جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 تير 1394     
چگونه در ماه مبارک رمضان ورزش کنیم؟

ایسنا:‌با شروع ماه مبارک رمضان همواره سوالات متعددی در ذهن ورزشکاران در خصوص چگونگی فعالیت در این ماه مطرح می‌شود که دانستن پاسخ آنها برای ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش به استمرار بی‌خطر ورزش در این ماه کمک می‌کند.

علیرضا باقری کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: ورزشکاران به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. ورزشکاران حرفه‌ای که در قالب تیم‌های ورزشی فعالیت می‌کنند و ورزشکاران آماتور که به صورت تفریحی ورزش می‌کنند.

وی افزود: ورزشکاران حرفه‌ای به دلیل انجام تمرینات تخصصی و سنگین معمولا زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه روزه می‌گیرند ولی کار برای ورزشکاران آماتور بدین گونه نیست.

این استاد دانشگاه‌ افزود: بحث اصلی در خصوص ورزشکاران آماتور است. کسانی که تصمیم به انجام ورزش در ماه مبارک رمضان دارند قبل یا بعد از افطار به ورزش می‌پردازند. کسانی که می‌خواهند قبل از اذان مغرب ورزش کنند باید برنامه خود را طوری طراحی کنند که تمرینات خود را در ساعات پایانی روز انجام دهند تا بلافاصله بعد از تمرین با افطار بتوانند انرژی تخلیه شده خود را جبران کرده و دچار مشکل نشوند، همچنین کسانی که بعد از اذان تمرین می‌کنند نیز باید افطاری بسیار سبک داشته باشند و یک ساعت بعد از افطار تمرین خود را شروع کنند.

وی تصریح کرد: همه باید بدانند که ورزش فعالیتی برای دستیابی سلامتی است، از این رو به ورزشکارانی که به صورت تفریحی ورزش می‌کنند پیشنهاد می‌شود که برنامه تمرینی خود را طوری طراحی کنند که فشار بیش از حد در ایام روزه‌داری به آنها وارد نشود، هم‌چنین با تغذیه مناسب از افطار تا سحر بدن خود را برای ورزش آماده کنند.

باقری افزود: در ایام ماه رمضان باید سه وعده غذایی افطار، شام و سحری به طور کامل میل شود و ورزشکاران و به خصوص کسانی که بدنبال کاهش وزن در این ایام هستند، نباید با حذف وعده‌های غذایی خود به روند کاهش وزن سرعت دهند، چراکه این عمل باعث ورود صدمات جبران‌ناپذیری به سیستم بدنی می‌شود و وزن از دست رفته نیز بلافاصله بعد از ماه رمضان بازخواهد گشت.

وی اظهار کرد: کاهش وزن بیش از چهار کیلوگرم در ماه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود زیرا چنین کاهش وزنی باعث ایجاد اختلالات عصبی، ریزش مو و سایر مشکلات برای ورزشکاران خواهد شد، براین اساس افراد باید با صبر و حوصله کار را پیش ببرند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی در خصوص تغذیه ورزشکاران در این ماه گفت: ورزشکاران باید تمام گروه‌های غذایی از جمله میوه و سبزیجات، مواد حاوی نشاسته مانند نان و برنج، پروتئین‌ها و لبنیات و چربی‌های مفید مانند روغن زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانند، همچنین با استفاده از میوه‌های آبدار و آبمیوه‌های طبیعی نیاز روزانه بدن به آب را مرتفع کنند.

وی در پایان گفت: ماه رمضان مانع از ورزش کردن نمی‌شود و افراد می‌توانند با یک برنامه تمرینی مناسب، تغذیه لازم و استراحت کافی به نتایج بسیار مناسبی دست پیدا کنند و علاوه بر پرورش روح خود در این ماه پر خیر و برکت بدن خود را نیز پرورش دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: