را در برابر افکار عمومی مخدوش خواهد کرد.

2- انجام این نفوذها این رویکرد را تقویت می ‌کند که "کسانی که اطلاعات دارند، همه چیز دارند" به همین علت بازیگران سیاسی منابع مالی بیشتری را برای دستیابی به اطلاعات الکترونیکی از طرف‌های مقابل اختصاص می ‌دهند، به‌ این‌ ترتیب یک جنگ سایبری ایجاد می‌ شود که درگیری‌ ها و چالش‌ ها در خارج از فضای مجازی را تقویت می ‌کند. این یک مرحله تازه‌ از جنگ سرد خواهد بود .

3- بیشتر درگیری ‌های کنونی در خاورمیانه جنگ ‌های نیابتی است که نشان دهنده درگیری بین قدرت ‌های بزرگ منطقه ‌ای و بین ‌المللی است. در سایه فقدان قضایای محقانه و مواضع اخلاقی در رویکردهای واشنگتن و ریاض، آنها تلاش زیادی از طریق ابزارهای منطقه ای خود انجام می دهند تا ارتباط خود با این پروژه را مخفی نگه دارند و و رویکردها و مواضع خود را مبتنی بر خاستگاه‌ های اخلاقی و سیاسی توجیه کنند. این در حالی است که انتشار این اسناد نشان داد که انگیزه های پشت پرده این حوادث بین مفاهیم "کینه" و "مزدوری" در نوسان است.

4- بخشی از فعالیت حملات تبلیغاتی محور متخاصم با مقاومت منطقه‌ ای در این نکته خلاصه می ‌شود که خود را به عنوان یک بازیگر بی‌ طرف نشان دهد که نگرانی‌ های بخشی از مردم را منتقل می ‌کند. به این ترتیب این رسانه ‌ها سعی دارند اندازه ای از اعتبار و مشروعیت را لا اقل در میان قشر خاکستری (رویکردهای متزلزل) برای خود دست و پا کنند.

5- اسناد منتشر شده از طریق ویکی لیکس نشان می ‌دهد بخشی از رسانه‌ های جمعی و عناصر تبلیغاتی که از گفتمان حقوق زنان و آزادی ‌ها و دموکراسی و استقلال و عشق به زندگی و فرهنگ غربی دم می ‌زنند،‌ به دنبال گدایی پول و کمک های خارجی هستند. آنها باید مراتب قدردانی و وابستگی  خود نسبت به قدرت ‌های جنایتکار در طول تاریخ معاصر را نشان دهند. عربستان سعودی تناقض کامل ادعاهای برخی لیبرال‌ های عربی در مورد ارزش ‌ها را نشان می ‌دهد.

6- از میان اسناد منتشر شده پدیده‌ ای به نام " اقتصاد دشمنی با ایران " خود را نشان می ‌دهد، چرا که بسیاری از طرف ‌ها به صورت عمده اقدام به ساختن برخی اخبار و اطلاعات و تحلیل ‌ها در مورد " خطر ایران "و " افزایش نفوذ ایران " می ‌کنند و به این ترتیب اقدام به باج‌ خواهی از عربستان سعودی و بازی با آن‌ ها می ‌نمایند تا بتوانند حمایت‌ های مادی آنها را برای پروژه ‌های تبلیغاتی و سیاسی خود جلب کنند. عناصر تبلیغاتی و سیاسی با خون ملت ‌های منطقه تجارت می ‌کنند و برای به دست ‌آوردن پول و قدرت و منافع خود آتش جنگ مذهبی را در منطقه دامن می ‌زنند.

7- انتشار اسناد مذکور حرص و نگرانی عربستان سعودی به ویژه در خارج از این کشور را نشان می‌ دهد. سفرای عربستان سعودی هر اظهار نظر یا فعالیتی را در مورد عربستان که در مورد شخص پادشاهان یا شاهزادگان و زندگی شخصی آنها یا تاریخ و سیاست ‌ها و مواضع آنها باشد را رصد می‌ کنند. رژیم آل سعود می‌ دانند که دنیا در غرب و شرق  تا چه حد با دیده حقارت به آن نگاه می ‌کند، به همین علت سعی دارد تصورات جایگزینی برای این رویکردها دست و پا کند. ریاض در این راستا از مؤسسات روابط عمومی و امپراطوری ‌های تبلیغاتی کمک می ‌گیرد. تلاش عربستان برای بهبود وجهه خود به ویژه نسبت به غرب مفهوم بیشتری پیدا می ‌کند، چرا که آل سعود تصور می‌ کند که غربی‌ها ضمانت اصلی موجودیت آن هستند، بنابراین همواره نیازمند بازار یابی دائم و مستمر برای رژیم خود در برابر آنها هستند تا این روند هزینه‌ های مردمی و سیاسی حمایت جریان‌ های غربی از رژیم پادشاهی این کشور را کاهش دهد.

8- عربستان سعودی به کوچکترین مسائل رسانه‌ای در لبنان توجه خاص دارد،‌ این دولت منطقه‌ ای با یک مقاله یا گزارش دچار تزلزل می‌ شود، آنها از دیدن خود در آینه می ‌ترسند. می‌ توان گفت عربستان سعودی بزرگ ‌ترین سرمایه ‌گذار در رسانه ‌های لبنان است. طبعاً مجموعه اقتصادی کاملی در نتیجه رشوه‌ های مالی عربستان سعودی در بخش تبلیغاتی لبنان وجود دارد. دشمنی که برخی از این رسانه‌ ها بر ضد مقاومت و ایران دارند در نتیجه ارتباط این رویکرد با "نان شب" آن هاست که برخی با آن زندگی می کنند.

9- با وجود اختصاص منابع مالی، اما به نظر می ‌رسد راهکار اقدامات عربستان سعودی معیوب است، عربستان دیدگاه درستی در مورد واکنش ‌ها و انفعال دیگران ندارد، به این معنی که استراتژی بلند مدتی ندارد. متحدان عربستان سعودی کینه و رقابت زیادی با یکدیگر دارند، آنها بر اساس نیاز مالی خود با عربستان کار می ‌کنند، منافع آنها با هم در تعارض است. همچنین در سایه ضعف مدیریت عربستان سعودی در لبنان تلاش ‌های مستمر و تزلزل در مورد تعریف منافع عربستان و عمل برای تحقق آنها در این کشور به وجود آمده است. با وجود اطلاعات زیادی که به سفارت عربستان می ‌رسد، اما این اطلاعات، اطلاعات بدی است و به نظر می ‌رسد به عطش زیاد به پول، مزدوران سفارت عربستان تا جایی که می ‌توانستند اطلاعات دروغین و ساختگی و مبالغه ‌آمیز در مورد حزب ‌الله و سوریه و ایران می تراشیدند و به سفارت عربستان می ‌دادند و آن را به عنوان یک دستاورد امنیتی به آقای سفیر تقدیم می ‌کردند.  

ما در بسیاری از موارد در برابر عناصر رسانه ‌ای و سیاست ‌مداران دروغ گو قرار نداریم، بلکه در برابر مزدوران دیگران قرار داریم. تفاوت این دو را پاسکال بونیفاس در کتاب خود با عنوان " اهالی دروغین فرهنگ" توضیح می‌ دهد. دروغ ‌گویان ممکن است به یک موضوع ایمان داشته باشند،‌ اما از آن به صورتی مبهم و پیچیده و ناشایست دفاع می ‌کنند. اما مزدوران به هیچ ‌چیز غیر از خودشان اعتقاد ندارند، آنها وقتی در کنار یک موضوع قرار می‌ گیرند، به علت درستی آن نیست ، بلکه به علت اعتقاد آنها مبنی بر این است که این روند می ‌تواند برای آنها سود آور باشد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: