جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 10 خرداد 1394     
وقت‎کشی ریاض برای عذرخواهی از ایران

 

معاون امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتقاد از وقت‌کشی عربستان برای تأمین خواسته‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با حادثه فرودگاه جده گفت: متاسفانه هنوز هیچگونه عذرخواهی رسمی و شفافی نشده است.

حسین نوش‌آبادی ، درباره آخرین وضعیت پیگیری حادثه هشتم فروردین ماه فرودگاه جده (تعرض به دو نوجوان عمره‌گذار ایرانی) و مجازات ماموران خاطی سعودی اظهار داشت: تاکنون هنوز گزارشی مبنی بر اینکه رأی نهایی دادگاه صادر شده باشد، به ما نرسیده و چنانچه رأی در دادگاه بدوی نیز صادر شده باشد، احتمالا فرآیندی را تا نهایی شدن طی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که حکم دادگاه قطعی نشده و اجرا نشود، همچنان موضوع را برای خود قابل پیگیری می‌دانیم و شرایط همچنان به شکل جاری طی خواهد شد و چیزی از نظر ما تغییر نمی‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تنبیه شدید دو مامور خاطی و تامین امنیت کامل زائران ایرانی در عمره و تضمین دولت عربستان برای پیشگیری از هرگونه رفتار خلاف شأن مردم ما و نیز عذرخواهی رسمی و شفاف از رفتاری که صورت گرفته، مطالبه ما در این زمینه است.

نوش‌آبادی اظهار داشت: متاسفانه تا به امروز هنوز از مجاری رسمی آنها هیچگونه عذرخواهی رسمی و شفافی از جمهوری اسلامی نشده و این نیز یک موضوع مهم است که نخواسته‌اند، حتی به صورت لفظی نیز عذرخواهی رسمی کنند، چه به رسد به صورت عملی!

وقت‌کُشی عربستان برای عذرخواهی رسمی

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما آنها عذرخواهی رسمی خواهند کرد یا خیر؟، گفت: در حال حاضر به خاطر تهاجم عربستان به یمن، روابط قدری سرد شده و دولت عربستان شرایط پیچیده‌تری را در منطقه ایجاد کرده است؛ با توجه به این وضعیت، احتمالا آنها بیشتر سرسختی نشان می‌دهند و وقت‌کشی می‌کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنها باید بلافاصله عذرخواهی می‌کردند و خواسته ما نیز چیز زیادی نبود که آنها نتوانند انجام دهند؛ بنابراین به نظرم به صورت تعمدی این کار را انجام نمی‌دهند.

عمره‌گذاران برای انصراف یا انتظار، مخیرند

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به تعلیق سفرهای عمره تا زمان انجام درخواست های جمهوری اسلامی از سوی عربستان تصریح کرد: زائرین را مخیر کرده ایم که اگر می‌خواهند در نوبت منتظر بمانند که زمان برقراری مجدد عمره اعزام شوند و یا اینکه اگر منصرف شده اند، وجه پرداختی خود را دریافت کنند؛ در هر صورت هیچگونه الزامی برای انصراف یا در نوبت قرار گرفتن وجود ندارد و این مساله به صلاحد‌‌ید خود زائران واگذار شده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: پس از بروز این حادثه در فرودگاه جده، بخشی از زائران در اعتراض به این رفتار وحشیانه سعودی ها انصراف دادند و بخشی نیز پس از تعلیق سفرها از سوی وزارت ارشاد، همراهی کرده و اعلام انصراف کردند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، استقبال و همکاری مردم بوده است که نشان می‌دهد برای آنها عزت و منزلتشان مهمتر از رفتن به یک سفر مستحبی است؛ چراکه بر اساس روایات، حفظ حرمت مومن و مسلمان از عزت خود کعبه بالاتر است و نمی‌شود مومنین را به عمره مستحبی فرستاد، اما اجازه داد که حرمت آنها شکسته شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: