جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 31 خرداد 1394     
ایران تولید کننده تخم مرغ اس پی اف شد

مهر: محمود زین الدین معاون تجاری سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاح این طرح ملی که پیش از ظهر یکشنبه در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کرج برگزار شد، گفت: آنچه در حوزه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور است حمایت و کمک به گلوگاه هایی است که در حوزه توسعه فناوری و بومی سازی فعالیت می کنند گرچه بخش عمده کار به عهده خود موسسات از جمله موسسه رازی است که سابقه طولانی در این بخش دارد.

وی با بیان اینکه یکی از نقاظ ضعف ما عدم دسترسی به تخم مرغ اس پی اف بود، گفت: ما اگر تحریم هم نبودیم دسترسی نداشتن به دانش فنی تولید این تخم مرغ زیبنده کشور نبود اما در شرایط تحریم مسائلی جدی تر در انتقال دانش فنی به وجود می آید و این البته قابل دسترسی بود. توقع از موسسات بزرگی مثل رازی حمایت از فعالیت های توسعه فناوری است زیرا در مباحث پایه ای نمی توان انتظار داشت بخش خصوصی وارد شود.

زین الدین افزود: تولید واکسن در بخش خصوصی شروع شده که می تواند گسترش یابد اما با توجه به اینکه تولید تخم مرغ اس پی اف برای نخستین بار در کشور اتفاق می افتد،جزو وظایف حاکمیتی است.

به گفته زین الدین این طرح به همت موسسه رازی و حمایت سازمان تحقیقات که زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری است، شروع شده است و بخشی از منابع مالی طرح توسط معاونت علمی تامین شده و بخشی نیز موسسه رازی تقبل کرد.

معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز باعث خرسندی است که توانستیم در جمهوری اسلامی ایران تخم مرغ اس پی اف تولید کنیم. ظرفیت اعلام شده برای تولید این محصول هفته ای ۵ هزار تخم مرغ است که با روزی ۱۰۰ تا شروع شده و امیدواریم به زودی به حداکثر ظرفیت برسد.

وی گفت:  به نظر می رسد که بخش عمده ای از این واکسن را موسسه رازی در اختیار موسساتی که نیاز دارند بگذارد .

این مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه به صادرات این محصول هم فکر می کنیم، تاکید کرد: زیرا صادرات فقط کسب درآمد نیست بلکه ما را به استانداردهای بین المللی نزدیک می کند. این نمونه فعالیتها نوعی توانمندسازی است که این قابلیت را به ما می دهد تا در عرصه تولید واکسن فعالیت کنیم.

وی حمیات از طرح های تولیدی واکسن را از  اولویتهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری خواند و یادآور شد: با توجه به اینکه تولید واکسن محصولی استراتژیک و مهم است این موضوع در اولویت ها قرار دارد و این معاونت تلاش می کند در حوزه هایی مانند حوزه تولید واکسن و تولید موتورها اقداماتی انجام دهد.

زین الدین گفت: یکی از طرح های ما وارد کردن بخش خصوصی به این فعالیت ها است و تا کنون نیز در حوزه تولید دارو فعالیت هایی داشته ایم اما حوزه های جدیدی به بخش خصوصی ورود کرده که مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم بوده است.

وی با بیان اینکه دولت از سرمایه گذاران علاقه مند برای ورود به این حوزه دعوت می کند، گفت: این آمادگی وجود دارد در صورت اعلام آمادگی بخش خصوصی و تامین استانداردهای مدنظر مجموعه نظارتی،بخش خصوصی وارد تولید در این عرصه شود زیرا ارزش افزوده بسیار بالایی دارد. گرچه شاید لازم باشد در حوزه هایی مانند توسعه فناوری و بهینه و اصلاح کردن، موسسات بزرگ تحقیقاتی به بخش خصوصی کمک کنند.

وی در پایان گفت: معاونت علمی آمادگی دارد از موسساتی که اقدام به انتقال تکنولوژی به بخش خصوصی می کنند حمایت کند. تفاهم نامه ایی نیز در این قالب با تحقیقات کشاورزی به امضا رسیده تا درصدی از فروش فناوری را به صورت گرنس، معاونت علمی و فناوری به سازمان تحقیقات بپردازد.

گفتنی است تخم مرغ SPF در تولید انواع واکسن ها و تحقیقات ویروس شناسی کاربرد فراوان دارد. این تخم مرغ ها یکی از بهترین محیط ها برای کشت برخی ویروس هایی هستند که می توان با تولید آن ها بسیاری از واکسن ها به ویژه واکسن های طیور و واکسن انسانی سرخک را تولید کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: