جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 3 تير 1394     
روزه‌داری سیستم ایمنی بدن راتقویت می‌کند

ایسنا: رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تغییر در الگوی تغذیه در ماه رمضان می‌تواند بر سیستم ایمنی افراد تاثیر گذارد، گفت: قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد و به همین دلیل کاهش مختصر کالری دریافتی می‌تواند از کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن در دوران سالمندی پیشگیری کند.

دکتر باقر لاریجانی گفت: یکی از تغییرات بارزی که در ایام روزه‌داری ماه رمضان دیده می‌شود، تغییر الگوی تغذیه و به خصوص کالری دریافتی روزانه است. بنابراین آگاهی از اثر تغییرات رژیمی بر فعالیت سیستم ایمنی می‌تواند در حفظ و حتی ارتقای عملکرد ایمنی بدن در ماه مضان مفید باشد.

 

وی دستگاه ایمنی و دفاعی را بخشی از بدن دانست و یادآور شد: شناسایی سلول‌ها و مولکول ‌ای خودی از بیگانه و از بین بردن یا بی‌خطر کردن آن‌ها بر عهده سیستم ایمنی بدن است. همچنین کمبود بیشتر مواد غذایی عوارض نامطلوبی روی سیستم دفاعی بدن دارد و مهم‌ترین اثر سوء تغذیه روی سیستم ایمنی، کاهش مقاومت در برابر انواع مختلف عفونت‌ها است که در صورت کاهش شدید کالری دریافتی، میزان فعالیت سیستم ایمنی نیز کاهش می‌یابد.

 

لاریجانی با اشاره به این مطلب که کاهش متوسط دریافت غذا، فعالیت گلبول‌های سفید در بدن را افزایش می دهد، افزود: با افزایش سن، فعالیت سیستم ایمنی بدن کاهش می‌یابد، اما کاهش متوسط مصرف مواد غذایی می‌تواند باعث بهتر شدن فعالیت سیستم ایمنی شود؛ به طوری که کاهش مصرف غذا در افراد سالمند که اضافه وزن دارند، باعث بهتر شدن عملکرد گلبول های سفید می شود. همچنین، کاهش متوسط مصرف غذا باعث افزایش قدرت دفاعی سلول‌های روده و کاهش درد و التهاب در برابر ورود مواد آلوده و بیماری‌زا می‌شود.

 

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: افراد سالم با کم کردن مقدار غذای مصرفی در حد متوسط می توانند اثرات مفیدی بر روی سیستم ایمنی داشته باشند و در افراد سالمند دارای اضافه وزن، چربی خون بالا یا فشار خون بالا، کاهش متوسط مصرف غذا از طریق کاهش تولید مواد مضر در بدن باعث افزایش فعالیت سیستم ایمنی می‌شود.

 

وی یکی از مواد مضر که در اثر مصرف بالای چربی و غذای سرخ شده در بدن تولید می شود را رادیکال های آزاد دانست و گفت: رادیکال های آزاد مواد سمی هستند که باعث از بین رفتن سلول های سالم بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری های خطرناک می شوند.

 

لاریجانی تصریح کرد: از آنجا که قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها با افزایش سن و سالمندی کاهش می‌یابد، کاهش مختصر کالری دریافتی می تواند از کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن در دوران سالمندی پیشگیری کند.

 

 

توصیه‌هایی برای حفظ و بهبود فعالیت سیستم ایمنی در ماه رمضان

 

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه میزان فعالیت سیستم ایمنی در شرایط، ساعات مختلف شبانه - روز و تحت تاثیر فعالیت سایر قسمت‌های بدن تغییر می‌کند، در پایان بیان کرد: کاهش متوسط کالری دریافتی، کاهش مصرف سیگار و دخانیات، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و غذاهای مانده یا چندبار گرم شده، راهکارهای موثری در بهبود فعالیت سیستم ایمنی افراد است. همچنین مصرف مقادیر کافی میوه و سبزی و کاهش استرس از طریق شرکت در مراسم مذهبی می‌تواند در ماه رمضان بسیار کمک کننده باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: