جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 4 خرداد 1393     
عکاسی با موبایل در حد تیم ملی

همشهری: شما با رعایت یک‌سری دستورهاکه فرشاد عباسی، کارشناس مهمان ما در اختیارتان گذاشته می‌توانید از امکانات دوربین گوشی تلفن همراه‌تان بیشتر و بهتر استفاده کنید و در ‌‌نهایت عکس‌های ماندگارتری از لحظه‌های زندگیتان بگیرید؛ دستوراتی که کاملا کاربردی هستند و به‌آسانی کیفیت عکس‌های دوربین گوشی تلفن همراه شما را بهتر می‌کنند.

چه جوری عکس روشن‌تر بگیریم؟

این مشکل متداول خیلی از آنهایی است که با گوشی‌شان عکس می‌گیرند و در ‌‌نهایت با سیاه‌شدن چهره‌ها یا عکس مواجه می‌شوند. کارشناس مهمان ما 2 راهکار را برای روشن‌ترشدن عکس‌هایتان پیشنهاد می‌کند؛ اول اینکه سعی کنید در پس زمینه عکس، منبع نور قرار نگیرد؛ مثلا پشت سوژه‌تان یک پنجره نورانی یا لامپ روشن نباشد بلکه رو به نور باشد تا عکس بهتری بگیرید. به عبارتی، بهتر است منبع نور پشت سر عکاس باشد.

عکاسان حرفه‌ای به این کار «نورخوانی محیط» هم می‌گویند. نکته دوم اینکه در گوشی‌های جدید این امکان فراهم شده که شما تنها با لمس نوک انگشت با صفحه گوشی و روی یک نقطه خاص از تصویری که می‌خواهید عکس بگیرید، میزان نور‌‌ همان بخش را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود که عکستان روشن‌تر و پرنور‌تر شود.

مگاپیکسل چقدر مهم است؟

خیلی‌ها تصور می‌کنند برای گرفتن عکس‌های باکیفیت و فوق‌العاده حتما باید یک گوشی گران‌قیمت بخرند که بالا‌ترین مگاپیکسل بازار را داشته باشد اما این فرضیه چندان درست نیست. حتی با گوشی‌های موبایل معمولی که دوربینش حداقل ۵مگاپیکسل کیفیت داشته باشد می‌توان عکس‌های به یادماندنی و قابل چاپ گرفت. اگر می‌خواهید عکس‌ها را روی کامپیوترتان نگاه کنید مگاپیکسل‌های پایین‌تر هم به خوبی جواب می‌دهند.

هر چه مگاپیکسل دوربین بالا‌تر برود کیفیت عکس هم طبیعتا بالا‌تر می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید که مثلا دوربین گوشی‌تان واقعا ۸ مگاپیکسل است می‌توانید یکی از فریم‌های نمونه را با نرم‌افزار فتوشاپ در کامپیوتر امتحان کنید.

عکس عمودی با موبایل یا افقی؟

حالت گرفتن گوشی برای عکاسی هم می‌تواند در نتیجه کار شما تعیین‌کننده باشد. اگر می‌خواهید از یک منظره، تعداد زیادی از دوستان، مراسم‌ها، افق دوردست و یا به‌طور کلی از حجم بالایی عکاسی کنید باید گوشی‌تان را به‌صورت افقی بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید عکس «سلفی» بگیرید هم باید گوشی را در حالت افقی قرار دهید.

برای گرفتن عکس‌های بهتر از منظره می‌توانید این کار را به‌صورت نشسته انجام دهید تا افق زیباتری پیش‌رویتان ترسیم شود. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که آسمان و زمین به هم نزدیک‌تر شده‌اند اما اگر می‌خواهید از یک فرد، یک جاده، قله کوه، رودخانه، یک آپارتمان و به‌طور کلی هر چیزی که تکی است عکس بگیرید بهتر است گوشی‌تان را به‌صورت عمودی نگه‌دارید.

چطور عکس تار نگیریم؟

درباره عکاس‌های حرفه‌ای این اصطلاح مرسوم است که لحظه‌ها را شکار می‌کنند. آنها به‌جای دوربین، یک اسلحه در دست دارند که با فشار دادن ماشه باید بهترین عملکرد را داشته باشند. شما هم می‌توانید از این تکنیک برای کاهش لرزش دست‌هایتان و کم‌شدن تاری عکس‌هایتان بهره ببرید. هنگامی که می‌خواهید عکاسی کنید، دکمه را به آرامی فشار دهید و کمی طمأنینه داشته باشید. نفستان را برای چند لحظه حبس کنید و روی سوژه متمرکز شوید.

اگر می‌توانید، گوشی‌تان را با ۲ دست بگیرید یا آن را جایی ثابت نگه دارید. علاوه بر اینها تلاش کنید در محیط پرنور‌تر عکاسی کنید تا گوشی با سرعت بیشتری عمل کند و تاری عکس گرفته شود. تمرکز کردن هنگام عکس گرفتن با موبایل اهمیت دارد.

در حال حرکت چطور عکس بگیریم؟

بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که ما در حال حرکت می‌خواهیم عکاسی کنیم یا اینکه ما خودمان ثابتیم اما از سوژه در حال حرکت می‌خواهیم عکس بگیریم. در چنین شرایطی هر چه سرعت دوربین بالا‌تر برود، عکس بهتری به‌دست می‌آید. اما معمولا سرعت دوربین‌های گوشی‌ها به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

پس در چنین شرایطی بهتر است گوشی را همراه با سوژه متحرک، حرکت بدهیم، انگار که می‌خواهیم از آن فیلمبرداری کنیم و در یک لحظه و به آرامی دکمه عکسبرداری را فشار دهیم. در این شرایط، دوربین گوشی روی سوژه متحرک زوم می‌کند و دیگر با محیط آن کاری نخواهد داشت. در چنین عکسی، سوژه مورد نظر شما کاملا واضح است و محیط پیرامون آن تار می‌شود.

زوم بکنیم یا زوم نکنیم؟

شاید شما هم هنگام عکسبرداری عادت دارید تا روی سوژه مورد نظر زوم کنید اما این کار به لحاظ تکنیکی ایرادهایی را برای عکس‌های موبایلی به‌وجود می‌آورد. وقتی شما زوم می‌کنید در واقع از «رزولوشن» یا‌‌ همان وضوح تصویرتان کم می‌کنید تا به قدرت زوم بیفزایید. پس بهتر است عکس را در حالت معمولی بگیرید و سپس با ابزارهای موجود در گوشی یا رایانه‌تان روی عکسی که گرفته‌اید زوم کرده و اصطلاحا آن را «کراپ» کنید(برش بزنید).

با این کار عکس باکیفیت‌تری خواهید داشت. این قاعده هنگام فیلمبرداری با گوشی هم صادق است. پس در عکسبرداری با موبایل، ترجیحا از زوم استفاده نکنید مگر در مواقعی که نیاز دارید جزئیات تصویر را ببینید.

چه چیزی عکس‌ را خراب می‌کند؟

همیشه اعتراض می‌کنید که چرا عکسمان تار است؟ چرا مات می‌افتد؟ چرا کدر می‌شود؟ چرا هاله دارد؟ غافل از اینکه نمی‌دانید باید با لنز تمیز عکاسی کنید. عدسی گوشی‌ها فوق‌العاده کوچک است و یک لکه اثر انگشت یا کمی گردوغبار به طرز فجیعی کیفیت کارتان را پایین می‌آورد. بهترین وسیله برای تمیز کردن لنز دوربین گوشی‌تان، دستمال ویژه عینک است.

اگر آن در دسترس نبود می‌توانید از یک تکه پارچه نخی و یا حتی دستمال کاغذی برای تمیز‌شدن لنزتان استفاده کنید. آن‌وقت خواهید دید که چقدر کیفیت عکستان با گذشته متفاوت خواهد بود. یادتان باشد گوشی‌ها معمولا با باتری ضعیف عکاسی نمی‌کنند و یا فلاش نمی‌زنند. پس قبل از عکاسی از شارژ باتری گوشی مطمئن شوید.

لنز اضافی برای موبایل

امروزه بسیاری از شرکت‌های سازنده تجهیزات جانبی گوشی‌های همراه به این فکر افتاده‌اند تا برای این دوربین‌ها، لنزهای حرفه‌ای بسازند تا کیفیت عکس‌ها را به شکلی باورنکردنی بالا ببرند. این لنز‌ها به‌صورت یک قطعه اضافه روی عدسی دوربین گوشی نصب می‌شود و کیفیت HD عکس‌ها را تقدیمتان می‌کند.

نرم‌افزار ویرایش عکس موبایلی

نرم‌افزارهای زیادی برای ویرایش عکس‌هایی که توسط گوشی‌تان گرفته‌اید وجود دارد. کافی است جست‌وجویی در اینترنت داشته باشید تا با برخی از معروف‌ترین آنها آشنا شوید و خیلی راحت بتوانید عکس‌هایتان را دستکاری کنید؛ به‌طور مثال نرم‌افزار Photo Rite Version امکانات مناسبی را برای ویرایش عکس‌ها در اختیارتان می‌گذارد.

واژه‌های تخصصی

فلو: به تصویری می‌گویند که تار گرفته شده است.
فریز: وقتی سوژه عکاسی به‌صورت ثابت درمی‌آید.
رزولوشن:‌‌ همان وضوح تصویر است.
سلفی: عکاسی کردن از خودتان را سلفی می‌گویند.
ضدنور: هنگامی که شما رو به منبع نور عکاسی می‌کنید. در این صورت عکس شما سیاه می‌افتد.
دوربین جلو: به دوربین کوچکی که روی صفحه ال‌سی‌دی گوشی قرار دارد گفته می‌شود. کیفیت عکس‌های این دوربین معمولا پایین‌تر از لنز پشت گوشی(لنز اصلی عکاسی) است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: