جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 18 خرداد 1394     
تب مالت را جدی بگیریم

باشگاه خبرنگاران: متخصص بیماری‌های عفونی گفت:تب مالت از بیماری های مهم و جدی است که نام اصلی آن بروسلا است و بر خلاف نامش 80 درصد موارد این بیماری ممکن است عارضه تب را به دنبال نداشته باشد.

این بیماری از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است .

دکتر حسن جانی روشن افزود: انواع مختلف این بیماری را می‌توان به 4 دسته تقسیم کرد: نوع اول و شدیدتر این بیماری تمام اعضا و بافت های بدن از جمله قلب، پا، مفاصل و .. را در گیر می‌کند و در برخی موارد ممکن است حتی باعث کوری چشم و تهدید دریچه قلب و آئورت گردد.

وی همچنین تصریح کرد: نوع دوم آن اندکی خفیف تر است و مختص دام‌هایی نظیر گاو و گوسفند می باشد.

نوع سوم آن مخصوص خوک و نوع چهارم آن برای سگ است که خوشبختانه به دلیل حرام بودن آن در ایران اسلامی وجود ندارد.

متخصص بیماری های عفونی مازندران گفت:تب مالت از راه های مختلفی منتقل می‌شود و مهم ترین آن استفاده از محصولات لبنی دام های آلوده است.اگر شیر به اندازه کافی جوشانده نشود تمام محصولات آن مثل دوغ، کره، کشک، خامه، پنیر، بستنی و .. بیماری زا خواهند بود. افرادی که به طور مستقیم با دام سرو کار دارند هم در معرض این بیماری هستند.

حسن جانی روشن با بیان اینکه این بیماری از طریق استنشاق ادرار و مدفوع دام آلوده نیز منتقل می‌شود افزود: این یک بیماری شغلی است و حتی در 20 درصد موارد بدون علت است.

وی به این موضوع که سقط های مکرر از نشانه های مهم این بیماری در دام‌ها ست اشاره کرد و در پایان با بیان اینکه میکروب این بیماری می‌تواند به مدت 30 روز حتی در بستنی یخچال هم زنده بماند گفت: جوشاندن شیر در زمان کافی و مناسب و ماندن پنیر در آب نمک به مدت 3 الی 3 ماه از راه‌های پیشگیری این بیماری است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: