جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
وقتی‌ آش و حلیم میلیونی می‌شوند

روزنامه اعتماد: هر سال در ماه رمضان بازار فروش‌ آش و حليم داغ مي‌شود. امسال قيمت هر كيلو گرم آش و حليم در خيابان‌هاي پايتخت ١٠هزار تومان است. رييس اتحاديه كباب، حليم و غذاي سنتي تهران، قيمت مصوب هر كيلوگرم حليم درجه‌ يك را ١٠ هزار تومان و هر كيلوگرم حليم درجه٢ را ٩ هزار تومان اعلام كرد. حسين محمدي با اشاره به افزايش ١٠ تا ١٥ درصدي قيمت انواع آش گفت: « امسال بعد از افزايش قيمت ١٠ تا ١٥ درصدي، هر كيلو‌ آش شله قلمكار ٩٥٠٠ تومان، ‌اش رشته ٨٥٠٠ تومان و انواع ديگر آش ٥٠٠٠ تومان فروخته مي‌شود.»

اين در حالي است كه براساس گزارش ميداني، قيمت فروش آش و حليم در مغازه‌هاي مختلف پايتخت يكسان است و هر كيلو حليم يا آش حداقل ١٠ هزار تومان فروخته مي‌شود. قيمت هر كيلو گرم‌ آش شله قلمكار پارسال ٧٥٠٠ تومان، هر كيلو گرم آش رشته٧٠٠٠ تومان و هر پرس انواع‌اش ٥٠٠٠ تومان بوده است. براين اساس به نظر مي‌رسد قيمت انواع آش امسال با افزايش ١٠ تا ١٥ درصد همراه نبوده و قيمت هر كيلو آش شله‌قلمكار و رشته امسال ٢٠ درصد افزايش پيدا كرده است كه با درصد ذكر شده توسط رييس اتحاديه همخواني ندارد. قيمت هر پرس انواع آش هم از ٥٠٠٠ تومان به ٨٥٠٠ تومان رسيده كه نشان‌دهنده افزايش ٧٠ درصدي نسبت به قيمت‌هاي اعلامي در سال گذشته است.

 هر چند رييس اتحاديه كباب، حليم و غذاي سنتي تهران اطلاعات از قبل محاسبه شده و دقيقي ارايه نكرد ولي در ميان تعداد شاغلان در هر واحد فروشنده كباب و حليم و غذاهاي سنتي را ٧، ٨ نفر اعلام كرد. به گفته محمدي در حال حاضر اتحاديه مذكور ٥٠٠٠ زير مجموعه دارد كه ٢٥٠٠ واحد از آنها پروانه‌دار و ٢٥٠٠ واحد ديگر در حال كسب پروانه هستند. او با اشاره به افزايش ١٥ درصدي هزينه توليد صنف كباب، حليم و غذاهاي سنتي، سود حاصل از فروش براي كارفرما را ناچيز اعلام كرد و گفت: «بيشتر درآمد ما صرف حقوق كارگر و هزينه انرژي و مواد اوليه مي‌شود و سود قابل توجهي نصيب ما نمي‌شود.» محمدي گردش مالي روزانه هر واحد مغازه كباب و حليم فروشي را ٥٠٠ هزار تومان عنوان كرد.

بر اين اساس با احتساب ٥٠٠٠ واحد فعال و درآمد روزانه متوسط ٥٠٠ هزار توماني، گردش مالي متوسط روزانه صنف كبابي و حليم و غذاهاي سنتي به روزانه دو ميليارد و ٥٠٠ ميليون تومان مي‌رسد كه اين عدد در ماه به ٧٥ ميليارد تومان مي‌رسد.  به گفته او حداقل فروش روزانه حليم و آش در هر واحد مغازه بين ١٠٠ تا٢٠٠ هزار تومان است. اين در حالي است كه براساس گزارش ميداني خبرنگار « اعتماد» هر مغازه حليم فروشي و ‌آش‌فروشي در ماه رمضان به‌طور متوسط ١٠٠ كيلو حليم و ١٠٠ كيلو آش مي‌پزد. با احتساب ١٠ هزار تومان به ازاي هر كيلوگرم‌ آش و حليم فروش روزانه هر واحد در روز به يك ميليون تومان مي‌رسد كه بر اين اساس درآمد ماه رمضان مغازه‌هاي مذكور از دو ديگ‌ آش و حليم به ٣٠ ميليون تومان مي‌رسد.

اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد روزانه مغازه‌هاي بزرگ و معروف بسيار فرا‌تر از رقم مذكور برود و با پخت ٥ ديگ با گنجايش ١٠٠ كيلو روزانه ٥ ميليون تومان درآمد كسب كنند كه اين درآمد در ماه به ١٥٠ ميليون تومان مي‌رسد. به گفته فروشندگان حليم و آش كل ديگ‌هاي پخته شده در هر روز فروخته مي‌شود ولي مشتري همچنان وجود دارد ولي به دليل كمبود جا واحدهاي كوچك فروشنده امكان پخت بيش از يك ديگ در روز را ندارند. به گفته رييس اتحاديه كباب، حليم و غذاهاي سنتي درآمد روزانه هر واحد صنفي اين اتحاديه به‌طور متوسط بين ١٠٠ تا ٢٠٠ هزار تومان در روز است و اعدادي كه ما در دنياي واقعي در سطح شهر مي‌بينيم گردش مالي فراتر از اعداد مذكور را نشان مي‌دهد. نكته جالب در گفت‌وگو  رييس اتحاديه كباب، حليم و غذاهاي سنتي تهران اين بود كه وي در پاسخ به سوالات اعداد و ارقام تقريبي و غير دقيقي ارايه مي‌كرد. او البته به مشكل تداخل صنفي اشاره كرد و گفت: با همكاري وزرات بهداشت، نيروي انتظامي و اماكن اقداماتي مثبت در ماه‌هاي گذشته براي جلوگيري از فعاليت واحدهاي متخلف انجام شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: