جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 19 خرداد 1394     
اختتامیه سومين جشنواره مشكات فرهنگ ترافيك برگزار شد

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،آيين اختتاميه «سومين جشنواره مشكات فرهنگ ترافيك»، طي مراسم ويژه‌اي با حضور نايب رييس و رؤساي كميسيون‌هاي عمران و حمل و نقل و شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران، معاونين حمل و نقل و ترافيك و امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران و رييس پليس راهور تهران بزرگ در برج ميلاد تهران برگزار شد.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي در حاشيه اين مراسم، رفتارهاي ترافيكي را از مصاديق رفتارهاي شهروندي اعلام كرد و گفت: فرهنگ ترافيك، سهم بالايي در نشان دادن فرهنگ عمومي در شهر و شهروندان آن دارد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، توسعه فرهنگ ترافيك را به موازات گسترش ناوگان حمل و نقل عمومي در كاهش مسائل و مشكلات ترافيكي مؤثر دانست و افزود: امروز پآيبندي شهروندان به قوانين و مقررات، احترام آن‌ها به حقوق ديگران و رعايت نظم و انضباط از نشانه‌هاي يك شهر قانونمند و منضبط محسوب مي‌شود و در جهان امروز از اهميت و جايگاه‌ ويژه‌اي برخوردار است.

وي جشنواره مشكات را وسيله‌اي براي نيل به هدف متعالي آشنا كردن شهروندان با تكاليف و حقوق خود عنوان نمود و تأكيد كرد: اميدواريم از رهگذر اقدامات فرهنگي و فعاليت‌هاي اجتماعي بتوانيم در خصوص انضباط‌بخشي به ترافيك شهر و اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان موفق باشيم.

حجت الاسلام امرودي: برخي رفتارهاي نادرست ترافيكي مصداق «حق‌الناس» است

معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران نيز در اين مراسم بحران خانواده، بحران هويت و بحران رفتاري را از چالش‌هاي اولويت‌دار شهر تهران بر شمرد و گفت: در موضوع بحران رفتاري، رفتارهاي شهروندي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و قضاوت عمومي در خصوص رفتار شهروندان بر اساس رفتارهاي ترافيكي شكل مي‌گيرد.

حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی با اشاره به این که بسیاری از رفتارهای نادرست ترافیکی از جمله پارک کردن مقابل درب پارکینگ دیگران، نوعی عدم رعایت حقوق سایر شهروندان و از مصادیق «حق الناس» است، افزود: جشنواره مشکات یک تلنگر است اما رسانه هاي جمعي و کتاب های درسی در این مورد سهم اصلی را دارند و باید به کمک مدیریت شهری بيايند.

وی با بیان این که گاهي آدم هنگام عبور از خیابان‌ها و بزرگراه ها از برخی رفتارهای سواره ها و پیاده ها وحشت می کند، اظهار کرد: سواره ها حتی روی خط عابر پیاده با عابران برخورد می کنند و پیاده ها نیز به راحتی از عرض بزرگراه عبور می نمایند و با به خطر انداختن جان خود، حق سواره ها را نادیده می گیرند.

معاون شهردار تهران، رفتارهای ترافیکی را ویترین رفتارهای عمومی دانست و تصریح کرد: تبليغ و تکرار در اصلاح و بهبود رفتارهای ترافیکی نقش بزرگی دارد و جشنواره مشکات که چهارمین دوره آن در سال جاری قوی تر و عمیق تر برگزار خواهد شد، به عنوان نهادی اجتماعی و فرهنگی می تواند نقش مؤثری در این مهم ایفاء نماید.

سردار حسینی: همه مسافر یک کشتی هستیم

رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این مراسم در ابتدای سخنان خود با آرزوی این که امیدوارم روزی برسد که کسی جریمه نشود، گفت: ترافیک یک چالش، مسأله اغلب مردم است و اساساً ترافیک مقوله ای است که احدی نمی تواند ادعا کند که با آن سر و کاری ندارد، چرا که همه ما به نوعی کاربر ترافیک هستیم و این مقوله در زندگی تک تک ما تأثیر مستقیم دارد.

سردار حسینی با اشاره به این که شخصیت واقعی و به اصطلاح منِ واقعی ما معمولاً جلوی دوربین مخفی یعنی جایی که فکر می کنیم کسی ما را نگاه نمی کند، آشکار می شود، افزود: جای دیگری که شخصیت واقعی ما بروز و ظهور می کند، اصطلاحاً پشت رُل است که منِ واقعی خود را به نمایش می گذاریم و نه به سواره ها مجال می دهیم و نه به پیاده ها رحم مي‌كنيم.

وی با بیان این که برای موضوع آموزش، احترام ویژه ای قائل هستیم اما اعتقاد داریم مشکل ترافیک ما مسأله آموزش نیست، اظهار کرد: امروز بسیاری از افراد متخلف از سرِ ندانستن، مرتکب تخلف نمی شوند، هر چند عدم تربيت یا تربیت بد باعث شده تا تفکر فردی در ذهن و فکر بسیاری از ما غلبه کند، چنانچه بسیاری از ضرب المثل های ما نیز قائل به منافع فردی است.

رییس پلیس راهور پایتخت در پایان با تأکید بر این که آن قدر که ما از طریق چشم هایمان می آموزیم، از طریق گوش‌هایمان فرا نمی‌گیریم، خاطرنشان کرد: تفکر فردی تمام رفتارهای اجتماعی ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده و حکایت ما در جريان عبور و مرور به حکایت افرادی تبدیل شده که در جريان طوفان، بر کشتی بزرگي نشسته ایم و هر کدام تکه ای از آن را برای خود جدا می کنیم، در صورتي که از اين غافليم که همه مسافر همان کشتی هستیم و با سوراخ شدن آن، خودمان نیز با بقیه سرنشینان زیر آب فرو می رویم. 

گفتني است سومين جشنواره مشكات در محور فرهنگ ترافيك با محوريت معاونت امور اجتماعي و شهرداري تهران و با مشاركت معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي تحت پوشش اين معاونت، عصر روز گذشته در برج ميلاد تهران برگزار شد و 102 نفر از شهروندانی که از مجموعه 150 هزار شهروند شرکت کننده، اثر آن ها به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده بود، تندیس و هدایای خود را دریافت کردند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: