جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 2 تير 1394     
تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

باشگاه خبرنگاران:کارشناس تغذیه گفت:روزه داری بدون رعایت صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامتی نیست بلکه سلامت شخص را هم به خطر می اندازد .

شهلاجودت افزود : افرادی بعد از ماه مبارک رمضان، اغلب يا افزايش وزن پيدا مي کنند يا ضعيف شده و دچار بيماري‌هاي گوارشي مي شوند اين عوارض به این دلیل است که افراد اطلاعات کاملي در خصوص اصول تغذيه مناسب در ماه مبارک رمضان را ندارند .

وی با اشاره به اینکه زمان غذا خوردن، ميزان غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا مهم ترین مواردی است که در تغذيه ماه رمضان بايد مورد توجه قرار بگيرد افزود: در ماه رمضان 3 وعده غذایی افطار شام و سحر را باید در طی شبانه روز داشته باشیم از غذاهای متنوع استفاده کنیم .

جودت گفت: از فاصله افطار تا سحر بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشیم چون سوخت و ساز بدن را تنظیم و همچنین باعث دفع سموم از بدن می‌شود.

کارشناس تغذیه اظهار داشت:به طور کلی نبايد غذا هاي افطار شامل غذا هاي اصلي، حجيم وسنگين باشد ابتدا با مقداري آب گرم و خرما، خوردن را آغاز کنيد، خوردن مقداري کمي آش بدون حبوبات بسیار مفید است ،از غذا هاي بدون چربي در افطار استفاده کنید و از خوردن آجيل ، بستني، چيبس، گوشت ، پنير، ماست وشير پر چرب در افطار بپرهيزيد.

وی با اشاره به اینکه روزه گرفتن در روزهاي گرم و بلند تابستان کمي با فصل‌هاي ديگر فرق دارد و افراد زود تشنه مي‌شوند خاطر نشان کرد: استفاده از نوشیدنی های سالم چون آبمیوه ، دوغ بدون نمک و گاز و آب در کنار وعده های غذایی از تشنگی بیشتر شما جلوگیری می کند.

جودت اظهار داشت:روزه می‌تواند از برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های التهابی مزمن، فشارخون بالا و آسم پیشگیری ‌کند.

این کارشناس تغذیه برای نوجوانانی که امسال برای اولین بار روزدار هستند گفت: والدین باید به تغذیه این نوجوانان توجه خاصی داشته باشند چرا که آنها در حال رشد هستند و دریافت انرژی را باید در این یکماه داشته باشند.

جودت افزود: وعده افطار این دسته باید بسیار سبک و کم حجم باشد و بهتر است از يک نوشيدني گرم مانند چاي، آب جوش و شير گرم به همراه يک شيريني طبيعي نظير خرما و کشمش استفاده شود و بعد از 3 ساعت وعده شام را استفاده کنند و بعد از صرف سحر نباید سریع دراز بکشند چراکه موجب دل درد و نفخ معده می شود.

وی استفاده از سبزیجات،میوه جات،لبنیات،نان و غلات،مواد پروتئینی،گوشت و تخم مرغ را برای این دسته ضروری دانست و اظهار داشت: نوجواناني که اشتهاي کمي دارند مصرف مغزها توصيه مي‌شود که مادران مي‌توانند مغزهاي مختلف (نظير پسته، بادام، فندق و نخودچي) را همراه کمي شکر آسياب کرده و در هنگام سحر يا افطار به فرزندان خود بدهند و يا با مخلوط آن‌ها با شير، يک حريره مغذي و سرشار از پروتئين براي آن‌ها تهيه نمايند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: