جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 خرداد 1394     
ترک های تونل توحید عمدی ایجاد شده تا آب بندی انجام شود

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به صراحت تاکید کرد: تونل توحید هیچ تهدیدی برای شهروندان ندارد.

به رغم آنکه برخی از رسانه ها خبر از به زانو درآمدن تونل توحید! آن هم به دلیل نشت آب و به وجود آمدن ترک هایی در ستون های این سازه بزرگ شهری می دهند، سید مهدی پورهاشمی، جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به صراحت اعلام می کند که تونل توحید مشکلی برای شهروندان نخواهد داشت چرا که عمر مفید این سازه شهری حداقل 100 سال تخمین زده شده است.

لاینینگ تونل توحید به دلیل نشت فاضلاب

اولین مشکلی که تونل توحید با آن روبه رو شد، نفوذ آب های زیرزمینی به داخل تونل بود. در همان زمان نیز هجمه های رسانه ای برعلیه آن آغاز شد. جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره روش ساخت تونل توحید به شهرنوشت گفت: نفوذ آب های زیرسطحی به داخل تونل توحید به دلیل عدم انجام لاینینگ این سازه بزرگ شهری به وسیله پیمانکار این پروژه بود. پیمانکار این تونل را به روش طرح و اجرا ساخته بود.

سید مهدی پورهاشمی با اشاره به اینکه پیمانکار همزمان با انجام عملیات عمرانی تونل، طراحی آن را نیز کامل می کرد، افزود: در آن زمان طراح و پیمانکار این پروژه تشخیص داده بود که با توجه به اینکه این تونل  بالای سطح تراز آب‌های زیر زمینی قرار دارد، در نتیجه نیازی به انجام لاینینگ نهایی و یا به اصطلاح آب بندی ندارد چرا که مطالعات اولیه پیمانکار نشان می داد که  بیشترین تراز منفی این تونل در 40 متری از سطح زمین قرار دارد. در حالی که بیشترین تراز آب های زیر سطحی در این محدوده 70 متر پایین تر از سطح زمین است. به همین دلیل پیمانکار به این نتیجه رسید که  تونل توحید نیازی به  استفاده از روش های«لاتیکس‌کار» و آب بندی مانند اقداماتی که بعدها در تونل نیایش و یا حکیم انجام شد؛ ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در آن زمان سازمان مهندسی عمران شهر تهران اعتراض‌های خود را نسبت به عدم آب بندی تونل توحید به اطلاع پیمانکار رساند، ادامه داد: با وجود این اعتراض ها باز هم پیمانکار اعتقاد داشت با توجه به اینکه مسئولیت طراحی و ساخت این تونل برعهده وی است، در نتیجه نیازی به انجام این کار در تونل توحید نمی ‌بیند.

پورهاشمی با بیان اینکه اولین مشکلات نفوذ آب به داخل این تونل بعد از افتتاح آن نمایان شد، بیان کرد: بعد از افتتاح این تونل شاهد این مساله بودیم که براثر بارندگی و یا نشتی لوله های آب و فاضلاب آب وارد این تونل می‌شد. البته آب قنات‌های اطراف محدوده نیز امکان ورود به داخل این تونل داشت. به این دلیل که تونل توحید عموما عایق بندی نشده بود به همین دلیل آب های سطحی و زیر زمینی وارد تونل می شدند.

جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران همچنین توضیح داد: با توجه به آزمایش‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم  در برخی آب‌هایی که وارد این تونل می شود، ناخالصی‌هایی وجود دارد که نشان می داد آب فاضلاب است که وارد این تونل می‌شود.  ورود آب فاضلاب در دراز مدت امکان داشت مشکلاتی را برای بتن‌های این تونل ایجاد کند.  به همین خاطر برای جلوگیری از بروز مشکلات در همان ابتدای افتتاح و بهره برداری این تونل تصمیم گرفته شد تا خط القعر این تونل که ببیشترین عمق را داشته و به نوعی از زیر خط مترو رد می شود را مشخص و  300 متر از تونل را به روش تزریق مواد پلی اتان  آب بندی کنیم.

وی با بیان اینکه  آب بندی قسمت های دیگری از تونل نیز  در سال‌های بعد به مرور انجام شده است، یادآور شد:  در سال های بعد از سوی معاونت فنی و عمران و سازمان فنی و مهندسی شهر تهران تصمیم گیری شد تا تمامی نقاط تونل را آب بندی کنیم.

استفاده از متخصصان دانشگاه تهران برای عایق بندی تونل توحید

به گفته جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران؛ اولین گام برای آب بندی تونل توحید این بود که تیمی از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران که دارای شرکت های پیمانکاری بودند،دعوت به همکاری شدند تا عایق بندی این تونل به روش تزریق مواد جاذب رطوبت کریستالیزه شونده انجام شود.

وی درباره این روش توضیح داد: این مواد یک پوشش مولکولی درون بتون ایجاد می کنند که مانع از خورده شدن بتون به وسیله مواد داخل آب های نشتی می شود. همچنین باعث عایق بتون و از همه مهمتر مانع از خوردگی آرماتورهای تونل می شود.

پورهاشمی با تاکید بر اینکه این کار توسط دانشگاه تهران و انستیتو مصالح ساختمانی دانشکده فنی در حال انجام است، گفت: درواقع در شب‌هایی که چندین ساعت تونل بسته می شود، پیمانکار مشغول آب بندی این تونل است.

ماجرای شکاف ستون های تونل توحید چه بود؟

جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران  با بیان اینکه شکاف های برخی از ستون های تونل توحید تنها در رسانه ها زیاد است، بیان کرد: قبلا آب از کنار ستون هایی که بین دو تونل  قرار داشت، به داخل نشت پیدا می کرد. به همین دلیل پیمانکار لاینینگ تونل توحید شکاف‌هایی را به وسیله دستگاه فرز  روی این ستون ها ایجاد کرد تا از داخل این شکاف ها موادویژه به داخل بتون ها تزریق شده و آب بندی شود. این کار مانع از خوردگی می شود.

پورهاشمی درباره ترک‌های ریزی که روی برخی از ستون ها دیده می شود که شاید برای مردم نیز سوال باشد، توضیح داد: شاید مردم بپرسند که این ترک ها چیست و چه کاری می‌کنند؟ در هنگام ساخت این پروژه  که قطر شمع و ستون ها که یک و نیم متر و عمق 10 متر است از بتن مصلح استفاده شده است. تمامی ستون های این تونل دارای  بتن و آرماتور است. برای پوشش نمای این ستون‌ها نیز به ضخامت 2 تا 3 سانتی متر کاوری کشیده شده که این کاور باربر نیست اما همانطور که اشاره شد بتون اصلی که در زیر آن قرار دارد و بتون مصلح است که می تواند وزن تونل را تحمل می کند.

وی ادامه داد: این ترک ها که مردم می بینند ترک‌هایی روی پوسته کاور است. اتفاقا ما روی این ترک‌ها را بازکردیم تا داخل این ترک‌ها مواد آب بندی را تزریق کنیم.

پورهاشمی با تاکید بر اینکه موادی که داخل بتون‌های تونل تزریق می شود، به معنای بروز خطرات تهدید کننده جان مردم در داخل این سازه بزرگ شهری نیست، بیان کرد: عمر این تونل بالای 100 سال در نظر گرفته شده است. آب بندی ستون های تونل توحید به این دلیل است که در آینده مشکلاتی برای این سازه به دلیل نفوذ آب به داخل تونل ایجاد نشود. الان  که با شما صحبت می کنم حتی اگر این مواد را نیز تزریق نکنیم هیچ  اتفاق غیر مترقبه ای مانند ریزش تونل وجود ندارد تمامی این کارها را به صورت پیشگیرانه انجام می‌دهیم.

آب بندی تونل توحید هزینه ای برای شهر ندارد

جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درباره اینکه چرا پیمانکار ساخت تونل توحید کار عایق بندی این تونل را انجام نداده است نیز توضیح داد:  با توجه به تضامینی که پیمانکار نزد کارفرما دارد، باید این کار را انجام می‌داد و از ابتدا عایق بندی این تونل باید به روش دیگری انجام می شد که در آن زمان پیمانکار اعتقاد داشت که نیاز به آب بندی تونل نیست اما تضامین فوق الذکر این امتیاز را به کارفرما می دهد تا عملکرد این پیمانکار مجددا مورد برررسی قرار گیرد.

پورهاشمی با بیان اینکه لاینینگ تونل توحید هزینه ای برای شهرداری ندارد، تاکید کرد: تمامی هزینه عایق بندی تونل توحید که باید توسط پیمانکار انجام می شد حالا از جیب مردم و مدیریت شهری پرداخت نمی شود بلکه از محل تضامینی است که پیمانکار نزد معاونت فنی و عمرانی قرار داده است.

جانشین مجری طرح های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران  با بیان اینکه اصلا قرار نیست تونل توحید به زانو در آید، بیان کرد:وقتی افراد و رسانه ها چنین حرف هایی را عنوان می کنند از روی عدم آگاهی است. آب بندی تونل توحید در سطح پروژه های بین المللی کشورهای آلمان و ایتالیا انجام شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: