جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 30 خرداد 1394     
3 گزينه برای خروج ميني بوس هاي فرسوده از پايتخت

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از طرح مديريت شهري به منظور خروج ميني بوس‌هاي فرسوده از پايتخت در قالب 3 گزينه اجرايي خبر داد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 1100 دستگاه ميني بوس  فرسوده در تهران مشغول به كار هستند كه به دليل فرسودگي، نقش مهمي در آلوده كردن هواي اين كلانشهر دارند.

سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: علاوه بر 1100 دستگاه ميني بوس تحت پوشش شركت واحد اتوبوسراني تهران كه به سن فرسودگي رسيده‌اند، صدها دستگاه ميني بوس فرسوده‌اي كه به عنوان سرويس ادارات، كارخانجات و مدارس تهران مشغول به كار هستند را نيز بايد اضافه كرد.

وي با اشاره اين ‌كه طرح مديريت شهري در زمينه خروج ميني بوس‌هاي فرسوده بر اساس نظرسنجي از مالكان اين خودروها در قالب 3 گزينه اجرايي طراحي شده، اظهار كرد: در گزينه اول، مبلغی بالغ بر 30 ميليون تومان به عنوان كمك بلاعوض به مالك ميني‌بوس فرسوده پرداخت و خودروي وي از رده خارج مي‌شود.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اين ‌كه در گزينه دوم با هماهنگي شركت واحد اتوبوسراني، ميني‌بوس‌ فرسوده از رده خارج شده و به جاي آن يك دستگاه اتوبوس با شرايط ويژه در اختيار متقاضي قرار مي‌گيرد، تصریح كرد: در گزينه سوم نيز كه براي اجراي آن در حال رايزني هستيم، اخذ وام كم بهره از بانك ها و واگذاري آن به متقاضيان در دستور كار قرار دارد.

قیمت مینی بوس به 160 میلیون تومان رسیده است

معاون شهردار تهران با اشاره به اين‌ كه در سال‌هاي اخير، پروژه‌اي با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست تعريف شده بود كه مطابق آن 20 ميليون تومان از طرف شهرداري تهران و 20 ميليون تومان ديگر نیز از طريق سازمان مذکور در قالب كمك بلا عوض به مالكان ميني‌بوس‌هاي فرسوده پرداخت مي‌شد، اظهار كرد: علاوه بر اين‌، 60 ميليون تومان وام بانكي كم بهره در اختيار متقاضي قرار مي‌گرفت و 15 ميليون تومان نيز بابت اسقاط خودروي فرسوده به وي پرداخت مي‌شد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان اين‌ كه به دليل كمبود اعتبارات سازمان حفاظت محيط زيست، اجراي اين پروژه پس از نوسازی تنها 190 دستگاه ميني‌بوس فرسوده با استفاده از تسهيلات مذکور در تهران متوقف شد، تصریح كرد: يكي از مهم‌ترين مشكلات از رده خارج كردن ميني‌بوس‌هاي فرسوده، افزايش قيمت‌ ميني‌بوس به مبلغ 130 تا 160 ميليون تومان است كه عملاً باعث شده مالكان اين خودروها به دليل عدم تناسب درآمد با سرمايه‌گذاري‌شان، تمايلی به جايگزيني خودرو خود نداشته باشند.

محور طرح جدید محدودیت تردد خودروها کاهش آلودگی هواست

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اعلام نکات تازه ای از طرح جدید محدودیت تردد خودروها در پایتخت گفت: بر اساس این طرح، خودروها نه بر پایه رقم آخر پلاک که به موجب آخرین میزان آلودگی که تولید می کنند، می توانند وارد محدوده طرح زوج و فرد که البته ابعاد این محدوده نیز در طرح جدید تغییراتی خواهد کرد، بشوند.

مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که طرح زوج و فرد از سال 84 و در ابتدا به طور موقت سپس به صورت دائمی در تهران اجرا شد اظهار کرد: شاید این طرح در کوتاه مدت پاسخگو بود ولی در بلندمدت نمی-توانست مؤثر واقع شود و در صورت تأثیر در کاهش حجم ترافیک، عملاً در کاهش آلودگی هوا اثر چندانی نداشته است.

وی با بیان این که ممکن است با اجرای طرح زوج و فرد، حجم تردد در خیابان ها کاهش یابد، تصریح کرد: در این طرح، خودروهای آلاینده که چند برابر خودروهای پاک آلودگی تولید می کنند و صرفاً بر اساس شماره پلاک وارد محدوده زوج و فرد می شوند، مبنای کار است که با عدالت سازگار نیست و لذا اجرای طرحی عادلانه که نگاهش به آلودگی هوا، کاربردی تر بوده و ملاک آن منشاء تولید آلایندگی یعنی عملکرد موتور خودرو است را در دستور کار خود قرار داده ایم.

برخورد با رانندگان متخلف صرفاً از طریق پلیس انجام می شود

مهندس تشكري هاشمي با اعلام اين كه در طرح جدید، خودروها بر اساس میزان تولید آلایندگی به صورت مجازی به 4 گروه در 4 رنگ تقسیم می شوند، خاطرنشان کرد: در این طرح که مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات است، در زمان آلودگی هوا با توجه تعریف هر خودرو در گروه و رنگ مشخص، برای آن خودرو محدودیت در نظر گرفته می شود و دوربین های نظارت تصویری با استفاده از اطلاعات و داده های موجود از مشخصات هر خودرو اقدام به شناسایی خودروهای متخلف می نمایند.

معاون شهردار تهران در پايان در خصوص این که گفته می شود شهرداری تهران در طرح جدید محدودیت تردد خودروها، علاوه بر جریمه خودروهای متخلف توسط پلیس، مبالغی نیز به عنوان جریمه ورود به محدوده مذکور دریافت می کند، تأکید کرد: مطابق قانون، برخورد با رانندگان خاطی و اعمال قانون صرفاً از طریق پلیس انجام می شود و این که عنوان شده مدیریت شهری جرایم اضافی نیز از رانندگان متخلف دریافت می کند، صحت ندارد

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: