جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 7 خرداد 1393     
افزایش قیمت گاز سال ۹۲ در اردیبهشت ۹۳

 
هیأت وزیران قیمت فروش هر متر مکعب گاز طبیعی را از ابتدای سال ۹۲در همه تعرفه‌ها ۵ تومان اضافه کرد تا این افزایش قیمت مبنای افزایش قیمت گاز در سال جاری قرار بگیرد.
فارس: هیئت وزیران در اردیبهشت ماه سال جاری تصمیم گرفته است بر اساس پیشنهاد وزارت نفت و به استناد ماده 1 قانون هدفمندی یارانه‌ها به قیمت فروش هر متر مکعب گاز طبیعی از ابتدای سال 92 در همه تعرفه‌ها 5 تومان اضافه شود.

بر اساس این گزارش با توجه به سپری شدن سال 92 و امکان‌پذیر نبودن اعمال این تعرفه در گازبهای مشترکان مختلف اعم از خانگی، صنعتی، نیروگاهی و پتروشیمی در سال گذشته، به نظر می‌رسد دلیل این تصمیم عجیب را می‌توان در بند 3 همین مصوبه هیئت وزیران جستجو کرد.

در بند 3 مصوبه هیئت وزیران که در تاریخ 29 اردیبهشت 93 به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده،‌آمده است:«افزایش بهای فروش گاز طبیعی موضوع این تصویب نامه، مبنای محاسبه افزایش بهای فروش هر متر مکعب گاز طبیعی در سال 1393 در همه تعرفه ها موضوع تصویب نامه شماره 266/ت50150هـ مورخ 6/ 1/ 1393 می باشد»

به عبارت دقیق‌تر، با توجه به اینکه افزایش قیمت گاز در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بر مبنای درصدی از قیمت گاز در سال گذشته تعیین شده است، افزایش قیمت گاز سال گذشته طبیعتا افزایش تعرفه‌های گاز در سال جاری را در پی خواهد داشت.

با توجه به اینکه سال گذشته به طور متوسط روزانه قریب به 600 میلیون متر مکعب گاز در اختیار انواع مصرف‌کنندگان قرار گرفته است، با فرض مصرف مشابه در سال جاری، درآمدی بالغ بر هزار میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد.

بر اساس بند 2 مصوبه یاد شده، این مبلغ به مصارف هدفمندی یارانه‌ها( پرداخت یارانه نقدی، بهداشت و درمان و حمایت از تولید) اختصاص خواهد یافت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: