جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 20 خرداد 1394     
با تک نرخی شدن بنزین ضرورت ایجاد یک نظام جبرانی توسط دولت به شدت احساس می شود

به گزارش شهرداری نیوز ، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه چند نرخی بودن سوخت همواره زمینه فساد دارد، تصمیم دولت بر تک نرخی شدن بنزین را تحسین برانگیز خواند و گفت: تصمیم اخیر دولت در زمینه سوخت قابل احترام است اما از اثرات اعلام ناگهانی آن بر بخش های مختلف خصوصا حوزه حمل و نقل عمومی نمی توان چشم پوشی کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز اظهار داشت: تک نرخی شدن، تصمیم به جایی است اما باید ابعاد دیگر موضوع نیز در نظر گرفته شود. متاسفانه با اعلام ناگهانی اجرای این طرح فرصتی برای چاره اندیشی سایر افراد و سازمان های ذینفع در دست نبود و هم اکنون باید فرصت را مغتنم شمرد و  راه کارهایی در خصوص حمل و نقل عمومی پیش بینی کرد.

وی در ادامه گفت: بدیهی است متعاقب این افزایش نرخ، علاوه بر هزینه سوختگیری سایر هزینه های رانندگان تاکسی نیز تحت الشعاع قرار گرفته است و بالاجبار موظف به پرداخت هزینه های تحمیل شده از محل درآمد خود هستند که این امر کاهش سطح رفاه اجتماعی این قشر زحمتکش را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه به شدت در بخش اقدامات خودسرانه در خصوص افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی برخورد می شود گفت: اکثریت رانندگان تاکسی خصوصا تاکسی های خطی که مبدا و مقصد مشخصی دارند به هیچ عنوان تخلفی در این زمینه انجام نمی دهند. و با کنترل مستمر و بررسی گزارشات مردمی، پیگیری لازم جهت برخورد با متخلفین در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد.

وی بر ضرورت ایجاد یک نظام جبرانی توسط مسئولین تاکید کرد و افزود: مردم و تاکسیرانان نباید هزینه ای بیش از هزینه های متعارف بپردازند و انتظار می رود مسئولین در این خصوص از نظام های جبرانی مناسب در کوتاه ترین زمان بهره گیرند تا فشار ی بر گُرده ی مردم شهر و حمل و نقل عمومی وارد نشود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از خروج اتوبوس های تک کابین خط تجریش-راه آهن در هفته جاری خبر داد و تصریح کرد: حدود 5 روز است که این طرح به صورت جدی اجرا می شود و طی آن اتوبوس های تک کابین این خط به سایر خط ها منتقل شده است.

وی افزایش اتوبوس های دو کابین تهران را الویت برنامه های حمل و نقل عمومی دانست و گفت: برنامه ریزی توسط شهرداری در راستای افزایش اتوبوس های دو کابین در شرایطی است که در 5 سال اخیر هیچ گونه حمایتی از سوی دولت قبلی و دولت فعلی در جهت خرید اتوبوس صورت نگرفته است و شهرداری با تمام بضاعت خود اقدام به خرید اتوبوس های دو کابین نموده است.

وی در ادامه گفت: با افزایش قابل توجه قیمت اتوبوس ها تا حدود 25 برابر در طول سال های اخیر، یک دستگاه اتوبوس تک کابین با قیمت 17 تا 18 میلیون تومان هم اکنون با قیمتی در حدود 450 میلیون تومان معامله می شود. ازین رو تامین اتوبوس های فعلی توسط شهرداری بدون حمایت دولت به خودی خود گام موثری در راستای پیشگیری از بروز مشکلات هرچه بیشتر و فاجعه برانگیز در حمل و نقل عمومی بوده است.

وی افزود: طبیعی است زمانی که دولت ها 5سال حمل و نقل عمومی را از حمایت خود محروم می کنند و قیمت ها نیز به طرز سرسام آوری افزایش می یابند به مرور تمام توان مالی شهر توسط این قبیل مشکلات بلعیده خواهد شد.

وی همچنین گفت: از آنجایی که درآمد افزایش نرخ سوخت متعلق به خزانه دولت است انتظار می رود طبق بخش دوم قانون به روز رسانی قیمت سوخت، از محل درآمد های دولت از حوزه ی حمل و نقل عمومی حمایت شود.

تشکری هاشمی از راه اندازی ایستگاه های اتوبوس مجهز به دستگاه کارت خوان خبر داد و افزود: در حال حاضر زیرساخت های این طرح آماده است. با تامین فیبر نوری،برق و دستگاه های مربوطه، بلافاصله اقدام به نصب دستگاه های کارتخوان خواهیم نمود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شهرداری نیوز مبنی بر اینکه در صورت خرابی احتمالی دستگاه ها آیا مردم موظف به پرداخت وجه می باشند، تصریح کرد: با نصب این دستگاه ها مردم داخل اتوبوس ها نیاز به هیچ گونه پرداختی نخواهند داشت و در صورت خرابی به هیچ عنوان پرداخت وجه از سوی مسافران جایز نیست و رانندگان موظفند که مسافران خود را رایگان جابه جا کنند تا در اسرع وقت اقدامات لازم جهت تعمیر دستگاه صورت گیرد.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه برگزاری سومین جشنواره مشکات عنوان کرد: راه کار مناسب در به ثمر رسیدن تصمیمات مسئولین مشارکت هر چه بیشتر مردم است و تلاش کارشناسان فنی به تنهایی نمی تواند برطرف کننده معضل ترافیک باشد.

وی با تاکید بر مشارکت و همسو شدن مردم و مسئولین اظهار داشت: از بین بردن مشکلات حوزه ترافیک بدون همکاری عموم جامعه و رعایت حقوق شهروندی و قوانین راهنمایی و رانندگی امکان پذیر نیست. در این صورت هزاران میلیاردی که سالیانه در ارتباط با ترافیک مصرف می شود را میتوان صرف یهبود زیرساخت های شهری نمود.

وی برگزاری جشنواره مشکات را نمونه بارز مشارکت مردمی دانست و افزود: ارسال 150 هزار اثر از سوی شرکت کنندگان مطلوب ترین نتیجه برگزاری جشنواره است. با در نظر گرفتن احتمال اینکه هر شرکت کننده دارای خانواده 5نفره باشد، 750هزار نفر در یک شهر 8میلیونی که نزدیک به 10 درصد آن می شود، دغده ی طرح راه حل در خصوص این موضوع را داشته اند.

تشکری هاشمی در پایان با بیان این مطلب که استفاده از کارت سوخت فارغ از بحث سهمیه تصمیم به جایی بوده است اذعان داشت: نظر به آمار ارائه شده از اطلاعات سفرهای مردم در بُعد برنامه ریزی حمل و نقل، امکان تشخیص مناطق پر تردد جهت سوختگیری، میزان سوخت مورد نیاز و مصرف شده، ساعات اوج مراجعه به جایگاه ها و ده ها مورد دیگر در این بخش، استفاده از کارت سوخت در سال های اخیر اثرات انکار ناپذیری در مدیریت و برنامه ریزی های خرد و کلان کشور داشته است.

وی افزود: امید است طبق بیانات مقامات وزارت نفت بهره گیری از سیستم کارت سوخت حفظ شود تا از ریز اطلاعات در خصوص سوخت و به دنبال آن بررسی نوع تقاضاهای مردم بتوانیم در مدیریت کلان کشور و پرداختن به مسائل زیرساختی و برنامه ریزی های دقیق تر و کارآمد استفاده کنیم. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: