جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 خرداد 1393     
ناگفته های کارگردان برنده نخل طلا/عکس

 
«نوری بیلگه جیلان»، کارگردان مطرح ترکیه‌ای که امسال جایزه نخل طلای کن را با فیلم «خواب زمستانی» تصاحب کرد‌، اقرار می‌کند از مورد توجه قرار گرفتن این فیلم 196 دقیقه‌ای شگفت‌زده شده است.
ایسنا: «نوری بیلگه جیلان» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کن با فیلم «خواب زمستانی» است که بر خلاف اغلب پیش‌بینی‌ها جایزه معتبر نخل طلای شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد،.

وی که سینماگری آشنا در کن محسوب می‌شود، پیش از این نیز با فیلم «سه میمون» (2008) جایزه بهترین کارگردانی و با «روزی روزگاری در آناتولی» (2011) جایزه بزرگ جشنواره کن را کسب کرده است.



 
«نوری بیلگه جیلان» معقتد است فیلم «خواب زمستانی» با بازخوردهای مناسبی فراتر از انتظارش مواجه شده است، چرا که مدت زمان این فیلم 196 دقیقه‌ای چالش برانگیز است. وی نقطه آغاز شکل‌گیری فیلم «خواب زمستانی» را سه داستان کوتاه از «آنتوان چخوف» معرفی می‌کند که البته چیزهای زیادی به آن افزوده و یا از آن کم شده است.

با این وجود این کارگردان ترک عنوان می‌کند که همواره از نویسندگان روس الهام می‌گیرد،‌ همچنان که در فیلم ماقبل «خواب زمستانی» یعنی «روزی روزگاری در آناتولی» نیز از این منبع الهام سود جسته است و بیشتر علاقه‌مند به ساخت فیلم‌هایی پرابهام درباره زندگی است.

به گزارش اسکرین دیلی، این کارگردان مطرح ترکیه‌ای وضعیت کنونی سینمای ترکیه‌ را بد نمی‌داند و عنوان می‌کند هم اکنون طیف وسیعی از فیلمسازان مشغول ساخت فیلم‌های متفاوتی هستند و کارگردانان جوان بسیار خوبی هستند و به نسل بعدی کارگردانان ترکیه‌ای بسیار خوشبین است.

«جیلان» در ادامه می‌افزاید: با فیلم «خواب زمستانی» در جست وجوی دیالوگ‌های بیشتری بودم و می‌خواستم توانایی خود را در این زمینه بسنجم.

برنده نخل طلای 2014 عنوان می‌کند: زمان در کشور ترکیه در حال تغییر است‌، زمانی که من کار سینما را شروع کردم دیالوگ‌های طبیعی وجود نداشت و هدف من ایجاد این دیالوگ‌های طبیعی بود. نویسندگانی چون داستایوفسکی و همچنین زبانی خاص برای فیلم‌هایم را ترجیح می‌دهم، بنابراین شجاعت استفاده از دیالوگ‌های ادبی‌تر را دارم، علی‌رغم اینکه این دیالوگ‌ها ریسک دارند و از موفقیت آنها مطمئن نیستم.

جیلان در انتها اظهار می‌کند: خیلی علاقه‌مندم به پیشنهادات ساخت فیلم خارج از ترکیه نیستم و پروژه بعدی سینمایی‌ام هنوز شخص نیست و چند ماه پس از پایان جشنواره کن می‌توانم به یک کار جدید فکر کنم.
 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: