جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 خرداد 1394     
جشنواره مشکات با قوت و غنی تر به فعالیت خود ادامه می دهد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: جشنواره مشکات پررنگ تر، با قوت بیشتر و غنی تر از سال های گذشته به کار خود ادامه می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی در اختتامیه سومین جشنواره مشکات در محور فرهنگ ترافیک که روز گذشته در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد ، با بیان این مطلب افزود: شنیده شده که برخی گفته اند جشنواره مشکات کمرنگ خواهد شد اما مشکات چهارم ، پنجم ، ششم و ... پرقدرت تر ، غنی تر و عمیق تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد. زیرا معتقدم این توقع بی جایی است که ما از جشنواره ای با این تعداد شرکت کننده انتظار تغییر رفتار جامعه را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در کشورهای مختلف وقتی می خواهند رفتارهای شهروندی را قضاوت کنند به هنجارهای ترافیکی شان توجه می شود و زمانی که ما نظم ترافیکی نداریم به سایر کشورها اجازه می دهیم ما راه افرادی قانون شکن ببینند.

وی عنوان کرد: هم اکنون 5 بحران تهران را تهدید می کند که بحران رفتارهای دینی و شهروندی یکی از این تهدیدها است.

معاون شهردار تهران جشنواره مشکات را تلنگری بر رفتارهای شهروندی دانست و گفت: جشنواره مشکات فقط یک تلنگر به شهروندان است و باقی این راه را باید رسانه ها و کتاب های درسی ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ترافیک به عنوان ویترین رفتارهای شهروندی در کشورمان هیچ همخوانی با فرهنگ غنی فارسی ندارد، تصریح کرد: متاسفانه با بی نظمی به دیگران اجازه می دهیم به عنوان شهری بی فرهنگ به ما نگاه کنند.

حجت الاسلام امرودی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مردم شهر تهران بخواهند رفتارهای ترافیکی را تغییر دهند این امر فقط به خواست و تصمیم آن ها بستگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای فرهنگ ترافیک صدا و سیما و رسانه های جمعی هم باید پای کار باشند، اظهارکرد: در عین حال در مدارس نیز باید آموزش های رفتاری و زندگی از دوران کودکی به دانش آموزان آموزش داده شود.

40 درصد از معضل ترافیک به فرهنگ باز می گردد

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این مراسم گفت: بالغ بر 40 درصد معضل ترافیک در شهر تهران به فرهنگ باز می گردد.

حجت الاسلام جعفر پور با اشاره به اینکه مشکل ترافیک در پایتخت تنها با اراده من و شما حل می شود، افزود: آمارها نشان می دهد بالغ بر 40 درصد معضل ترافیک در شهر تهران به فرهنگ باز می گردد. البته شهرداری تهران هم باید بخشی را برای زیر ساخت ها و فرهنگ سازی اختصاص دهد.

وی عنوان کرد: در جشنواره مشکات سوم بالغ بر 150 هزار اثر در حوزه فرهنگ ترافیک ارسال شده است. در این میان 60 هزار اثر مختص به سازمان حمل و نقل و ترافیک بوده است و ما باقی مربوط به شرکت های زیرمجموعه سازمان بوده است و این امر نشان از دغدغه شهروندان نسبت به فرهنگ ترافیک دارد .

جعفرپور با تاکید بر اینکه شهری که 4 نیاز اساسی شهروند را پاسخ ندهد شهری پایدار نیست، گفت: زیبایی، آرامش، ایمنی و روانی چهار نیاز اساسی شهروندان است که در تمام آموزه های دینی نیز بر آنها تاکید شده و این نیازها تنها در سایه نظم دست یافتنی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم نظم در شهر برقرارشود باید به المان های ترافیکی توجه و احترام بگذاریم چرا که تنها با همکاری شهروندان می توانیم شهری منظم داشته باشیم.

معضل ترافیک با مشارکت های جمعی حل می شود

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز دیگر سخنران مراتسم اختتامیه جشنواره مشکات در محور فرهنگ ترافیک بود.

تیمور حسینی گفت: ما باید تفکر جمعی را در کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم و معضلات ترافیک جز در سایه تربیت صحیح و ارایه انواع مشارکت های جمعی به کودکان محقق نمی شود.

وی ادامه داد: ترافیک یک چالش شهروندی در شهر تهران است و مردم با این معضل درگیر هستند و زندگی آن ها تحت تاثیر مستقیم این مقوله قرار گرفته است.

 

حسینی موضوع فرهنگ ترافیک و ناهنجاری های ترافیکی که در شهر شاهد هستیم را ریشه در شخصیت فردی شهروندان دانست و گفت: ما انسان ها دو شخصیت داریم ، یک شخصیت نمایشی که در محافل و مجالس با مبادی آداب جلوه می کند و دیگری شخصیت واقعی است که در تنهایی و در زمان رانندگی آن را نشان می دهیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ جایگاه آموزش را جز جدایی ناپذیر ارتقا فرهنگ ترافیک عنوان کرد و افزود: به جرات اعلام می کنم مشکل ترافیک و ناهنجاری های رفتاری در مقوله ترافیک ، ریشه در شخصیت و تربیت شهروندان دارد .

وی تفکر فردی را متاثر از اخلاقیات شخصی ما عنوان کرد و گفت : بیشتر از آموزش فرهنگ ترافیک نیازمند اصلاح تربیت و شخصیت شناسی هستیم چرا که تمامی مظاهر بی نظمی در مقوله ترافیک ناشی از نوع تفکر فردی در اجتماع است.

سردار حسینی تصریح کرد: ما باید تفکر جمعی را در کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم و مشکلا ترافیک جز در سایه تربیت صحیح و ارایه انواع مشارکت های جمعی به کودکان محقق نمی شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ قدرت سخت به عنوان اجرای مقررات و نظارت بر عملکرد شهروندان را در دست مسئولین عنوان کرد و افزود: قدرت نرم نیز به عنوان مشارکت همگانی در دست شهروندان است پس باید با تلفیق قدرت نرم و سخت ، فرهنگ ترافیک پایتخت تغییر دهیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: