جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 31 خرداد 1394     
تولیدخودروهای برقی ؛ پیشنهادی غیر منطقی

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در رابطه با به کار گیری خودرو های برقی در جهت کاهش مصرف سوخت و بهبود وضعیت آلایندگی هوا اظهار داشت: از دیدگاه ملی و با در نظرگرفتن المان های کلان در حوزه ی ترافیک شهری، تولید خودروهای برقی به لحاظ آلایندگی و مصرف سوخت های فسیلی طبعا راهکاری با منفعت بالا و  کارآمد به نظر می رسد اما این مسئله کاملا به استراتژی های مسئولین ذیربط در خصوص بحث سوخت و کنترل آلودگی هوای کلان شهرها باز میگردد.

دکتر مرزبان در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن معضلات آلودگی هوا و در جهت مدیریت سوخت باز هم تولید خودروهای برقی منطقی به نظر نمی رسد خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که هزینه ها و میزان بازدهی طرح هایی که در نهایت اجرایی می شوند ارقام قابل قبولی را در بر داشته باشند.

وی همچنین گفت: در خصوص اینکه خودروهای برقی می توانند الویت برنامه ریزی های شهری باشند پاسخ منفی است. چراکه با توجه به کمبودها و کاستی های حوزه حمل و نقل و سوخت، تولید خودروهای برقی مانند مسکن موقتی برای این معضل ریشه دار تلقی می گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال با هدف گذاری در خصوص آلودگی هوای کلان شهرها پیش از آن که استفاده از خودروهای برقی مطرح شود، نوسازی ناوگان فرسوده و انبوه موتور سیکلت های موجود در سطح شهر خودنمایی می کنند. که با در نظر گرفتن زمان و هزینه های تولید خودروهای برقی و مقایسه آن با هزینه های مورد نیاز برای جایگزینی و نوسازی خودروهای فرسوده و همچنین طرح راهکاری برای اصلاح تردد موتور سیکلت ها به نتایج منطقی و قابل قبولی در این زمینه خواهیم رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص خودروهای پایه گازسوز و میزان اثر بخشی تولید این قبیل خودروها اظهار داشت: زیرساخت های لازم از جمله تامین گاز مصرفی، برای فراگیر شدن این خودرو ها در حال حاضر فراهم نیست و در عین حال از مشکلاتی که پیرو  آن اتفاق می افتد نمی توان چشم پوشی نمود.

وی با بیان اینکه امکان گاز سوز شدن همه خودروها وجود ندارد افزود: در این رابطه علاوه بر تامین گاز مورد نیاز با مشکلاتی از قبیل فرسودگی زود هنگام موتور خودروها و عدم برابری به لحاظ کارایی نسبت به خودروهای بنزینی روبه رو خواهیم بود. و استقبال مردم از خودروهای پایه گازسوز در صورت تولید انبوه نیز قابل پیش بینی به نظر نمی رسد.

وی تولید خودروهای پایه گازسوز را گام موثری در بهبود زیست شهری دانست و یادآور شد: اجرایی شدن این طرح با  برنامه ریزی های مناسب و در نظر گرفتن همه جوانب و بدون اتلاف نیرو و هزینه اقدامی به جا و کارآمد به حساب خواهد آمد.

وی همچنین پیرو بحث های مطرح شده از سوی وزارت صنعت، معدن، تعاون در خصوص اعطای تسهیلات به خودروسازان از محل صندوق توسعه ملی و با الویت دارا بودن برنامه کاهش مصرف سوخت اذعان داشت: موضوع قابل بحث در جریان ورود نقدینگی به صنعت خودرو سازی این است که نظارت دقیق بر هزینه ها از سوی مسئولین ذیربط اعمال گردد تا منابع مالی به جا و در زمان مناسب برای طرح ها و پروژه هایی صرف شود که بازدهی قابل قبولی داشته باشند.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: