جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 خرداد 1394     
میوه های قاچاق در سفره های مردم!

شفاف: قاچاق میوه های خوش آب و رنگ و یکدست خارجی مدت هاست که بلای جان کشاورزان و باغداران ایرانی است.کشاورزان و باغدارانی که میوه های آنها آنقدر روی درختان باقی می ماند تا می گندد و  درنهایت هم جای خالی میوه های ایرانی در سبد خرید مردم را ، میوه های تر و تمیز و گران  خارجی  پر می کند.
 
میوه هایی که به روایت خریدارنشان عطر و طعم ندارند اما قشنگند و برای حفظ کلاس سبد میوه در میهمانی ها مناسبند!به این ترتیب است که جیب قاچاقچیان میوه روز به روز پر بارتر می شود و به اصطلاح معروف این عده از درد کشاورزان ایرانی پول پارو می کنند.
 
از سوی دیگر ماجرای آلودگی میوه های وارداتی مانند کرم کشنده نارنگی پاکستانی و امثال آن نیز نگرانی هایی را میان افکار عمومی ایجاد کرده است که به دلیل عدم نظارت بر بازار می وه است.
امادر حالی که هر سال وزارت کشاورزی و وزارت صنعت توپ واردات میوه خارجی را به هم پاس می دادند تا مقصر مشخص نشود، سال گذشته وزارت کشاورزی مسئولیت صدور مجوز واردات مواد غذایی و کالاهای اساسی و کشاورزی را به عهده گرفت تا شید به نوعی این مشکل حل شود اما در آستانه عید نوروز باز هم بازار پر بود از میوه های خارجی.
 
هر چند،و زیر جهاد کشاورزی از اواخر سال گذشته و اوایل امسال واردات هر گونه میوه و مرکبات به کشور را ممنوع اعلام و تصریح کرد تولید میوه های مختلف در داخل کشور کافی است و نیاز کشور را تامین می کند، بنابراین نیازی به واردات نیست اما با این حال این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته است جلوی ورود کانتینرهای میوه به کشور را بگیرد به طوری که هم اکنون انواع و اقسام میوه های خارجی در بازار کشور موجود است و آزادانه به فروش می رسد.
 
اقدامات دولت برای جلوگیری از قاچاق میوه
 
این اتفاق اما در حالی رخ می دهد که علاوه بر دستورات وزارت کشاورزی ، به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، اخذ عوارض برای ورود میوه های خارجی تعیین شده است.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی٬‌ آب و منابع طبیعی مجلس٬ در این خصوص گفته:‌ اخذ عوارض از واردات میوه٬ سبزیجات و سموم کشاورزی برای اولین بار در بودجه سال 94برای سازمان حفظ نباتات کشور تعیین شده است.
 
با این حال  همین چند وقت پیش،  رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه از شب عید تا امروز انواع میوه‌های خارجی در بازار به وفور موجود است، اعلام کرد: ورود غیرقانونی این محصولات به کشور باعث ضرر اقتصادی و ورود آفات کشاورزی می‌شود.
 
سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: از شب عید تاکنون انواع میوه‌های خارجی در بازار به وفور مشاهده می‌شود.
 
وی افزود: پرتقال‌ مصری و ترکیه‌ای، نارنگی پاکستانی، انگور شیلی، لیموترش برزیلی، شلیل ترکیه‌ و آن هم به قیمت هر کیلو 36 هزار تومان از جمله محصولات است که ظاهرا به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و در بازار کاملا مشهود و در دسترس همگان است.
 
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با ابراز تعجب از قاچاق حجم زیاد این محصولات، بیان داشت: واردات قاچاق محصولات کشاورزی مشکلاتی از قبیل ورود آفات را برای کشور به همراه دارد.
نورانی افزود: وقتی محصولی بصورت قاچاق وارد می‌شود، نظارتی بر روی آن توسط سازمان‌های مربوطه انجام نمی‌شود و این موضوع هم سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد و هم احتمال ورود آفات کشاورزی را بیشتر می‌کند.
 
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه این محصولات با قیمت گران و 3 برابر قیمت جهانی به مصرف کننده عرضه می‌شود، تصریح کرد: با قاچاق محصول به کشور عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و این امر لطمه اقتصادی بزرگی را به کشور وارد می‌کند.
 
شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی، آری یا خیر؟
 
در این میان ماجرای آلودگی میوه ها و محصورلات کشاورزی آلوده نیز در شبکه های اجتماعی میان مردم داغ است.امری که نیاز به شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی را بیش از پیش آشکار می کند.
 
در این میان،  سه‌وجهی بودن تامین سلامت محصولات کشاورزی بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد، مشکلات اجرایی طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی و اظهارات گاه و بیگاه مسؤولان بهداشتی، نگرانی‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.
 
از سویی  وزارت بهداشت اعتقاد دارد از مبدأ تولید باید جلوی آلودگی محصولات کشاورزی را گرفت اما سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، محصولات کشاورزی با سمومی تولید می‌شود که در شورای نظارت بر سموم با حضور نمایندگان وزارت بهداشت اجازه به‌کارگیری در کشت دارد.  
 
اگر محصول کشاورزی دارای آلودگی احتمالی باشد وزارت بهداشت باید مانند مواد غذایی بسته‌بندی شده بر آن نظارت کرده و اجازه ورود آنها را به بازار ندهد زیرا بخش کشاورزی تخصص فنی این کنترل  بهداشتی و نهایی را ندارد و این داستان لاینحل همچنان ادامه دارد.
 
ابهام در سلامت میوه‌های وارداتی غیرمجاز
 
در همین باره عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز درباره نظارت و آزمایش قرار نگرفتن میوه‌های وارداتی غیرمجاز گفته: هیچ آزمایشی روی انگوری که وارد کشور شده و به قیمت بسیار بالا عرضه می‌شود، صورت نگرفته که مشخص شود آیا این میوه آلوده است یا خیر؟  
 
وی تاکید کرده: ما آلودگی برخی محصولات کشاورزی داخلی را رد نمی‌کنیم، برخی محصولات کشاورزی ما بالاتر از حد استاندارد نیز آلودگی دارند اما اینکه خط بطلان روی تمام تولیدات داخلی بکشیم، امر صحیحی نیست.
 
 وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده این واردات نمی‌تواند از راه پیله‌وری باشد، افزوده: با توجه به صحبت‌های مسؤولان و وزیر جهاد کشاورزی که واردات میوه ممنوع است، این واردات به شکل قاچاق انجام شده است. ‌
 
به این ترتیب هنوز هم تکلیف میوه های خارجی که به بازار وارد شده اند مشخص نیست  باید منتظر ماند و دید بالاخره چه کسی مسئولیت این میوه ها که کمر به نابودی تولید ایرانی بسته اند را قبول می کند؟



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: