جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 23 خرداد 1394     
تکیه به ساختار اداری و حکومتی برای تبلیغ دین اشتباه است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران صبح امروز طی سخنانی در همایش سراسری ائمه جماعات شهر تهران که در محل مرکز همایش های بین المللی شهیدآوینی برگزار شد، گفت: مساجد باید بیش از این فعال باشند. ما نیز در شهرداری تهران نوکری مساجد را می کنیم تا دست به دست هم دهیم و بتوانیم فرهنگ قرآنی، زندگی مومنانه و آن چیزی که قرآن و اهل بیت (ع) از ما خواسته اند را پیش ببریم.

محمد باقر قالیباف در این مراسم تصریح کرد:  براساس فرهنگ و باورهای تشیع، بعد از هزار و اندی سال مبارزه به یک نظام اسلامی ولایی رسیده ایم و این نعمت بزرگ الهی به برکت پیشتازی روحانیت، امام (ره) و شهدا به ما رسیده است. همین که خدا عمر ما را در این مقطع از زمان قرار داده است باید شکر گذار باشیم و شکر این نعمت بزرگ را بجا بیاوریم.

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب همواره تلاش کردیم تا دین و تبلیغ دین را در ساختار نظام و حکومت بیاوریم. البته این بدین معنی نیست که در ساختار اداری، نظام و حکومت، عقیدتی و سیاسی، نمایندگی ولی فقیه و امام جماعت نداشته باشیم چرا که لازم است ارکان حکومت حتما دین داشته باشند اما اگر احساس کنیم از این طریق می توانیم مردم و جامعه را دیندار کرده و ذهنیت و رفتار مردم را دینی کنیم، اشتباه می کنیم.

قالیباف عنوان کرد: وقتی دیدم شهرداری تهران در بحث نماز و امر به معروف و نهی از منکر اول شده است، من به احترام نماز و امر به معروف در مراسم شرکت کردم و لوح را گرفتم، اما گفتم نماز و امر به معروف چقدر مظلوم است که شهرداری اول شده است! این همان نگاه ساختاری و اداری به دین و امر به معروف است اما آیا این نگاه باعث شده است تا فرهنگ نماز و اقامه نماز را در شهرداری برقرار کنیم و عدالت را پیش ببریم؟ آیا رفتار کارمندان ما به آن سطح رسیده است؟ تبلیع دین این است که این ذهنیت و رفتار را در مردم پیش ببریم.

شهردار تهران افزود: در جامعه اسلامی دو نقطه منفی نباید باشد و دو نقطه مثبت باید باشد، آنچه که در جامعه نباید باشد فقر و تکاثر است چرا که جامعه ای که در آن فقر و تکاثر وجود داشته باشد، مشخصا آن جامعه، جامعه اسلامی نیست. همچنین در جامعه اسلامی باید تعلیم و تکریم وجود داشته باشد اما آیا امروز در جامعه تعلیم و تکریم وجود دارد که زیبنده این مردم، جامعه و خودآگاهی باشد؟

وی ادامه داد: ما در شهرداری تهران در کنار همه حداقل هایی که وجود داشته است، خدمت حجت الاسلام قرائتی رسیدیم و گفتیم نه دین شناس هستیم و نه آنچنانی که باید و شاید دیندار؛ اما امکانی از بیت المال در دست ما قرار دارد و شما هم به ما یاد دادید که اگر امکان و قدرتی به دست گرفتید، اول دین خدا را به پا کنید.

قالیباف خاطر نشان ساخت: امروز در کنار اتفاقاتی که در این حوزه می افتد، یکی از موضوعاتی که همه ما را رنج می دهد توجه به فقر و تکاثر است. چرا که ما در شهرداری تهران حتما می توانیم در این بخش کاری انجام دهیم و این دو موضوع را با هم حل کنیم. شاید یکی از کارهایی که می توان این کاتالیزور را ایجاد کرد، احسان است.

وی گفت: ما 500، 600 هزار خانواده  در شهر داریم که وضعشان خوب است و 200 هزار خانوار داریم که به نان شبشان محتاج هستند؛ آیا ما در شهرداری نمی توانیم دست به دست هم دهیم تا روندی ایجاد شود که هفته ای سه نوبت یک وعده غذایی به خانواده نیازمند داده شود؟ این کار حتما باید در مسجد اتفاق بیفتد و محور آن باید در مسجد باشد.

شهردار تهران یادآور شد: هم اکنون در منطقه 12 و سایر مناطق تهران می توانیم در اطراف هر مسجد، در خانه 40 همسایه اطراف را بزنیم و شهرداری هم از حداقل های خود استفاده کند تا در سال جاری بتوانیم این کار ار انجام دهیم. همچنین ما در سال جاری تلاش کردیم تا مجموعه شهروند و بقیه بخش ها بسیج شوند و به خیرانی که می خواهند به افراد نیازمند کمک کنند، کالاها را با 30 – 40 درصد تخفیف عرضه کنند.البته این کالاها را در آستانه ماه مبارک رمضان بسته بندی می کنیم.

قالیباف عنوان کرد: بنده برای این کار حداقل یک سال است که هر هفته وقت می گذارم تا سازمان و ساختار درست کنیم تا گرسنه ای در این شهر نخوابد. البته بعضی افراد که سر چهار راه می ایستند فقیر نیستند چرا که آنها  روزی چند صد هزار تومان و بعضا در ماه 5 تا 6 میلیون تومان درآمد دارند، اما خیلی از افراد با احترام، با شخصیت و محترمی هستند که برای تامین حداقل نیازهای خود دچار مشکل هستند.

وی تاکید کرد: حرف ما این است که مساجد باید بیش از این فعال باشند. ما نیز در شهرداری تهران نوکری مساجد را می کنیم تا دست به دست هم دهیم و بتوانیم فرهنگ قرآنی، زندگی مومنانه و آن چیزی که قرآن و اهل بیت (ع) از ما خواسته اند را پیش ببریم.

شهردار تهران در پایان خطاب به ائمه جماعات گفت: ما دست نیاز به سمت شما دراز می کنیم تا شما محور باشید ما نیز در خدمت شما بتوانیم این رویکرد را از رمضان امسال شروع کرده و تا سال آینده ادامه دهیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: